Gå til innhold

Realkompetanse-Sykepleier

Anbefalte innlegg

Gjest snart sykepleier?

Heisann!

Skal prøve å få realkompetanse for å ta sykepleier utdanning, men har ikke arbeidspraksis fra helsesektoeren,har det noe å si? Jeg har 5 års arbeidspraksis innenfor andre fagområder + noe skole. Noen sykepleiere her som har kommet inn på grunnlag av realkompetanse og hva har dere hatt av erfaring fra arbeidslivet, kurs, skoler m.m

Har dere eventuellt måttet ta noen ekstra fag som matte, norsk eller engelsk? Håper noen vet litt om dette:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123621-realkompetanse-sykepleier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest realkompetansevurdert

Hei!

Er i samme situasjon som deg. Har søkt 3 ganger på inntak på sykepleier og er ikke kommet inn. Jeg har ikke studiekompetanse og søker derfor via realkompetanse.

Av utdanning har jeg 3 årig videregående og er helsesekretær. My her er relevant til sykepleien. Har jobbet på sosialkontor i flere år og har hatt andrte jobber som er lite relevant til sykepleierutdanningen.

Jeg har søkt i Tromsø og der er det vanskelig å komme inn iallefall. Fikk også vite at her på høgskolen krever det 5 års relevant praksis. De mente jeg ikke hadde relevant praksis selv om jeg hadde jobbet på sosialkontor. Jeg var ikke enig i dette ettersom å jobbe på et sosialkontor hører til helse og sosial omsorg.

Det jeg har forstått at relevant utdanning for sykepleierutdanning er å ha jobbet som assistent/pleiemedhjelper på eldresenter/aldershjem/sykehus etc er relevant praksis.

Så det er faktisk ikke lett å komme inn. På opptaket nå i høst tok de ikke inn noen med realkompetanse i det hele tatt, så mine tanker om å komme inn på sykepleien er blitt dårlige. Det er ikke for å ta motet fra deg, men tror du får litt vanskeligheter hvis du ikke har relevant praksis. Hvor i landet bor du og hva slags jobb og skoler har du?

En annen ting er at hver enkelt høyskole har sine egne vurdering for opptakskrav når det gjelder realkompetanse. Det vil si hvis din realkompetanse blir godkjent på en skole, kan en annen avslå skole.

Jeg skulle så gjerne kommet inn på sykepleien fordi jeg mener jeg har kompetanse til å bygge videre med min livserfaring ettersom jeg er voksen og har både barn og besteforeldre jeg har ytt mye omsorg for. Istedet blir 19 åringer med studiekompetanse fortrukket uten livserfaring. Men slik er det bare desverre. Alternativet er å ta fagene for studiekompetanse. Ser meg ikke helt råd til det pga det blir et år ekstra uten lønn.

Kizza1365380506

For å bli vurdert for realkompetanse må du være født før 1972 og ikke ha avsluttet en treåring videregående utdanning.

Oppfyller du disse kriteriene tar du kontakt med det nærmeste relakompetanse senteret der du bor og ber om en vurdering. Da vil du få en test som du må gå gjennom.

Det du kanskje må satse på er å få kompetanse for tre årig helse og sosialfag. Da kan du i ettertid søke sykepleierskolen. Kanskje du kan ta påbygg?

Mvh

Gjest Men hva er det riktige

For å bli vurdert for realkompetanse må du være født før 1972 og ikke ha avsluttet en treåring videregående utdanning.

Oppfyller du disse kriteriene tar du kontakt med det nærmeste relakompetanse senteret der du bor og ber om en vurdering. Da vil du få en test som du må gå gjennom.

Det du kanskje må satse på er å få kompetanse for tre årig helse og sosialfag. Da kan du i ettertid søke sykepleierskolen. Kanskje du kan ta påbygg?

Mvh

Det er vel slik at hvis du ikke har videregående skole, kan du få realkompetanse vurdert deg selv, som igjen betyr at du kanskje slipper å ta grunnkurs til feks 3-årig vg.

Vedr. høgskole (sykepleierutd.) blir du realkompetanse vurdert på nytt der. Det vet jeg fordi jeg er selv realkompetanse vurdert og har tatt vg skole. Har ringt i ettertid høgskolen som sa at jeg ble realkompetanse vurdert på nytt hvis jeg søkte høgskole. Så det nytter ikke komme med et realkompetanse skjema fra før og si at du allerede er kompetanse vurdert. Slik forsto iallefall jeg det.

I tillegg søkte jeg høgskole og leverte med det tidligere kompetanse skjemaet, der allmennefagene var godkjent. Det ble ikke godkjent på høgskolen og skulle vurdere dette på nytt.

Det er mange utsagn på det med kompetansevurdering og nytt er det også, slik at tror ikke alle vet skikkelig disse reglene.

Kizza1365380506

Det er vel slik at hvis du ikke har videregående skole, kan du få realkompetanse vurdert deg selv, som igjen betyr at du kanskje slipper å ta grunnkurs til feks 3-årig vg.

Vedr. høgskole (sykepleierutd.) blir du realkompetanse vurdert på nytt der. Det vet jeg fordi jeg er selv realkompetanse vurdert og har tatt vg skole. Har ringt i ettertid høgskolen som sa at jeg ble realkompetanse vurdert på nytt hvis jeg søkte høgskole. Så det nytter ikke komme med et realkompetanse skjema fra før og si at du allerede er kompetanse vurdert. Slik forsto iallefall jeg det.

I tillegg søkte jeg høgskole og leverte med det tidligere kompetanse skjemaet, der allmennefagene var godkjent. Det ble ikke godkjent på høgskolen og skulle vurdere dette på nytt.

Det er mange utsagn på det med kompetansevurdering og nytt er det også, slik at tror ikke alle vet skikkelig disse reglene.

Får du realkompetansen vurdert på vidergående nivå får du ett kompetanse bevis på de modulene du har bestått og til slutt kan du oppnå ett kompetansebevis som viser fullt studie i helse og sosialfag f.eks. Når det gjelder allmennfagene må du kanskje ta dem utenom det vet jeg ærlig talt ikke da jeg jobber på en yrkesskole.

Mvh

Får du realkompetansen vurdert på vidergående nivå får du ett kompetanse bevis på de modulene du har bestått og til slutt kan du oppnå ett kompetansebevis som viser fullt studie i helse og sosialfag f.eks. Når det gjelder allmennfagene må du kanskje ta dem utenom det vet jeg ærlig talt ikke da jeg jobber på en yrkesskole.

Mvh

Ja det er slik det er med meg, jeg har blitt realkompetanse vurdert og tatt helse og sosialfag. Men da jeg skulle søke høgskole gjaldt ikke kompetansebeviset der, og jeg søkte på sykepleierhøgskole da og kom ikke inn. De har vel visse kriterier å gå etter uten at jeg vet eksakt.

Annonse

Kizza1365380506

Ja det er slik det er med meg, jeg har blitt realkompetanse vurdert og tatt helse og sosialfag. Men da jeg skulle søke høgskole gjaldt ikke kompetansebeviset der, og jeg søkte på sykepleierhøgskole da og kom ikke inn. De har vel visse kriterier å gå etter uten at jeg vet eksakt.

Hva er da vitsen. Kanskje du manglet generell studiekompetanse. Da må du ta påbygg utenom. Det kan du få gjennom både AOF, Folkeunviersitetet og AETAT. Du må bare undersøke. Jeg mener at det kan være grunnen. Du har vel ikke studiekompetanse når du er ferdig med helse og sosialfag VKII mener jeg. Har du kompetanse i Barne og ungdomsarbeider eller helse og miljø?

Fant denne siden, kanskje det kan hjelpe deg litt mer; http://www.hiak.no/fa/studie/realkompetanse/realkomp.shtml

MFH

Hva er da vitsen. Kanskje du manglet generell studiekompetanse. Da må du ta påbygg utenom. Det kan du få gjennom både AOF, Folkeunviersitetet og AETAT. Du må bare undersøke. Jeg mener at det kan være grunnen. Du har vel ikke studiekompetanse når du er ferdig med helse og sosialfag VKII mener jeg. Har du kompetanse i Barne og ungdomsarbeider eller helse og miljø?

Fant denne siden, kanskje det kan hjelpe deg litt mer; http://www.hiak.no/fa/studie/realkompetanse/realkomp.shtml

MFH

Jeg søker via realkompetanse, og har ikke generell studiekompetanse. Forstp det slik at det var real kompetanse vi her fokuserte på.

Kizza1365380506

Jeg søker via realkompetanse, og har ikke generell studiekompetanse. Forstp det slik at det var real kompetanse vi her fokuserte på.

Men når man etter å ha blitt realvurdert ikke kommer inn alikevel så må det jo vær noe i din praksis som mangler. Og da foreslår jeg generell studiekompetanse. Men kanskje jeg er helt ut på jordet. Skal prøve å søke mer på nettet. Fant jo en side da, men leste ikke igjennom hele.

Mvh

Kizza1365380506

Dersom du leser realkompetanse vurdering som jeg la ved ett tidligere innlegg så står det at søker må fylle 25 år elre mer i opptaksåret, utenom relevant praksis behøves engelsk og norsk tilsvarende videregående skole og matematikk utover grunnskolen. Minst 3 timer matematikk fra videregående skole eller dokumentert praksis med medikament utregning.

Dersom du ikke har dette er vel det de fagene du må konsentrere deg om for å komme inn.

Dersom du ikke får noen gode svar her eller i hiak's realkompetanse vurdering er det kanskje lurt å ringe den høyskolen du har søkt og høre hva du evt. mangler.

Mvh

Men når man etter å ha blitt realvurdert ikke kommer inn alikevel så må det jo vær noe i din praksis som mangler. Og da foreslår jeg generell studiekompetanse. Men kanskje jeg er helt ut på jordet. Skal prøve å søke mer på nettet. Fant jo en side da, men leste ikke igjennom hele.

Mvh

Tusen takk for mange svar fra deg Kizza.Du innehar mye nyttig informasjon. Det ble vel litt mye frem og tilbake her og kanskje litt misforståelser. Da jeg søkte første gang høgskole var jeg ennå ikke ferdig på skolen (helse og sosial) Har søkt nå i høst og ble da kvalifisert med min realkompetanse, men kom ikke inn på sykepleien fordi det ikke var plasser nok. Sto på venteliste som nr 30. Så alt ved min realkompetanse er nå godkjent. Men de mente selv om jeg nå var kvalifisert sto jeg så pass langt ut i ventelista pga lite relevant praksis.

For øvrig var det hel jobb og skaffe dokumentasjon til søknaden da jeg skulle bli realkompetanse vurdert av høgskolen. Tror jeg brukte flere uker for å få alt i boks.

Ha en fin kveld (0:

Kizza1365380506

Tusen takk for mange svar fra deg Kizza.Du innehar mye nyttig informasjon. Det ble vel litt mye frem og tilbake her og kanskje litt misforståelser. Da jeg søkte første gang høgskole var jeg ennå ikke ferdig på skolen (helse og sosial) Har søkt nå i høst og ble da kvalifisert med min realkompetanse, men kom ikke inn på sykepleien fordi det ikke var plasser nok. Sto på venteliste som nr 30. Så alt ved min realkompetanse er nå godkjent. Men de mente selv om jeg nå var kvalifisert sto jeg så pass langt ut i ventelista pga lite relevant praksis.

For øvrig var det hel jobb og skaffe dokumentasjon til søknaden da jeg skulle bli realkompetanse vurdert av høgskolen. Tror jeg brukte flere uker for å få alt i boks.

Ha en fin kveld (0:

Fint at du har alt i orden. Har nok misforstått litt da ja. Krysser fingrene for at du kommer inn neste gang.

Ha en fin kveld selv!

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...