Gå til innhold

Hvorfor er det forbud å si det man oppriktig føler her?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nettopp, og jeg skriver inn støtte til deg.

Folk har da ikke vondt av å vite hva du synes gjør livet verdt å leve. Jeg synes ikke unger gjør livet verdt å leve..(Jeg holdt på å si tvert om, er ikke så¨voldsomt barnekjær;))

Det er interesant og morsomt å få greie på hva andre mener, selvom det går helt på tvers av egne oppfatninger og verdier.

Det er jo meningen en skal utveksle meninger og ditt&datt og det blir jævlig kjedelig og platt om en ikke skal kunne si noe fordi en skal sitte å vurdere hvor vidt noen muligens blir støtt.

Jeg kan ikke se at folk som har så sarte kanter kan ha noe utbytte av en diskusjon noe sted. En må selvsagt kunne si hva en mener, hvis en er så jævlig sart at en ikke tåler det har man seriøse issuses, og måten å løse det på ligger faktisk i den enkelte, ikke i å få resten av verden til å holde kjeft og senurere seg.

Mener jeg.

Men er det ikke like mye "ytringsfrihet" at motparten også kan si sin mening? Skal denne friheten gjelde bare en vei? Nå har jeg lest alle innleggene i denne og den andre tråden og jeg kan ikke si at jeg syns motparten har gitt uttrykk for noe verre enn hva molli gjør. Sett utenfra kan jeg si at molli virker minst like hårsår som den som svarte på hennes innlegg, og kanskje ikke burde være med i diskusjonsfora siden hun reagerer så kraftig på en som svarer på hennes innlegg.

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• molli

37

• laguna1365380434

8

• Prozak

7

• punkyB

5

Gjest lis@bet
Skrevet

Fokus på rett plass - det var det jeg prøvde å få deg til å innse.

Man kan faktisk ikke ta til seg all verdens elendighet og absolutt hver eneste lille bagatell her i verden.

En katt har blitt spist. Javel. Samtidig som denne tråden pågår, ringte Redd Barna-bøssebærerne på døren min.

En av grunnene til at synes jeg det å fremsette drapstrusler (avisen på nett) og det enkelte skrev her på dol (om at han burde VIRKELIG burde får svi for det han gjorde osv) blir noe malplassert harme denne helgen.

Tenk om de anti-katte-spiserne kunne bruke noe av sitt engasjement og bla opp en større bunke sedler til bøssebærerne istedet? Pøh. De sitter vel bak fortrukne gardiner og later som de ikke er hjemme når det ringer på i dag.

Og du setter i gang igjen..

Leste du det jeg skrev..? Som Prozak sier, her ligner du veldig på Sør...

laguna1365380434
Skrevet

Men er det ikke like mye "ytringsfrihet" at motparten også kan si sin mening? Skal denne friheten gjelde bare en vei? Nå har jeg lest alle innleggene i denne og den andre tråden og jeg kan ikke si at jeg syns motparten har gitt uttrykk for noe verre enn hva molli gjør. Sett utenfra kan jeg si at molli virker minst like hårsår som den som svarte på hennes innlegg, og kanskje ikke burde være med i diskusjonsfora siden hun reagerer så kraftig på en som svarer på hennes innlegg.

Jeg har ikke finlest nevnte tråd, men ved kjapp gjennomgang synes jeg det er motparten som bruker utenforliggende og usakelige argumenter, og krav om vage hensyn en ærtlig talt verken kan vite om på forhånd eller respektere.

Å bli harm er noe annet, og greit for meg;)

Jeg synes enkelt og greit at det blir drittkjedelig om folk ikke kan si det de mener. Begge veier.

Men enkelte ting blir bare for dumme, f.eks krav om silkehansker i nevnte tråd. Det er dustete.

Synes jeg.

Synes jeg.

Gjest lis@bet
Skrevet

Verdt å leve FOR MEG, Laguna. Det var det Musikeren spurte om i sin aller første tråd om denne saken. Han spurte hva den enkelte følte og mente.

Hvordan kunne jeg vite at noen der ute satt og lette etter noe å henge seg opp i og følte seg urettferdig behandlet over det?

Det kunne du selvsagt ikke vite på forhånd. Og innlegget var skrevet i god mening.

Måten du svarer vedkommende på etter at hun har sagt fra at det såret, derimot..

Derifra går det skjeivt nedover....

Skrevet

Det kunne du selvsagt ikke vite på forhånd. Og innlegget var skrevet i god mening.

Måten du svarer vedkommende på etter at hun har sagt fra at det såret, derimot..

Derifra går det skjeivt nedover....

Hun "sa ikke i fra". Hun var spydig og dryppende sur og sarkastisk. Hadde hun lagt frem en oppriktig såret tone, så hadde jeg selvsagt svar annerledes.

"Takk for at du..." og lignende ting, det er intet annet en møkkaslenging. Og da fortjener det et svar i samme leia.

Gjest lis@bet
Skrevet

Hun "sa ikke i fra". Hun var spydig og dryppende sur og sarkastisk. Hadde hun lagt frem en oppriktig såret tone, så hadde jeg selvsagt svar annerledes.

"Takk for at du..." og lignende ting, det er intet annet en møkkaslenging. Og da fortjener det et svar i samme leia.

-Så lenge du svarer i samme leia, fortjener vel ikke du mer sympati enn henne!!

Dette er barnehagenivå..! Det burde vel du vite, som har barn.

Skrevet

Måtte du aldri bli en tannløs dott, molli!

Du er best som du er.

Gjest papirtiger
Skrevet

Eh...aldri falt deg inn at de andre OGSÅ uttalte seg oppriktig fra hjeret? Makan..

Skrevet

I den tråden du referer til, uttalte du deg noe klønete.

Mener så absolutt ikke at du burde ha holdt kjeft. Men det stakk nok i hjertet hos noen.

Skrevet

enig, jeg synes det er mange mensenfolk her inne som oppfører seg som utslitte vaskekjerringer, eller kanskje det er noe som ligger i kvinnens natur på grunn av mensen og det sure hormonene i kroppen, hehehehehe

Har Harald også mensen?

Gjest hysteriiia
Skrevet

Ikke bry deg. For noen år tilbake var det en tråd her inne der noen mente at barnemat og bleier nærmest burde bli solgt i egne butikker fordi de barneløse skulle slippe å se dem når de var ute for å handle.....

Zalo1365380403
Skrevet

Noen ganger. Jeg synes folk er jævlig pinglete her inne. Det må få være forskjellige meninger om saker og ting, uten at folk tar det dødspersonelig.

En kan jo ikke sitte å spå hva folk kan bli støtt av.(det kan være alt!)

Så her er jeg helt enig med Molli, selvom jeg er helt uenig med henne i hennes analyse av hva som gjør livet hvert å leve..:)

Jeg skjønner svært lite her inne...... Først er det et innlegg om suicidale tanker, men hvor kommer temaet barnløshet inn i blidet?????

Men siden jeg har leste ALLE trådene her, kan jeg jo fortelle litt om mine TANKER om dette.

Først om det å være suicidal:

Molli, du nevnte det med 10 sekunder, 10 minutter osv. De som begår selvmord har som regel bestemt seg for det på forhånd, så sekundene er uvesentlig for dem. De har tenkt på det en stund, gjerne prøvd et par ganger, så en dag klarer de det.

Om det er egoistisk å gjøre det er som regel en ting de etterlatte selv må bedømme. Selv da er det noen som mener ja og andre nei. Det går mer på om du føler deg sveket og forlatt av den suicidale.

Til dette med barnløshet:

Jeg har en sykdom som gjør meg barnløs. Jeg er i den alderen da alle mine venner rundt meg ettablerer seg, gifter, får barn ( og skiller seg )..... poenget mitt er at mine venner vet at jeg ikke kan få barn og de maser alle sammen om adopsjon, hvor flott det er å ha barn, alle gledene og alt det rare de søte små sier og gjør.

Hvorfor er jeg et dårlig menneske som ikke stresser med å få barn? De aller fleste ser på meg som useriøs i livet og en som ikke har funnet min plass.

Har de som kan få barn på naturlig måte tenkt på hva som skal til for at jeg skal kunne bli gravid? Hva jeg må ofre av meg selv?

Jeg er glad i barn og har et godt håndlag med dem. Jeg har vært au-pair og vet ett og annet om hvilket ansvar det er med barn. Døgnet rundt.

Er jeg da egoistisk som tenker mer på utdannelse og forholdet til min kjæreste enn det å få barn og ha barn? Er jeg egoist som venter til jeg er over 30 med seriøse planer om barn og alle de medisinske utfordringene det er for meg og min kjære? Er jeg egoist som ikke vil ta det ansvaret nå?

Forresten er dette en flott debatt! Vi trenger å belyse litt etikk og moral !

Gjest frivillig barnløs
Skrevet

Hei!

Jeg tror du får gjennomgå for alt det ubetenksomme foreldre noen ganger kan si til barnløse mennesker. En venninne av meg har slett ikke lyst på barn, men når hun sier det til noen som har barn ser de gjerne sjokkert på henne og sier: "Så egoistisk! Tenk å bare ville konsentrere seg om seg selv!" når faktum er at min venninne er langt fra egoistisk og støtter flere humanitære organisasjoner.

Å få barn eller ikke er ikke noe man MÅ gjøre for å kunne si at man har hatt et godt liv, eller for å kunne si at man har gjort noe godt. Mange foreldre fremstiller det som om barnløse virrer rundt i tåka uten mål og mening. Der tar de grundig feil. Anne Holt sa her om dagen: "Mange foreldre påstår at det å få barn har gitt livet deres mening. Jeg hadde det strålende før jeg fikk barn også, jeg!".

Selvfølgelig varierer det - at barn fører til stor forandring i foreldrenes liv er udiskutabelt, men mange barnløse har det flott likevel. Og når man er barnløs har folk diskutert barn med deg så mange ganger at man begynner å bli kraftig lei. Hvis man har lyst på barn, men ikke kan få noen, er det kanskje ekstra sårt når mennesker påstår det er det eneste som kan gjøre livet ditt enestående.

Alt i alt, jeg skjønner begge parter, MEN: Jeg synes du kunne uttrykt deg litt annerledes i diskusjonen (fått med fra begynnelsen av at du snakket spesifikt om ditt liv, og ikke i generelle vendinger). Også gjelder det kanskje å huske hvordan det var å være barnløs. Hvis du går tilbake til tiden før du fikk barn (og dermed ikke visste med sikkerhet om du kunne få noen heller) - hvordan ville du like å få høre at det ville vært grusomt å dø uten å få barn?

Bare noen tanker om hvordan innlegget ditt kunne oppfattes. Ellers synes jeg det er veldig hyggelig at du føler at du har funnet mening med tilværelsen! :)

"En venninne av meg har slett ikke lyst på barn, men når hun sier det til noen som har barn ser de gjerne sjokkert på henne og sier: "Så egoistisk!"

De færreste jeg kjenner får barn for barnets skyld, de får barn fordi de ønsker det selv. Det er mao. like egoistisk å _få_ barn, som å _ikke_ få barn. Det er uansett et valg man tar.

Gjest lis@bet
Skrevet

"En venninne av meg har slett ikke lyst på barn, men når hun sier det til noen som har barn ser de gjerne sjokkert på henne og sier: "Så egoistisk!"

De færreste jeg kjenner får barn for barnets skyld, de får barn fordi de ønsker det selv. Det er mao. like egoistisk å _få_ barn, som å _ikke_ få barn. Det er uansett et valg man tar.

Det er ikke egoisme hos dem som ønsker å få barn. Det er biologi. Vi er født til å lage barn..

Så jeg villevel heller kalle det en naturlig trang fra biologiens side.

Ikke at det er unaturlig å _ikke_ ønske seg barn. Men egoisme blir litt feil ord, synes jeg.

Gjest frivillig barnløs
Skrevet

Jeg er frivillig barnløs og lever et kjempegodt liv. Ingen skal få komme og si at mitt liv er mindre verdt, kun fordi jeg lever litt annerledes enn flesteparten. Jeg har gjort mitt valg og trives med det!

Jeg er av dem som er frivillig barnløs fordi jeg ikke liker unger. Men folk slår meg nesten ned hver gang jeg sier sannheten. Så det stemmer molli, det er forbudt å si sin oppriktige mening om enkelte emner. Man kan jo komme til å tråkke noen sarte sjeler på tærne, og sånt er fy-fy...

laguna1365380434
Skrevet

Det er ikke egoisme hos dem som ønsker å få barn. Det er biologi. Vi er født til å lage barn..

Så jeg villevel heller kalle det en naturlig trang fra biologiens side.

Ikke at det er unaturlig å _ikke_ ønske seg barn. Men egoisme blir litt feil ord, synes jeg.

Å gi etter for biologiske behov kan vel være egoisme?

Jeg synes det kan være veldig egoistisk å få barn. Særlig når det gjøres kun for å dekke kjærlighetsbehov og krav hos de som lager det, og særlig hvis det er mye situasjonellt som mangler.

Skrevet

Man skal ha lov til å si hva man vil - og da må jo du også forvente at folk sier imot deg også. Spesielt siden du uttalte deg ganske så bastant i innlegget ditt.

Synes du taper deg på disse oppfaringene dine - du har vel hatt noen slike før også.

Skrevet

Å gi etter for biologiske behov kan vel være egoisme?

Jeg synes det kan være veldig egoistisk å få barn. Særlig når det gjøres kun for å dekke kjærlighetsbehov og krav hos de som lager det, og særlig hvis det er mye situasjonellt som mangler.

situasjonelt?

;o)

Skrevet

Måtte du aldri bli en tannløs dott, molli!

Du er best som du er.

kie, kan jeg få en mailadresse til deg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...