Gå til innhold

Mammografi kan øke risiko...?

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at den faktiske mammografi strålingen kan øke risikoen litt for utvikling av kreftceller o.l.?

Stemmer dette?

Jeg er 18 år og er henvist til mammografi og ultralyd pga: Bryst fibroadenomatose...kuler i brystet som kommer og går og en kul som er der nå..

Har store bryster som i tillegg ofte er ømme..

Er det en risiko?

Mvh meg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123544-mammografi-kan-%C3%B8ke-risiko/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke forstå at mammografi vil gi noen vesentlig avklaring om kulene i brystet ditt, siden attenåringer har meget tett brystkjertelvev, og fibroadenomatose gjør det enda tettere. (dette gjør bildene svært vanskelig å vurdere)

Ultralydundersøkelsen vil sannsynligvis gi ganske gode svar.

stråling og risiko er et ganske komplisert felt, og at det ikke er noen som har noe fasitsvar på graden av risiko.

Generelt sett følges derfor prinsippet "Så lite stråling som mulig med samtidig høyest mulig diagnostisk sikkerhet." innen all røntgendiagnostikk. For å ta et røntgenbilde skla altså de potensielle fordelene være større enn potensielle skadevirkninger.

mvh

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Mye røntgen-stråling gir økt kreftfare. Dosene ved mammografi er lave. Antallet kvinner som får oppdaget tidlig kreft og overlever er svært mye større enn den lille økte risikoen ved stråling. Dersom du skal til brystkontroller årlig kan det være bra for deg å gå til en spesialist som i tillegg til mammografi kan undersøke deg med ultralyd og ved å kjenne på brystene. Kanskje behøver ikke mammografi gjøres hvert år fremover...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...