Tovastvgr Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Jeg er en mann på 27 år som fra tid til annen opplever til dels sterke smerter i brystet. Hvordan det føles er vanskelig å forklare, men føles som det "knyter" seg. Ved f.eks. bråe armbevegelser kan dette sende en "stråle" av smerter i brystet. Hvor sterke smertene er varierer, men når det er på det verste er det slik at jeg våkner om natten av det, og har også problemer med å foreta brå armbevegelser. Jeg er flyger av yrke og har derfor en såkalt "Medical Class 1". Det vil si at jeg går til årlige kontroller med både EKG, blodprøver, pusteprøver og at legen lytter. Siste var jeg på for knappe to uker siden, og alt var normalt. Jeg har prøvd å legge merke til om det er noen sammenheng med livssituasjonen generelt, om det kan være stress eller lignende som forårsaker dette. Foreløbig har jeg ikke sett noen sammenheng, men dette kan kanskje komme etter en stund? For tiden vil jeg kunne si at livssituasjonen er bra, ikke er det spesiellt travelt på jobb eller lignende. Har dere noen synspunkter på hva dette kan være, eventuelt hva jeg bør gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124029-smerter-i-brystet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest par i hjerter Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Jeg hadde også for en tid tilbake sterke brystsmerter. Det knøt seg, hadde store smerter og pusteproblemer. Var hos en hjertespesialist og det var ikke noe feil. Han ga meg et råd at neste gang jeg hadde de smertene, skulle jeg drikke et glass vann.Forsvant de, kunne det være at jeg hadde spiserørkrampe som hadde omtrent de samme symptomene. Har ikke fått testet det ut om det virker mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124029-smerter-i-brystet/#findComment-754535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Svar til Tovastvgr. Det du beskriver gir umiddelbart mistanke om at det er muskulær årsak til dine kortvarige (?) smerter. Det er ikke noe i dine angivelser som forbindes med hjertesykdom, selv om de er et alt for tynt grunnlag å bedømme det på. For at du skal være ytterligere sikker, synes jeg du skal konsultere din fastlege for å få gjort en vurdering av hvilken statistisk risiko du har for å utvikle det vi kaller koronar hjertesykdom. Samtidig bør det selvsagt gjøres en komplett undersøkelse klinisk, samt en arbeidsbelastning (arbeids-EKG) og endel blodprøver,bl.a. inneholdende en full fett-status i blodet. Hvis du tar dette opp med Legenemnda for flygere vil du uten videre bli pålagt å få slike undersøkelser gjort omgående. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124029-smerter-i-brystet/#findComment-754570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tovastvgr Skrevet 27. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2003 Jeg hadde også for en tid tilbake sterke brystsmerter. Det knøt seg, hadde store smerter og pusteproblemer. Var hos en hjertespesialist og det var ikke noe feil. Han ga meg et råd at neste gang jeg hadde de smertene, skulle jeg drikke et glass vann.Forsvant de, kunne det være at jeg hadde spiserørkrampe som hadde omtrent de samme symptomene. Har ikke fått testet det ut om det virker mvh Takker, skal prøve dette.. Men i og med jeg har det over flere dager så er det vel neppe dette... Men prøver litt vann, og takker for tipset.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124029-smerter-i-brystet/#findComment-754813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tovastvgr Skrevet 27. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2003 Svar til Tovastvgr. Det du beskriver gir umiddelbart mistanke om at det er muskulær årsak til dine kortvarige (?) smerter. Det er ikke noe i dine angivelser som forbindes med hjertesykdom, selv om de er et alt for tynt grunnlag å bedømme det på. For at du skal være ytterligere sikker, synes jeg du skal konsultere din fastlege for å få gjort en vurdering av hvilken statistisk risiko du har for å utvikle det vi kaller koronar hjertesykdom. Samtidig bør det selvsagt gjøres en komplett undersøkelse klinisk, samt en arbeidsbelastning (arbeids-EKG) og endel blodprøver,bl.a. inneholdende en full fett-status i blodet. Hvis du tar dette opp med Legenemnda for flygere vil du uten videre bli pålagt å få slike undersøkelser gjort omgående. Smertene varer over flere dager, opptil en uke vil jeg anta. Arbeids-EKG er det ikke lenge siden jeg tok, etter jeg begynte å få disse problemene. Blodprøver er også nettopp tatt, men vet ikke om de tar noen spesielle fett-analyser her, tviler jeg på. Røntgen av hjerte/lungeregionen ble tatt for ca 1 år siden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124029-smerter-i-brystet/#findComment-754815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.