Gå til innhold

Sletting av gjeld p.g.a. "syk i gjerningsøyeblikket"???

Anbefalte innlegg

Gjest brennende bipolar

Jeg lurer på følgende:

Har dere noen erfaring med å få sletta gjeld p.g.a. av sykdom som har vist seg i ettertid å være årsaken til "disposisjonene"? Jeg mener at jeg har hørt noe om dette.

Det har seg slik at jeg nylig har blitt diagnostisert som bipolar (muligens 1), rapid cycling. Jeg har gjort utrolig mye sanseløs shopping opp i gjennom årene mens jeg har vært manisk/hypomanisk. Dette har ført til at jeg sitter igjen med masse tullegjeld. Jeg har også flere uteblivelsesdommer fra forliksrådet, da jeg ikke har klart å åpne de mange brevene som har kommet i posten. Jeg har så utrolig lyst til å begynne på ny frisk nå når jeg er kommet i behandling.

Takknemlig for svar!

Fortsetter under...

Hvis det er slik at du har handlet hos noen som burde skjønt at du ikke var ved dine fulle fem så kan det hende du har en god sak.

Ville uansett tatt dette opp med forliksrådet og namsmannen. Kan hende du trenger en legeattest som kan sier noe om at gjelda har nær sammenheng med at du har denne sykdommen.

Du er sannsynligvis ikke den første som er i en slik situasjon pga bipolar lidelse, så jeg vil anta det er praksis/sedvane man kan lene seg litt på. Sikkert greit å få juridisk hjelp til dette på en eller annen måte.

Så lenge du ikke er erklært umyndig, er du strafferettslig ansvarlig for dine handlinger.

Så jeg tror neppe det er så lett, frøken...

Hvis man er psykotisk eller manisk så kan det vurderes at man ikke er tilregnelig. (Det kan være grunnlag for tvangsinnleggelse - altså en form for umyndiggjøring)

Hvis man er psykotisk eller manisk så kan det vurderes at man ikke er tilregnelig. (Det kan være grunnlag for tvangsinnleggelse - altså en form for umyndiggjøring)

Også? Ingen kan TVINGE en kreditor til å slette en krone av gjelden så lenge vedkommende ikke er juridisk erklært både utilregnelig og umyndiggjort pga det. En kreditor kan velge å kjøre hardt på og forfølge deg til grava for å drive inn kronene, dersom de ønsker det.

Et papir som erklærer personen for ikke strafferettslig ansvarlig (som f.eks. senile kan bli, eller som tenåringer under 18 er), kan imidlertid slette kredittkortgjeld (som jeg antar dette er snakk om...)

Annonse

Også? Ingen kan TVINGE en kreditor til å slette en krone av gjelden så lenge vedkommende ikke er juridisk erklært både utilregnelig og umyndiggjort pga det. En kreditor kan velge å kjøre hardt på og forfølge deg til grava for å drive inn kronene, dersom de ønsker det.

Et papir som erklærer personen for ikke strafferettslig ansvarlig (som f.eks. senile kan bli, eller som tenåringer under 18 er), kan imidlertid slette kredittkortgjeld (som jeg antar dette er snakk om...)

Det er jo et forsøk verdt å prøve syns jeg. Noen kreditorer tar faktisk hensyn til folks sosiale situasjon, tro det eller ei.

Om det er mye gjeld og det vedtas gjeldsordning så kan kreditorene faktisk tvinges til å godta ganske så mye.

http://odin.dep.no/bfd/bfd/ftp/gbase/wwwRoot/

Det er jo et forsøk verdt å prøve syns jeg. Noen kreditorer tar faktisk hensyn til folks sosiale situasjon, tro det eller ei.

Om det er mye gjeld og det vedtas gjeldsordning så kan kreditorene faktisk tvinges til å godta ganske så mye.

http://odin.dep.no/bfd/bfd/ftp/gbase/wwwRoot/

Ja, men med gjeldsordning så er offentlige instanser med i bildet. Er man erklært gjeldsoffer, så er myndighetene med i bildet.

Å slette gjeld er et valg kreditorene tar - alt avhenger av deres godvilje. Noen kan velge å gjøre det hvis dokumentasjonen er god nok og de innser at videre forsøk på inndriving av gjelden er fånyttes, fordi kunden er så godt som insolvent.

Søkefunksjonen er i orden igjen, og jeg fant denne:

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=1485549

Det tyder jo på at det er håp.

Men er fortsatt interessert i andres erfaringer.

Ja, kontakt sosialkontoret og få hjelp av en økonomikonsulent.

*Krysser fingra*

Gjest bare anonymt

Betal bare hovedstolene, da er sakene ute av verden!Selv om innkassoselskapene ringer og sender brev i ettertid har de ingen rettigheter lenger.

Innkassosalærer skal _aldri_ betales om du har lite penger, og innkassoselskapene kommer _ingen_ vei om du betaler hovedstolene når du er i en så dårlig økonomisk situasjon.

Selv ikke når sakene har vært i forliksrådet.Skaff deg legeærklæring om du skal utebli fra forliksrådet.

En nær slektning av meg betalte alltid bare hovedstol i flere slike saker, og det gikk helt greit og innkassoselskapene hadde ingen rettigheter.

Du kan selvsagt ikke noen råd for at du er syk og har dårlig økonomi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...