Gå til innhold

Prøver på nytt: spm. ad lamictal/orfiril

Anbefalte innlegg

Har blitt anbefalt å vurdere bruk av stemningsstabiliserende orfiril eller lamictal. Diagnose tilbakevende depressiv lidelse, alvorlig episode uten psykotiske symtomer (F 33.2). Formålet med å prøve dette skal være å forebygge nye depresjoner. Anvender i dag cipralex 20 mg. Har søkt å lest hva som er skrevet om disse medikamenten i tidligere innlegg. Dette gir meg i for liten grad en klart bilde på fordeler og ulemper (etterlyser rene fakta). Det jeg imidlertid har lest så langt gjør meg bare skeptisk. Er ikke så veldig interessert i innlegg som er sterkt for eller i mot. Det er en beslutning jeg selv skal ta og for å kunne gjøre det trenger jeg faktaopplysninger. Nå oppleves den informasjon jeg får fra lege og det jeg kan lese meg til slik at jeg ikke tør prøve. Må nok legge til at jeg har en sterk generell skepsis til medikamenter, så jeg har et stort bevhov for å vite hva jeg putter i meg.

Hadde satt pris på faktaopplsyninger.

Mvh

Fortsetter under...

Ingen av delene er farlig, har brukt begge selv.

Hvis du har riktig kosthold og ikke redd for å legge litt på deg, så ville jeg ha gått for Orfiril(Ikke alle som legger på seg heller). Lamictal er også bra, men har flere bieffekter. Lamictal er det også mange som ikke tåler, får feber og utslett..

Kan vel sikkert ikke uttale meg negativt om Lamictal fordi nå får jeg kjeft fra NHD :P Han jobber jo for firmaet som produserer det.

Uansett, ingen av delene er farlig, alle er forskjellige og du får bare ta rådene fra din behandler.

PS! Sjekk ut www.felleskatalogen.no , der har du fakta svart på hvitt! :)

Lykke til!

Antiepileptikum blir brukt i behandlingen og i forebyggingen av depressive tilstander, spesielt ved bipolar lidelse. En annen variant av depresjon hvor antiepileptikum brukes er RBD:

http://www.psykiskhelse.no/artikkel.asp?id=1134

Kan også brukes ved andre tilstander med ustabilitet.

Det positive jeg kjenner til med Lamictal er at det ikke skal gi vektøkning, slik som mange andre medisiner for psyken kan føre til. Lamictal kan også brukes under graviditet.

Hvis du har riktig kosthold og ikke redd for å legge litt på deg, så ville jeg ha gått for Orfiril(Ikke alle som legger på seg heller). Lamictal er også bra, men har flere bieffekter. Lamictal er det også mange som ikke tåler, får feber og utslett..

Kan vel sikkert ikke uttale meg negativt om Lamictal fordi nå får jeg kjeft fra NHD :P Han jobber jo for firmaet som produserer det.

Uansett, ingen av delene er farlig, alle er forskjellige og du får bare ta rådene fra din behandler.

Lykke til!

Hei!

De alvorlige bivirkningene som noen opplever når de starter med Lamictal, er som regel relatert til for høy startdose.

Psykiateren som ga meg diagnosen RBD mente at startdosen/opptrappingsplanen som Felleskatalogen opererer med, er alt for høy/rask.

Han mener at man burde starte med 5mg Lamictal morgen og kveld. Denne dosen skal økes til 10mg morgen og kveld etter to uker. Etter ytterligere to uker skal man øke dosen til 25mg morgen og kveld osv...

Følger man denne opptrappingsplanen, er det svært usannsynlig at man kommer til å oppleve alvorlige bivirkninger.

Mvh

Gjest ung jente-76

Hei!

De alvorlige bivirkningene som noen opplever når de starter med Lamictal, er som regel relatert til for høy startdose.

Psykiateren som ga meg diagnosen RBD mente at startdosen/opptrappingsplanen som Felleskatalogen opererer med, er alt for høy/rask.

Han mener at man burde starte med 5mg Lamictal morgen og kveld. Denne dosen skal økes til 10mg morgen og kveld etter to uker. Etter ytterligere to uker skal man øke dosen til 25mg morgen og kveld osv...

Følger man denne opptrappingsplanen, er det svært usannsynlig at man kommer til å oppleve alvorlige bivirkninger.

Mvh

hei!

Har veldig god erfaring med Lamictal selv.. bruker i tillegg cipralex, har ikke følt meg så bra på lenge, Lamictalen fikk meg til å føle en roligere i kroppen. Dette er et legemiddel som kan brukes både mot PF, Bipolar2 og ADHD.. har ikke merket noen bivirkninger bortsett fra kvalme i opptrappingstiden.

Lykke til!

Er ikke det helt store for en anoretiker denne typen medisiner da antar jeg. Tror ikke jeg tar sjansen på dette.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kanskje så mange som 50% av de med gjentatt depresjon har en bipolar lidelse.

Dersom du til nå bare har hatt nedoversvingninger/depresjoner, er Lamictal et klart førstevalg.

Lamictal har en sjelden, viktig bivirkning: utslett. Hvis dette kommer, kommer det vanligvis i startfasen.

Før det store flertall som ikke får dette utslettet, har Lamictal forbausende få bivirkninger. Jeg kjenner ikke noe annet medikament i psykiatrien som tolereres så godt av pasientene.

Pass på at du trapper opp Lamictal slik det står i Felleskatalogen. Ikke raskere! Dermed reduseres risikoen for utslett til et minimum.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...