Gå til innhold

Hysteri? (Besøke nyfødt)

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla
Skrevet

Jeg skal besøke en venninne i dag som har fått en sønn. Fikk melding av henne i dag hvor hun skriver at de som er syke eller forkjøla kan ikke komme fordi det ligger bebbiser med dårlig immunforsvar på barselavd. der han ligger.

Jeg er bittelitt forkjøla, man kan ikke høre det på stemmen min eller noe, men jeg hoster litt og har slim i halsen om morran. Men alle er jo litt snufsete nå for tida, er jo tida for det...

Kan jeg ikke besøke dem da? Hadde jeg vært helt snylta ville jeg selvfølgelig droppa det, men tror det er mye hysteri med bebbiser og vasking av hender, ikke pust på dem osv osv...

Jeg har tenkt til å dra, men burde jeg ikke det? ... Eller? Hoster litt om natta, men ikke noe særlig på dagen. Tror ikke dette lille her er noe farlig for de små, siden jeg ikke er helt tat og verken nyser eller hoster.

Hva mener du?

mil1365380270
Skrevet

Legg det inn på allmennmedisin, og spør hvor lenge forkjølelse er smittsomt...

Gjest jeg hadde dratt
Skrevet

Jeg hadde dratt, rart de har "svake" barn sammen med andre på en avdeling egentlig.

Du skal jo ikke oppi senga til de bebisene som har dårlig immunforsvar da, og siden du ikke er sylta så er jo ikke det noen fare.

Skrevet

Du bør holde deg hjemme. Forkjølelse smitter også _før_ du blir sausa, og som du fikk beskjed om, ligger det også babyer med dårlig immunforsvar der. De kan dø av noe som enkelt som en forkjølese.

Et alminnelig friskt spedbarn tåler smitten, så vent med å besøke venninna di m/baby til hun er kommet hjem du :o)

mvh

Skrevet

Hvis hun sier det, så er det sikkert fordi personalet på barselavdelingen har sagt i fra om det. Jeg synes man skal ta hensyn til de bittesmå nyfødte babyene.

Men som du sier, du virker ikke såpass forkjølet at det skulle gjøre noe, synes jeg. Ta en tur, men unngå å stå over babyene og hoste:-)

Gjest Pricilla
Skrevet

Legg det inn på allmennmedisin, og spør hvor lenge forkjølelse er smittsomt...

Jeg verken hoster eller nyser om dagen da, og er ikke tett... Så vet ikke om det kan kalles forkjølelse engang! Men eg drar, så spør jeg vakta. Får jeg gå inn tar jeg ikke på noe i det hele tatt, ellers får ejg bare titt gjennom glasset da! ; ) Jeg får i hvert fall besøke mammaen da... som har hotellrom.

Skrevet

Når det gjelder bebiser generelt, så behøver man ikke være hysterisk mht pusting og håndvask.

Men det er milevis forskjell på normale, friske babyer som får morsmelk, og svake, sykelige, premature etc babyer. Er det slike på avdelingen, er det vel grunnen til at hun har sendt ut varsel.

Jeg ville ikke tatt noen sjanse, la det heller være en god grunn til at du kan besøke babyen når den har kommet hjem og barnets mor kan bestemme (og du kanskje er helt frisk).

Gjest synes jeg ikke
Skrevet

Jeg hadde dratt, rart de har "svake" barn sammen med andre på en avdeling egentlig.

Du skal jo ikke oppi senga til de bebisene som har dårlig immunforsvar da, og siden du ikke er sylta så er jo ikke det noen fare.

Hun skriver jo at moren er på hotellet mens babyen er på avdelingen, så da er det ikke så rart (da ligger jo babyen hun skal besøke på avdeling med andre svakere babyer).

Skrevet

Jeg verken hoster eller nyser om dagen da, og er ikke tett... Så vet ikke om det kan kalles forkjølelse engang! Men eg drar, så spør jeg vakta. Får jeg gå inn tar jeg ikke på noe i det hele tatt, ellers får ejg bare titt gjennom glasset da! ; ) Jeg får i hvert fall besøke mammaen da... som har hotellrom.

Det hørtes ut som en god måte å gjøre det på :)

Kos deg!

Gjest Pricilla
Skrevet

Hun skriver jo at moren er på hotellet mens babyen er på avdelingen, så da er det ikke så rart (da ligger jo babyen hun skal besøke på avdeling med andre svakere babyer).

Babyen er født nesten 2 mnd. for tidlig, men er sterk og frisk. Han klarer bare ikke holde varmen selv, så ligger under varmeteppe.

Skrevet

Babyen er født nesten 2 mnd. for tidlig, men er sterk og frisk. Han klarer bare ikke holde varmen selv, så ligger under varmeteppe.

Du, da ville jeg holdt meg borte. De er så skjøre når de er født såpass mye for tidlig. Det er tidsnok å besøke dem hjemme, når mor og barn har kommet litt i gjenge.

Immunforsvaret er nesten ikke-eksisterende på så små. De er selvsagt beskyttet mot mye via morsmelken, men for sikkerhets skyld...to mnd prematurt er litt spesielt!

Skrevet

Barselavdelingene har overtatt mer og mer av barn som vanligvis ville blitt sendt på nyfødtavdelingen. For eksempel premature som må sondemates.

I tillegg er syke barn som får medisiner på nyfødtavdelingen ofte hos moren sin på permisjon mellom medisineringen.

Dessuten kommer jo de barna som hadde misfarget fostervann og som man følger ekstra godt med på i tilfelle de viser symptomer på infeksjon. Man kan ikke sende alle som har hatt misfarget fostervann til nyfødtavdelingen, men tar tempen over noen dager inntill de har hatt 3 dager med akseptable tempmålinger.

RS-virus kan forresten utarte seg helt annerledes for voksne enn for barn.

"Sykdomsutviklingen varierer fra å begrense seg til en vanlig forkjølelse (som er det vanligste) til å bli en alvorlig livstruende tilstand med respirasjonssvikt. Sykdomsbildet vil da domineres av pusteproblemer i en slik grad at det krever intensivbehandling."

http://www.barnelegene.no/Artikkel/Artikkelvis.asp?aid=40

RS-virus er en av grunnene til at man er såpass streng med at mødrene ikke bør ta med barna ned i vestibylen f.eks.

Til sist vil jeg nevne at man ikke alltid oppdager sykdom hos nyfødte med en gang de er født. Derfor kan det også være syke barn på avdelingen.

Noen ganger kan den beste "velkommen til verden"-gaven man gir til en nyfødt og hans/hennes foreldre være å sette egne ønsker om å se barnet til side og holde seg unna når man er syk. Da gjør man i allefall sitt for at de skal få en god start.

Gjest Pricilla
Skrevet

Du, da ville jeg holdt meg borte. De er så skjøre når de er født såpass mye for tidlig. Det er tidsnok å besøke dem hjemme, når mor og barn har kommet litt i gjenge.

Immunforsvaret er nesten ikke-eksisterende på så små. De er selvsagt beskyttet mot mye via morsmelken, men for sikkerhets skyld...to mnd prematurt er litt spesielt!

Mammaen kan jeg vel besøke? Kan vel titte på han gjennom vinduet da? Søren og.. jeg som ahdde gleda meg masse, ja ja... Får vel vente da... Men titte er ikke farlig, bare ikke puste på han eller ta på han.

Skrevet

Mammaen kan jeg vel besøke? Kan vel titte på han gjennom vinduet da? Søren og.. jeg som ahdde gleda meg masse, ja ja... Får vel vente da... Men titte er ikke farlig, bare ikke puste på han eller ta på han.

Joda, skjønner godt at du har lyst:-)

Men forkjølelser smitter dessverre ikke bare gjennom kontakt. Basseluskene seiler så fint avsted gjennom luften også, ser du:-)

Skrevet

Respekter hva foreldre vil. Selvfølgelig!

Når du så attpåtil sier nedenfor at barnet er prematurt, ja da har du ingenting der å gjøre.

Sorry, men du får alltids anledning senere.

Skrevet

Hei på deg!

Du slipper nok ikke inn om du er forkjølet. Og om de ikke kan høre det eller merke det, desto større grunn for deg å overholde reglene.

Det står regler utenfor døren på avdelingen om dette. I tillegg er prematuravdelingene som oftest avlåst, så du kommer ikke inn uten å ringe på. Dette for at uvedkommende ikke skal komme inn med nettopp smitte.

På en slik avdeling er det så strengt at man til og med må henge av seg yttertøyet utenfor døren og vaske seg før man kommer inn til barna.

Dette gjelder alle, ikke bare besøkende.

Premature har ingen motstand mot bakterier og virus og selv om de ikke har blitt utsatt for smitte ligger de ofte på antibiotika. De tåler rett og slett ikke å bli syke.

Så hold deg borte når du er det minste syk!

Hilsen en som har ligget tre mnd på en slik avdeling med en prematur.

Hilsen Maya

Skrevet

Hei igjen!

Vet du, jeg hadde ikke tatt imot besøkende som var syk når jeg hadde babyen min på en slik avdeling. Tenk om jeg selv ble smittet!!!!

Du syns nok det høres helt vannvittig ut, men å få et barn for tidlig, det er en helt fortvilet ting, og man vil ikke på noen som helst måte utsette det for fare. Selv om du over her sier at barnet er frsik og sterk, så sier du samtidig at han ikke greier å holde på varmen selv. Det tyder på at han slett ikke er moden nok til å takle virus eller bakterier. Og frisk og sterk i denne sammenhengen er ikke det samme som frisk og sterk med en vanlig baby.

Babyen kommer nok ikke ut de første dagene heller, så du rekker nok fint å besøke de før de reiser hjem.

Som noen sa til meg: Vi MÅ reise på besøk for vi har aldri sett en så liten baby før. Føltes som å vise babyen på et sirkus... Så ikke dra for en hver pris.

Hilsen Maya

Skrevet

Med friske, fullbårne nyfødte ville jeg ikke vært bekymret i det hele tatt. Men med nyfødte med dårlig immunforsvar, ville jeg ventet. Det kan jo være like hyggelig, det.

Gjest Pricilla
Skrevet

Hei igjen!

Vet du, jeg hadde ikke tatt imot besøkende som var syk når jeg hadde babyen min på en slik avdeling. Tenk om jeg selv ble smittet!!!!

Du syns nok det høres helt vannvittig ut, men å få et barn for tidlig, det er en helt fortvilet ting, og man vil ikke på noen som helst måte utsette det for fare. Selv om du over her sier at barnet er frsik og sterk, så sier du samtidig at han ikke greier å holde på varmen selv. Det tyder på at han slett ikke er moden nok til å takle virus eller bakterier. Og frisk og sterk i denne sammenhengen er ikke det samme som frisk og sterk med en vanlig baby.

Babyen kommer nok ikke ut de første dagene heller, så du rekker nok fint å besøke de før de reiser hjem.

Som noen sa til meg: Vi MÅ reise på besøk for vi har aldri sett en så liten baby før. Føltes som å vise babyen på et sirkus... Så ikke dra for en hver pris.

Hilsen Maya

Jeg MÅ ikke reise fordi jeg ikke har sett en så litenbaby før, og nei den er ikkepåutstilling! ;) Vil gjerne besøke venninna mi som er mor for førstegang og hilse på den lille...

Men det ble til at jeg ikke dro... Får vente til jeg blir bra igjen, både for venninnas unge og de andre ungene der..

SElv om det var dritt for meg...: ) Men jeg overlever, ikke sikkert babyene ville gjort det hvis jeg kom og smitta dem..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...