Gå til innhold

kan jeg ta fontex dosen på kvelden i stede for om morgenen?

Anbefalte innlegg

Gjest Trylletrollet
Skrevet

Jeg skal begynne på 20 mg fontex. Det står at jeg skal ta den på morgenen, men kan jeg ta den på kvelden(for å unngå mest mulig bivirkninger, grunnet nystartede studier)?

Skrevet

Merker du noe bivirkninger av den da? Fontex er jo en av de med veldig lite/ingen bivirkninger. Jeg gikk selv på Fontex tidligere, og merket ikke noe bivirkninger. Søker du på www.felleskatalogen.no kanskje du finner ut om de skal tas morgen eller kveld. Og ellers er det vel lurest å spørre legen/behandleren din om du kan ta de på kvelden.

Gjest Trylletrollet
Skrevet

Merker du noe bivirkninger av den da? Fontex er jo en av de med veldig lite/ingen bivirkninger. Jeg gikk selv på Fontex tidligere, og merket ikke noe bivirkninger. Søker du på www.felleskatalogen.no kanskje du finner ut om de skal tas morgen eller kveld. Og ellers er det vel lurest å spørre legen/behandleren din om du kan ta de på kvelden.

Takk for svar! Er bekymret for bivirkninger fordi jeg strevd så mye med det tidligere, nå gjør jeg det kanskje uten grunn :-)

Kanskje det er noe med virkestoff og halveringstid og sånne greier som gjør at man skal ta den på morgenen...gudene veit :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For > 90% kommer det helt på det samme om en tar den morgen eller kveld.

For noe under 10% vil SSRI påvirke trøtthet/våkenhet.

De som blir litt ekstra trøtte, må ta den om kvelden. De som blir litt mer våken, må ta den om kvelden.

Det er absolutt ufarlig å prøve seg frem til hva som er best for deg.

Skrevet

Hei!

Jeg ser jo at NHD har svart deg,men vil bare nevne 'egenerfaring' som bygger oppunder det han svarte. :-)

Jeg begynte å ta Fontex om morgenen, og jeg ble svært trøtt. Så trøtt at det var umulig å holde øynene oppe, og jeg var faktisk nødt for å finne meg et sted å legge meg nedpå litt, uansett hvor jeg var... Dette skjedde gjerne to til fire timer etter at jeg hadde stått opp og tatt tabletten.

Jeg bestemte meg for å ta de på kvelden, og spurte legen om dette. Han sa at jeg måtte styre dette helt selv.

På meg har Fontex vært det som hjalp. Den første uka var jeg kvalm og hadde vondt i hodet. Det var den eneste bivirkningen jeg hadde. (Bortsett fra trøttheten, men den løste seg jo)

Men etter litt kvalme og hodepine noen dager, merket jeg ikke mere til det.

Du vil ikke merke noen virkning av tablettene før etter et par uker, men jeg håper Fontex vil hjelpe deg like mye som meg. Jeg selv var oppe i 60mg om dagen. (i samsvar med lege selvfølgelig) -jeg var ganske psyk...

Nå i sommer trappet jeg ned medisinene igjen. Da hadde jeg brukt Fontex ca halvannet år.

Etter nedtrappingen er jeg i storform, har selvfølgelig tunge dager innimellom, men er i det store og hele frisk.

For meg var Fontex starten på et nytt liv.

Ønsker deg masse lykke til, Trylletrollet!

Klem fra

Gjest Trylletrollet
Skrevet

Hei!

Jeg ser jo at NHD har svart deg,men vil bare nevne 'egenerfaring' som bygger oppunder det han svarte. :-)

Jeg begynte å ta Fontex om morgenen, og jeg ble svært trøtt. Så trøtt at det var umulig å holde øynene oppe, og jeg var faktisk nødt for å finne meg et sted å legge meg nedpå litt, uansett hvor jeg var... Dette skjedde gjerne to til fire timer etter at jeg hadde stått opp og tatt tabletten.

Jeg bestemte meg for å ta de på kvelden, og spurte legen om dette. Han sa at jeg måtte styre dette helt selv.

På meg har Fontex vært det som hjalp. Den første uka var jeg kvalm og hadde vondt i hodet. Det var den eneste bivirkningen jeg hadde. (Bortsett fra trøttheten, men den løste seg jo)

Men etter litt kvalme og hodepine noen dager, merket jeg ikke mere til det.

Du vil ikke merke noen virkning av tablettene før etter et par uker, men jeg håper Fontex vil hjelpe deg like mye som meg. Jeg selv var oppe i 60mg om dagen. (i samsvar med lege selvfølgelig) -jeg var ganske psyk...

Nå i sommer trappet jeg ned medisinene igjen. Da hadde jeg brukt Fontex ca halvannet år.

Etter nedtrappingen er jeg i storform, har selvfølgelig tunge dager innimellom, men er i det store og hele frisk.

For meg var Fontex starten på et nytt liv.

Ønsker deg masse lykke til, Trylletrollet!

Klem fra

Takk for at du delte din erfaring med meg huufsa!

*takknemlig* :-)

Gjest Trylletrollet
Skrevet

For > 90% kommer det helt på det samme om en tar den morgen eller kveld.

For noe under 10% vil SSRI påvirke trøtthet/våkenhet.

De som blir litt ekstra trøtte, må ta den om kvelden. De som blir litt mer våken, må ta den om kvelden.

Det er absolutt ufarlig å prøve seg frem til hva som er best for deg.

Takk, nå ble jeg beroliget! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...