Gå til innhold

Fornuftig, men hva med forsikringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=80931

Det var jo bra at han gjorde det han kunne for å unngå å treffe ambulensen og kvinnen som ble hjulpet.

Men hvordan blir dette mhp på forsikringen?

Dersom han hadde kjørt inn i en bil foran seg hadde vel den som var skyld i ulykken i første omgang fått ansvaret. Men hva når han kjører inn i autovernet?

Det var en ulykke i Trondheim for noen år siden med en kjedekollisjon. Resultatet ble at ingen fikk skylden og alle med kasko fikk dekket det av eget selskap uten tap av bonus, mens de med ansvar måtte betale selv.

Vil det samme skje her? Og i så fall, er det rettferdig?

Skrevet

Jeg mener han har skyld uansett. Føreren skal avpasse farten etter føre, sikt og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet. (vegtrafikkloven § 6).

Det er en kjent sak at ved påkjørsel bakfra vil ALLTID den som kom bakfra få skyld.

Det du skriver om kjedekollisjonen i Trondheim syntes jeg hørtes underlig ut.. hvorfor i allverden skal jeg måtte betale skadene selv, som du har påført ved å har smadret inn i meg bakfra?

Skrevet

Jeg mener han har skyld uansett. Føreren skal avpasse farten etter føre, sikt og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet. (vegtrafikkloven § 6).

Det er en kjent sak at ved påkjørsel bakfra vil ALLTID den som kom bakfra få skyld.

Det du skriver om kjedekollisjonen i Trondheim syntes jeg hørtes underlig ut.. hvorfor i allverden skal jeg måtte betale skadene selv, som du har påført ved å har smadret inn i meg bakfra?

Det var for noen år siden dette skjedde i Trondheim. De klarte ikke å finne ut hvem som hadde skylda, slik at ingen fikk igjen på forsikringen i utgangspunktet. Men selskapene ble enige om å betale ut til de med kasko, uten bonustap.

Det er ikke alltid den som kjører inn i noen bakfra som får skylden. Dersom den foran har opptredt uaktsomt kan denne få skylden. I utgangspunktet vil den som forårsaker en kjedekollisjon får ansvaret (gjerne den første bilen som kjører inn i bilen foran, evt den første bilen om denne f.eks. stoppet på motorveien uten god grunn).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...