Gå til innhold

Hva innebærer det å bygge hus og lønner det seg?

Anbefalte innlegg

Gjest kanskje husbygger

Har tenkt litt på husbygging. Har tre barn og jobb med 20.000 i brutto inntekt. Har også en samboer (far til minste barnet) med mye gjeld fra tidligere. Det er jeg som skal stå som eier av huset, regner jeg med. Han får ingen lån pga sin økonomi. Han har også tre tidligere barn fra før.

Jeg har ingen gjeld da mitt lån på leilighet er ferdigbetalt. Leiligheten får jeg 1.1 mill. for. Slik at jeg faktisk har en ren netto sum på 1.1 mill i egenkapital.

Jeg bor i en sentral by der hus er dyrt å kjøpe og har funnet ut at skal jeg ha et bra hus må jeg nok ut med 2.3 mill sånn ca. brukt.

I det siste har jeg tenkt litt over om å bygge meg et hus for min egenkapital. Men så er det jo tomt og diverse som også må taes med.

Jeg lurer på om noen har vært gjennom en slik prosess og kan si litt om det å bygge hus og hva en kan forvente seg. Hva med lån og totale kostnader. Vi har ikke verdens beste økonomi, men lurer på om dette kan gå.

Har bodd siden 1989 i blokk og synes tiden er inne for å realisere et huskjøp. Billigere blir det jo ikke likavel, så det hadde vært fint å høre hva andre sier.

Fortsetter under...

Jeg kjenner flere som faktisk har bygget eller skal bygge eget hus nå. Siste par ut, kjøpte et ferdighus med en pris på en million og femti tusen. Det bare huset, altså. Det var stort kjøkken, fire soverom, eget vaskerom blant annet,i et to-etasjers hus.

Tomten fikk de for 400.000 kr, fordi de valgte å bo utenbys. Du må kanskje doble den summen for å få tomt i større byer.

De jeg kjenner, har alle sagt det samme; bygge hus gjør man bare EN gang, for det krever en vanvittig mengde arbeidstimer i egeninnsats. Sette opp grunnmuren selv, for eksempel, det sparer man raskt mange titusener på å gjøre selv. Men graving og sprengning for å klargjøre tomten, det må fagfolk ta seg av. Så det er også noe du må ta med i regnestykket.

En rett borti gata her, brukte vel et halvt år på egeninnsatsarbeidet. Og da så han nesten ikke familien sin det halvåret, fordi absolutt all fritid gikk med på å drive på huset. Hørte han mumle noe om at hadde han visst hva han gikk til på forhånd, hadde han aldri gjort det...:-)

Men...et hus er en investering for fremtiden. Du kan bo der resten av livet, og det er DITT. Så det er jo verdt innsatsen, når man vel er ferdig.

Siden mye av regnestykket ditt avhenger av hva du må ut med for en tomt, så er det ikke lett å si om du kan greie det med din inntekt. Husk at det koster betraktelig mye mer å forsikre, og dessuten å varme opp et helt hus, sammenlignet med en blokkleilighet. Det er løpende kostnader som du skal leve med ved siden av lånet. Eiendomsskatt finnes det jo også.

La oss si du har selve huset i boks, siden du har ca 1,1 mill. i egenkapital. Det kan du fint få et hus for, om du bygger selv. Da må du sjekke priser på tomter, og innhente priser på grunnarbeid også videre.

Gjest huskjøperen

Det innebærer mye egeninnsats ja. Men når en bygger så er ikke det noe en bestemmer seg for over natten, det er jo "godt planlagt" :o) og da går jo det meste an.

"Gulrota" er jo hva du har igjen når du er ferdig :o), iallefall dere som bor i blokk ..... dere vil "få en helt ny verden" :o)

Tærer på forholdet, skriver malun, ...... hmmmmm ikke helt enig der jeg da ....... selvfølgelig blir dere slitne, men det gjelder jo å ta vare på hverandre når det stormer som verst da.

Somsagt dette er ikke noe som "kommer over natten", det er jo planlagt.

Vet ikke om du leser Norsk Ukeblad ? Det fulgte med et vedlegg der i forrige uke, på DET kjempefine huset, det var nytt + at de hadde noen lure og "billige" løsniger i huset. Det ble sengelektyren min den kvelden ..... fikk bare såååå lyst til å bygge :o).

Vi kjøpte ferdigt hus vi da, men innimellom så snakker vi om at det hadde vært gøy å bygge også ...... så en skal aldri si aldri.

Gjest ex-husbygger

Det å bygge hus (eller gjennomføre omfattende restaureringer) er ihvertfall noe som tærer vanvittig på et forhold - så ha det i bakhodet når du overveier saken.

Ikke på vårt forhold, ihvertfall. Tvert i mot, vi ble ekstra sammensveiset pga felles utfordringer og mål.

Ikke på vårt forhold, ihvertfall. Tvert i mot, vi ble ekstra sammensveiset pga felles utfordringer og mål.

Det er bra! Selvsagt er det par det skjer med, også. Men dersom det er småproblemer fra før, blir de som regel ikke mindre av husbygging.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...