Gå til innhold

Hvorfor er det forbud å si det man oppriktig føler her?????

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tror du får gjennomgå for alt det ubetenksomme foreldre noen ganger kan si til barnløse mennesker. En venninne av meg har slett ikke lyst på barn, men når hun sier det til noen som har barn ser de gjerne sjokkert på henne og sier: "Så egoistisk! Tenk å bare ville konsentrere seg om seg selv!" når faktum er at min venninne er langt fra egoistisk og støtter flere humanitære organisasjoner.

Å få barn eller ikke er ikke noe man MÅ gjøre for å kunne si at man har hatt et godt liv, eller for å kunne si at man har gjort noe godt. Mange foreldre fremstiller det som om barnløse virrer rundt i tåka uten mål og mening. Der tar de grundig feil. Anne Holt sa her om dagen: "Mange foreldre påstår at det å få barn har gitt livet deres mening. Jeg hadde det strålende før jeg fikk barn også, jeg!".

Selvfølgelig varierer det - at barn fører til stor forandring i foreldrenes liv er udiskutabelt, men mange barnløse har det flott likevel. Og når man er barnløs har folk diskutert barn med deg så mange ganger at man begynner å bli kraftig lei. Hvis man har lyst på barn, men ikke kan få noen, er det kanskje ekstra sårt når mennesker påstår det er det eneste som kan gjøre livet ditt enestående.

Alt i alt, jeg skjønner begge parter, MEN: Jeg synes du kunne uttrykt deg litt annerledes i diskusjonen (fått med fra begynnelsen av at du snakket spesifikt om ditt liv, og ikke i generelle vendinger). Også gjelder det kanskje å huske hvordan det var å være barnløs. Hvis du går tilbake til tiden før du fikk barn (og dermed ikke visste med sikkerhet om du kunne få noen heller) - hvordan ville du like å få høre at det ville vært grusomt å dø uten å få barn?

Bare noen tanker om hvordan innlegget ditt kunne oppfattes. Ellers synes jeg det er veldig hyggelig at du føler at du har funnet mening med tilværelsen! :)

Fortsetter under...

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• molli

37

• laguna1365380434

8

• Prozak

7

• punkyB

5

Herregud, hvorfor i all verden setter du Redd Barna opp mot katte-diskusjonen??

Det handler vel om å se det i en større sammenheng! To ting i media samtidig. Jeg velger å ta til meg det jeg synes er viktigst; barna. En katt klarer jeg derfor ikke å hisse meg opp over, på en dag som begge disse tingene er i søkelyset.

Klarer du å akseptere følgende?

Jeg er ikke spesiellt glad i barn, men jeg er veldig glad i katter. Ergo, jeg bryr meg mer om katter, og spesiellt kattene mine, enn andres barn. Og jeg fnyser av at folk bruker argumenter som at "mennesker (og da aller helst barn) er det mest verdifulle som finnes etc.", og at de skal gå over alle andre.

"............................"

Tja, dersom du har det synet, så får du jo bare ha det. Jeg er ikke enig med deg, og jeg tror faktisk at du ikke vil være enig med deg selv heller dersom du fikk barn. Kom tilbake et par-tre år etter fødselen til ditt første barn, så skal vi se hvem som rangerer høyest...Katta eller kjærligheten til barn.

Gjest lis@bet

Det handler vel om å se det i en større sammenheng! To ting i media samtidig. Jeg velger å ta til meg det jeg synes er viktigst; barna. En katt klarer jeg derfor ikke å hisse meg opp over, på en dag som begge disse tingene er i søkelyset.

Det var nå du som begynte å sette barn og katter opp mot hverandre..

Jeg snakket generelt, om at du i den ene sammenhegnen fnyser av folk som hisser seg opp over en sak - som _du_ synes er latterlig.

Og så kommer du etterpå og lager dette innlegget, og hisser deg opp over noe som _jeg_ synes er latterlig. Ser du ikke at du gjør det samme som du kritiserer folk for?

Sammenligningen mellom Redd Barna og kattedrap var det du som kom med.. helt ut av det blå..

My point EXACTLY.

Og du er overhodet ikke enig i at tråden "Hvorfor er det forbudt..." livet opp et kjedelig DOL midt på en søndag...? Hadde det vært bedre om vi aldri diskuterte slike (for noen, åpenbart) følsomme ting? Legge lokk på det, og FY oss dersom vi utilsiktet snublet over en blant en million der ute på internett, som følte seg truffet av det noen skrev....

Jeg mente jo ikke å stikke en dolk i noen da jeg skrev det første innlegget under "Musikeren"s tråd. Men "Sjokkert" klarte jaggu meg å få vridd det sånn i sitt eget, lille hode.

Tja, dersom du har det synet, så får du jo bare ha det. Jeg er ikke enig med deg, og jeg tror faktisk at du ikke vil være enig med deg selv heller dersom du fikk barn. Kom tilbake et par-tre år etter fødselen til ditt første barn, så skal vi se hvem som rangerer høyest...Katta eller kjærligheten til barn.

Vent noen år til ca 10, så kanskje du mener katta ;o)

Annonse

laguna1365380434

Er det galt å be andre ta hensyn?

Noen ganger. Jeg synes folk er jævlig pinglete her inne. Det må få være forskjellige meninger om saker og ting, uten at folk tar det dødspersonelig.

En kan jo ikke sitte å spå hva folk kan bli støtt av.(det kan være alt!)

Så her er jeg helt enig med Molli, selvom jeg er helt uenig med henne i hennes analyse av hva som gjør livet hvert å leve..:)

Det var nå du som begynte å sette barn og katter opp mot hverandre..

Jeg snakket generelt, om at du i den ene sammenhegnen fnyser av folk som hisser seg opp over en sak - som _du_ synes er latterlig.

Og så kommer du etterpå og lager dette innlegget, og hisser deg opp over noe som _jeg_ synes er latterlig. Ser du ikke at du gjør det samme som du kritiserer folk for?

Sammenligningen mellom Redd Barna og kattedrap var det du som kom med.. helt ut av det blå..

Fokus på rett plass - det var det jeg prøvde å få deg til å innse.

Man kan faktisk ikke ta til seg all verdens elendighet og absolutt hver eneste lille bagatell her i verden.

En katt har blitt spist. Javel. Samtidig som denne tråden pågår, ringte Redd Barna-bøssebærerne på døren min.

En av grunnene til at synes jeg det å fremsette drapstrusler (avisen på nett) og det enkelte skrev her på dol (om at han burde VIRKELIG burde får svi for det han gjorde osv) blir noe malplassert harme denne helgen.

Tenk om de anti-katte-spiserne kunne bruke noe av sitt engasjement og bla opp en større bunke sedler til bøssebærerne istedet? Pøh. De sitter vel bak fortrukne gardiner og later som de ikke er hjemme når det ringer på i dag.

Heh-heh...hvor gammel tror du jeg er, egentlig? I.o.m at du prøver deg på en "kom tilbake om..." uttalelse?

Og jeg snakket jo på ingen måte om mine egne barn, iom. at jeg ikke har noen. Så for å svare på påstanden din; er det noe som helst jeg vet, så er det hva jeg selv mener og føler.

"..................."

Noen ganger. Jeg synes folk er jævlig pinglete her inne. Det må få være forskjellige meninger om saker og ting, uten at folk tar det dødspersonelig.

Så her er jeg helt enig med Molli, selvom jeg er helt uenig med henne i hennes analyse av hva som gjør livet hvert å leve..:)

Verdt å leve FOR MEG, Laguna. Det var det Musikeren spurte om i sin aller første tråd om denne saken. Han spurte hva den enkelte følte og mente.

Hvordan kunne jeg vite at noen der ute satt og lette etter noe å henge seg opp i og følte seg urettferdig behandlet over det?

Fokus på rett plass - det var det jeg prøvde å få deg til å innse.

Man kan faktisk ikke ta til seg all verdens elendighet og absolutt hver eneste lille bagatell her i verden.

En katt har blitt spist. Javel. Samtidig som denne tråden pågår, ringte Redd Barna-bøssebærerne på døren min.

En av grunnene til at synes jeg det å fremsette drapstrusler (avisen på nett) og det enkelte skrev her på dol (om at han burde VIRKELIG burde får svi for det han gjorde osv) blir noe malplassert harme denne helgen.

Tenk om de anti-katte-spiserne kunne bruke noe av sitt engasjement og bla opp en større bunke sedler til bøssebærerne istedet? Pøh. De sitter vel bak fortrukne gardiner og later som de ikke er hjemme når det ringer på i dag.

Det der er jo sør-argumentasjon. Fordi noen mener at en bestemt ting er viktigere enn andre ting, så skal de andre slutte å være opptatt av sin ting og heller bruke tid og energi på det du mener er viktig. Slik er ikke verden, heldigvis.

"..................."

Heh-heh...hvor gammel tror du jeg er, egentlig? I.o.m at du prøver deg på en "kom tilbake om..." uttalelse?

Og jeg snakket jo på ingen måte om mine egne barn, iom. at jeg ikke har noen. Så for å svare på påstanden din; er det noe som helst jeg vet, så er det hva jeg selv mener og føler.

"..................."

Jeg har tittet på hjemmesiden din (veldig proff og lekker, forresten) så jeg vet sånn ca at du ikke er fjortiss iallefall:-)

Men ok, du kan fortsette å skuffe kattesand, og jeg fortsetter å skifte bleier, så er vi såre fornøyde med det:-) OK?

Annonse

Det der er jo sør-argumentasjon. Fordi noen mener at en bestemt ting er viktigere enn andre ting, så skal de andre slutte å være opptatt av sin ting og heller bruke tid og energi på det du mener er viktig. Slik er ikke verden, heldigvis.

"..................."

*gisp*

Sør-argumentasjon? *iiik* Skrekk og gru. Jeg har vært her for mye. Bare blotte tanken på å bli sammenlignet med Sør er nok til å få ræva mi opp fra stolen for i dag.

*piler ut på tur i sola*

Ha det for denne gang! :-)

Jeg har tittet på hjemmesiden din (veldig proff og lekker, forresten) så jeg vet sånn ca at du ikke er fjortiss iallefall:-)

Men ok, du kan fortsette å skuffe kattesand, og jeg fortsetter å skifte bleier, så er vi såre fornøyde med det:-) OK?

Hjemmesiden min er IKKE proff og lekker, og det var heller aldri meningen (jeg HATER å lage websider og alt annet slags webting - jeg er for gammeldags).

Og ja - vi fortsetter hver for oss med det som er viktig for oss. Slik skal det være. Hadde alle drevet med det samme hadde verden neppe vært noe bedre av den grunn.

"................."

*gisp*

Sør-argumentasjon? *iiik* Skrekk og gru. Jeg har vært her for mye. Bare blotte tanken på å bli sammenlignet med Sør er nok til å få ræva mi opp fra stolen for i dag.

*piler ut på tur i sola*

Ha det for denne gang! :-)

Nåja. Uttrykket "sør-argumentasjon" er ikke for å skremme eller provosere. Det er en måte å karaktisere argumentasjonen som meningsløs og trangsynt.

"................."

Gjest Sarkofag

"Noen ganger. Jeg synes folk er jævlig pinglete her inne. Det må få være forskjellige meninger om saker og ting, uten at folk tar det dødspersonelig."

Så? Det er da likevel ikke _feil_ å be noen ta hensyn! Det kan være feil å si sin mening, men det kan aldri være feil å be noen ta hensyn.

"En kan jo ikke sitte å spå hva folk kan bli støtt av.(det kan være alt!)"

Men det er likevel ikke feil å si at "det du nettopp sa, såret meg".

laguna1365380434

Verdt å leve FOR MEG, Laguna. Det var det Musikeren spurte om i sin aller første tråd om denne saken. Han spurte hva den enkelte følte og mente.

Hvordan kunne jeg vite at noen der ute satt og lette etter noe å henge seg opp i og følte seg urettferdig behandlet over det?

Nettopp, og jeg skriver inn støtte til deg.

Folk har da ikke vondt av å vite hva du synes gjør livet verdt å leve. Jeg synes ikke unger gjør livet verdt å leve..(Jeg holdt på å si tvert om, er ikke så¨voldsomt barnekjær;))

Det er interesant og morsomt å få greie på hva andre mener, selvom det går helt på tvers av egne oppfatninger og verdier.

Det er jo meningen en skal utveksle meninger og ditt&datt og det blir jævlig kjedelig og platt om en ikke skal kunne si noe fordi en skal sitte å vurdere hvor vidt noen muligens blir støtt.

Jeg kan ikke se at folk som har så sarte kanter kan ha noe utbytte av en diskusjon noe sted. En må selvsagt kunne si hva en mener, hvis en er så jævlig sart at en ikke tåler det har man seriøse issuses, og måten å løse det på ligger faktisk i den enkelte, ikke i å få resten av verden til å holde kjeft og senurere seg.

Mener jeg.

Hjemmesiden min er IKKE proff og lekker, og det var heller aldri meningen (jeg HATER å lage websider og alt annet slags webting - jeg er for gammeldags).

Og ja - vi fortsetter hver for oss med det som er viktig for oss. Slik skal det være. Hadde alle drevet med det samme hadde verden neppe vært noe bedre av den grunn.

"................."

Jeg kom på det rett etter at jeg postet innlegget til deg. Blandet deg sammen med en annen. Men jeg vet hvordan du ser ut, ivhertfall, så et bilde på den DOL-samlingen.

laguna1365380434

"Noen ganger. Jeg synes folk er jævlig pinglete her inne. Det må få være forskjellige meninger om saker og ting, uten at folk tar det dødspersonelig."

Så? Det er da likevel ikke _feil_ å be noen ta hensyn! Det kan være feil å si sin mening, men det kan aldri være feil å be noen ta hensyn.

"En kan jo ikke sitte å spå hva folk kan bli støtt av.(det kan være alt!)"

Men det er likevel ikke feil å si at "det du nettopp sa, såret meg".

Det kan du gjerne si, men det er faktisk ikke nødvendigvis grunn god nok til at folk skal holde kjeft.

Noen ganger må folk som er så jævlig sarte faktisk jobbe med seg selv og komme over det, istedet for å sitte å hyle på sensur.

Dette er typisk eksempel. En kan faktisk ikke kreve at noen skal slutte å mene noe om noe så almenngyldig som unger(eller mer spesifikke ting for den del) fordi en sjøl har issues.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...