Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, er en 20-årig mannlig student som nå virkelig begynner å bli sliten av søvnproblemer. Problemene har nå pågått i 6 uker, og har ikke bedret seg nevneverdig.

I utgangspunktet var det snakk om innsovningsproblemer, hvor jeg ikke fikk sove før i 2-3-tiden på natten. Det har i det siste bare blitt verre og verre, og varierer fra at jeg sovner i 2-tiden på det beste, til 7 om morgenen på det verste.

I utgangspunktet skulle en tro at problemene har en psykisk forklaring, da jeg har en ganske stressende studiehverdag, hvor jeg må lese mye for å holde tritt. Det er òg klart at 6 uker med kontinuerlige søvnproblemer har ført meg inn i en ekstremt ond sirkel; mangel på søvn gjør meg enda mer stresset, og jeg går som regel til sengs uten særlig store forhåpninger om å få sove med det første.

Av andre fysiske symptomer og lignenede, må jeg nevne at jeg ofte må opp for å tisse på natten, gjerne flere ganger per natt. Urinen som kommer er svært tynn, nesten blank. Dessuten har jeg i det siste vært svært nattetørst/munntør.

Har vært i kontakt med allmennlegetjenesten i 3 uker nå, men det ser ikke ut til at de kan hjelpe meg stort; de klassiske rådene som kveldstur og solbærtoddy på sengekanten går igjen, mens de piller triller. Har så langt prøvd Stilnoct (zolpidem tartrat) - som ga forholdsvis god effekt, men som ikke er en tablett man bør ta over stort lengre tidsrom enn en uke eller to. Problemene vendte tilbake etter avslutting av tablettkuren. Videre har jeg nå fått et brett med Valergan (antihistaminer) av min allmennlege, men jeg har ikke prøvd disse enda i frykt for hangoveren som vitterlig skal følge neste dag.

Allmennlegen testet meg for hypertyreose (forhøyet stoffskifte), da jeg også har gått ned 3-4 kilo de siste par-tre månedene uten at dette har vært intensjonen. Har dog trent ganske mye i denne perioden, og iløpet av de siste 2 ukene har jeg kuttet ut treningen og bare spist mye for å gå opp i vekt; vekta har ikke rikket seg en millimeter enda.

Begynner virkelig å bli desperat nå, er så sliten og lei; er det noen som har forslag til hva jeg bør gjøre videre, eller kan det være en fysisk sykdom som plager meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123417-s%C3%B8vnproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Ikke kjekt å ha søvnproblemer. Hvis du skal begynnemed Vallergan, så bør du nok begynne med to tabletter = 20 mg. Bruker Vallergan selv og må opp i 3 tbl. om kvelden. Men ta dem et par timer før du køyer,prøv deg fram så får du erfaring med "hangover". Personlig har jeg ikke hatt "hangover" av noe betydning. Og et annet pluss er at en blir ikke avhengig av dem. Men vær obs på at de kanskje virker i bare 2-4 uker (alt etter som) og må ha en pause på ca. en uke før de på nytt blir virksom. Har fastlegen din tatt prøver i forb. med at du bl.a. tørster (tenker på diabetes)?? Lykke til, håper at dette "går seg til" for deg :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123417-s%C3%B8vnproblemer/#findComment-748243
Del på andre sider

Stakkars deg.

Den tynne urinen din tror jeg ikke du skal bekymre deg for, det kommer nok av at du drikker en del om natten.

Men denne nattetørsten din.....jeg må si at det første som slo meg da var, som også petriks sa...diabetes. Har legen målt fastende blodsukker hos deg?

Jeg er selv allergiker og bruker antihistaminer etter behov, jeg har aldri fått den fryktede hangoveren heldigvis. Men, det spørst kanskje hva som er verst; å være utslitt på grunn av søvnmangel eller ha hangover og være uthvilt. Kanskje hangoveren kan fikses lettere med paracet e.l.?

Du høres ganske desperat ut etter å få sove, har du prøvd noe alternativt? Homeopat, akupunktur eller noe? Det kan være verdt et forsøk.

Lykke til.....og forhåpentligvis; SOV GODT.

skulle gjerne lånt deg litt av mitt alt for gode sovehjerte...men slikt er vel vanskelig, dessverre:(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123417-s%C3%B8vnproblemer/#findComment-748267
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Blodsukkeret ditt, både fastende og etter måltid bør sjekkes; men regner med at dette er gjort. Kanskje bør du undersøke om du har plager med snorking eller pustepauser ( søvn-apnoe), dette kan gi urolig søvn ( men oftest ikke innsovningsvansker. )

Vanlige årsaker til søvnvansker er depresjon og/eller langvarig stress, eventuelt andre psykiske sykdommer. Kanskje bør du og legen din gjøre målrettede undersøkelser av dette, flere ulike spørreskjemaer finnes. Enkelte må rett og slett innse at de har for mye psykisk stress, og ta konsekvensen av dette; med studiepause eller sykmelding. Dette gjelder særlig dersom kroppslige og psykiske sykdommer er utelukket og plagene vedvarer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123417-s%C3%B8vnproblemer/#findComment-749269
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...