Gå til innhold

Manglende energi

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 38 år som i lengre tid (et par år)har vært plaget av trøtthet og manglende energi. Jeg har vært testet for det meste som f.eks blodmangel(nei), stoffskiftet(nei), B12(nei) etc. Tror alle rubrikkene på prøvetakningsskjemaet har vært krysset ut. Har fått diagnosen polyartrose, men uten spesielt mye problemer.

Har hørt at testosteronbehandling kan øke energinivået, kunne det kanskje være noe? Ellers vet jeg at "lykkepiller" skal hjelpe mot så mye. Kan det hjelpe mot energiløshet?

Nå står vinteren og mørketiden for døren, og da blir ikke problemet bedre. Søvnbehovet mitt kan øke fra 8 timer til opp til 12 timer i døgnet om vinteren, og ellers blir jeg så slapp at jeg har problemer med å gjøre selv det enkleste husarbeid etter arbeid(gjelder forsåvidt hele året). Jeg har faktisk så lite energi at jeg ofte ikke engang orker sosiale ting som jeg så fryktelig gjerne vil, som for eksempel å gå på kafe med en venninne. Å ta en tur på byen en fredag er helt uaktuelt, for da bruker jeg en hel uke på å ta meg inn igjen.

Jeg er single og barnløs (frivillig), så heldigvis er det ingen som forventer seg noe av meg på hjemmefronten. Selv om jeg savner det, føler jeg ikke at jeg ville orket å ha et sexliv engang.

Noen ganger føler jeg meg så desperat, at om jeg ikke hadde visst at det var så farlig, ville jeg begynt å bruke amfetamin. Har prøvd både ginseng og Q10, men uten virkning.

Kostholdsmessig tror jeg at jeg er ganske sunn. Spiser minst 5 om dagen, holder meg til grovt brød og spiser lite kjøtt og fett. Wok'er en del, og spiser ellers mye fiske- og grønnsakretter. Bruker lite melkeprodukter(liker ikke), og av kosttilskudd tar jeg e-vitaminer, omega 3 og 6.

Er det noe som kan hjelpe meg? Tar takknemlig mot alle forslag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123452-manglende-energi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm...polyartrose er såvidt meg bekjent en form for leddgikt. Men, jeg trodde det gav mest leddproblemer ikke slik utslitthet som du beskriver.

Har du prøvd Andante? Det er antioksidanter som kjøpes på helsekostbutikken. Min mor og bror sier de hjelper veldig godt mot trøtthet. Spesielt min bror tar dem sammen med cola om han er virkelig trøtt. Min bror har også brukt noe som heter Ginkgo Biloba som produseres av Magic Life (ikke å få kjøpt i vanlige helsekostbutikker), denne våkner han av, får økt konsentrasjon av og får mye energi av.

Ellers kan det kanskje hjelpe med akupunktur?

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123452-manglende-energi/#findComment-748269
Del på andre sider

Kizza1365380506

Prøv alternativ medisin. Jeg har vært to ganger nå og fått nåler i ørene (akkupunktur) som jeg går med og ett par av de skal øke energien osv. Og tro meg eller ei men det har hjulpet. Disse nålene faller ut når de har jobbet seg ferdig. Disse to nålene sitter fremdeles i nå 9 dager etter siste behandling.

:o)

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123452-manglende-energi/#findComment-748342
Del på andre sider

Kizza1365380506

Du skal være klar over at du ikke nødvendigvis trenger å ligge under normalen for stoffskifte for å bli medisinert. Jeg lå helt nede i bunnen men egentlig ikke så langt nede at det nødvendigvis tilsa at jeg skulle ha medisin. Men jeg har brukt tyroxin nå i halvannet år og er mye bedre.

Lav lipido (sexlyst) er en av symptomene, samt tretthet, initiativløshet blandt annet. Mange av plagene med lavt/høyt stoffskifte kan også forveksles med depresjoner. Mange eldre i sykehjem blir behandlet for depresjoner og det har vist seg at de egentlig har feil i stoffskifte. Litt å tenke på, eller hva!

Gå inn på www.stoffskifte.org og les litt mer der. Det kan være du bør utredes for denne lidelsen selv om du har normale verdier.

Nå mener jeg ikke at alle som er deprimert eller har tilsvarende dine plager nødvendigvis har stoffskifte problemer. Men det er verdt å kikke på!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123452-manglende-energi/#findComment-748343
Del på andre sider

Annonse

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Høres ut som du har gjort mye riktig. Av blodprøver kunne det vært interessant å måle DHEA; et slags binyrebark-hormon som det kan være for lite av ved stress og muskel/skjelett-plager. Jeg ville også vurdert lyslampe; for å bøte på eventuell " vinterdepresjon". Mange har hjelp av dette i vinterhalvåret. Å sove for mye vil forsterke en depresjon; prøv å hold vanlig døgnrytme.

Legen din kan skille mellom trøtthet/slitenhet og depresjon dersom dere tar opp dette som et tema. Lykkepiller hjelper kun dersom du er deprimert; det gir ikke ekstra energi til psykisk friske.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123452-manglende-energi/#findComment-749274
Del på andre sider

Du skal være klar over at du ikke nødvendigvis trenger å ligge under normalen for stoffskifte for å bli medisinert. Jeg lå helt nede i bunnen men egentlig ikke så langt nede at det nødvendigvis tilsa at jeg skulle ha medisin. Men jeg har brukt tyroxin nå i halvannet år og er mye bedre.

Lav lipido (sexlyst) er en av symptomene, samt tretthet, initiativløshet blandt annet. Mange av plagene med lavt/høyt stoffskifte kan også forveksles med depresjoner. Mange eldre i sykehjem blir behandlet for depresjoner og det har vist seg at de egentlig har feil i stoffskifte. Litt å tenke på, eller hva!

Gå inn på www.stoffskifte.org og les litt mer der. Det kan være du bør utredes for denne lidelsen selv om du har normale verdier.

Nå mener jeg ikke at alle som er deprimert eller har tilsvarende dine plager nødvendigvis har stoffskifte problemer. Men det er verdt å kikke på!

Mvh

Interessant det du skriver - jeg har selv lurt på om jeg kan nærme meg grensa for lavt stoffskifte.

Leste her inne at man kan glemme ord når man har lavt stoffskifte, det var da jeg fikk opp et lys.. Er ellers litt lite initiativrik, lite energi, små"deprimert" og liten sexlyst. Men jeg er ikke overvektig eller legger spesielt lett på meg - er ikke det en bivirkning av lavt stoffskifte? Eller trenger det ikke være det hvis man er - som deg - helt på grensa?

Håper du kan svare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123452-manglende-energi/#findComment-749278
Del på andre sider

Kizza1365380506

Interessant det du skriver - jeg har selv lurt på om jeg kan nærme meg grensa for lavt stoffskifte.

Leste her inne at man kan glemme ord når man har lavt stoffskifte, det var da jeg fikk opp et lys.. Er ellers litt lite initiativrik, lite energi, små"deprimert" og liten sexlyst. Men jeg er ikke overvektig eller legger spesielt lett på meg - er ikke det en bivirkning av lavt stoffskifte? Eller trenger det ikke være det hvis man er - som deg - helt på grensa?

Håper du kan svare!

Jeg la på meg. Men det er som høna og egget. Jeg fikk en depresjon i samme periode. Så er spørsmålet utløste depresjonen stoffskifteproblemet eller omvendt. La jeg på meg pga stoffskifte eller medisinen. Dersom strides de lærde. Jeg vet bare at jeg er blitt mye bedre etter at jeg begynte med thyroxin. Men jeg merker godt når jeg er nede i en bølgedal. Da begynner jeg å skjelve (innvendig), blir initiativløs, mister sexlysten, glemmer ord og føler at det ikke er forbindelse mellom hjernen og resten av kroppen. Spør jeg psykiateren min har han en teori, spør jeg fastlegen min har han en teori og spør jeg endokrinologen så har han en tredje versjon. Så der er jeg like langt. Jeg har gått over til å stole på meg selv. Skjelvingene som legene mener er ett resultat av at jeg er utslitt tror jeg på en måte er riktig. Jeg bare går liksom tom for energi. Som når en bli kjører på motorveien i 80 på andre gir. Det går ikke særlig bra veldig lenge.

Går du inn på sidene til organisasjonen vår; hypothyreose.org så vil du finne en liste fra forskjellige spesialister der de har listet opp de vanligste symptomene de har merket seg forekommer oftere hos stoffskifte pasienter enn andre. Så ser du hvor mange av disse du kan krysse av, har du mange nok så bør du få henvisning til en endokrinolog eller indremedisiner.

Jeg hadde foruten at jeg la på meg; tørr hud, lett for å få blåmerker, initiativløs, konsentrasjonsvansker, depresjon, lyssky, urolige ben, armene sovnet i alle stillinger, håravfall, frøs, løs mage osv.

Jeg var før veldig tynn og beveget meg fra øvre grense til nedre grense i løpet av mange år 6-8. Det som er mest skummelt med denne sykdommen er at går du for lenge uten behandlig blir symptomene vanskeligere å bli kvitt.

Håper du ikke blir helt avskremt. Men det er verdt å holde øye med stoffskifte og ta nye prøver hver 3-6 mnd. om du ikke trenger hjelp nå.

Lykke til, håper for din del at det ikke er stoffskifte!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123452-manglende-energi/#findComment-749345
Del på andre sider

Jeg la på meg. Men det er som høna og egget. Jeg fikk en depresjon i samme periode. Så er spørsmålet utløste depresjonen stoffskifteproblemet eller omvendt. La jeg på meg pga stoffskifte eller medisinen. Dersom strides de lærde. Jeg vet bare at jeg er blitt mye bedre etter at jeg begynte med thyroxin. Men jeg merker godt når jeg er nede i en bølgedal. Da begynner jeg å skjelve (innvendig), blir initiativløs, mister sexlysten, glemmer ord og føler at det ikke er forbindelse mellom hjernen og resten av kroppen. Spør jeg psykiateren min har han en teori, spør jeg fastlegen min har han en teori og spør jeg endokrinologen så har han en tredje versjon. Så der er jeg like langt. Jeg har gått over til å stole på meg selv. Skjelvingene som legene mener er ett resultat av at jeg er utslitt tror jeg på en måte er riktig. Jeg bare går liksom tom for energi. Som når en bli kjører på motorveien i 80 på andre gir. Det går ikke særlig bra veldig lenge.

Går du inn på sidene til organisasjonen vår; hypothyreose.org så vil du finne en liste fra forskjellige spesialister der de har listet opp de vanligste symptomene de har merket seg forekommer oftere hos stoffskifte pasienter enn andre. Så ser du hvor mange av disse du kan krysse av, har du mange nok så bør du få henvisning til en endokrinolog eller indremedisiner.

Jeg hadde foruten at jeg la på meg; tørr hud, lett for å få blåmerker, initiativløs, konsentrasjonsvansker, depresjon, lyssky, urolige ben, armene sovnet i alle stillinger, håravfall, frøs, løs mage osv.

Jeg var før veldig tynn og beveget meg fra øvre grense til nedre grense i løpet av mange år 6-8. Det som er mest skummelt med denne sykdommen er at går du for lenge uten behandlig blir symptomene vanskeligere å bli kvitt.

Håper du ikke blir helt avskremt. Men det er verdt å holde øye med stoffskifte og ta nye prøver hver 3-6 mnd. om du ikke trenger hjelp nå.

Lykke til, håper for din del at det ikke er stoffskifte!

Mvh

Tusen takk for langt svar!

En del av det du skriver passer godt på meg, dessverre, og symptomene på nettsidene høres ut som meg. Ikke alle, men de fleste..

Egentlig håper jeg at det er det, så får jeg svar på hvorfor jeg er så slapp, og få en behandling for det. Skal bestille time hos fastlegen min i første omgang, så får vi se hva han sier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123452-manglende-energi/#findComment-749612
Del på andre sider

Kizza1365380506

Tusen takk for langt svar!

En del av det du skriver passer godt på meg, dessverre, og symptomene på nettsidene høres ut som meg. Ikke alle, men de fleste..

Egentlig håper jeg at det er det, så får jeg svar på hvorfor jeg er så slapp, og få en behandling for det. Skal bestille time hos fastlegen min i første omgang, så får vi se hva han sier.

Husk å be om å få tallene på TSH, fritt T4 og antistoffene slik at du kan undersøke om du ligger i bunnskiktet eller ikke.

Lykke til, håper du får gode svar.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123452-manglende-energi/#findComment-749920
Del på andre sider

Husk å be om å få tallene på TSH, fritt T4 og antistoffene slik at du kan undersøke om du ligger i bunnskiktet eller ikke.

Lykke til, håper du får gode svar.

Mvh

Takk!

Lurer på en ting til, har du prøvd å trene, og synes du det hjelper? Trening skal jo sette fart i forbrenning og stoffomsetning, men jeg synes jeg bare blir slapp og sliten av å trene, selv om jeg ikke tar særlig hardt i. Løper på tredemølle o.l.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123452-manglende-energi/#findComment-754245
Del på andre sider

Kizza1365380506

Takk!

Lurer på en ting til, har du prøvd å trene, og synes du det hjelper? Trening skal jo sette fart i forbrenning og stoffomsetning, men jeg synes jeg bare blir slapp og sliten av å trene, selv om jeg ikke tar særlig hardt i. Løper på tredemølle o.l.

Jeg er ikke flink til det dessverre. Jeg har også den erfaringen at jeg blir fort trøtt og sliten om jeg trener hardt. Det som er mer passelig er en rask gange i naturen. Da får jeg jo naturopplevelsen i samme slengen. Jeg har nå kjøpt meg kort på Sats og håper at jeg vil føle at jeg må bruke dette trningsstudiet. Men de har svømmebasseng også så det er litt derfor. Og så kan jeg jo sykle og GÅ på tredemøllen hadde jeg tenkt.

Det som du skal være obs på er at mange vil fortelle deg nettopp det, at det er bare å begynne å trene. Men det er ett stort skritt å ta, og som jeg sa, ta det forsiktig med å gå tur og så øke litt etter litt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123452-manglende-energi/#findComment-754256
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...