Binke Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Jeg har struma med 8 knuter i skjoldbruskkjertelen. Har tidligere hatt normale blodverdier, men siden i vår har TSH-verdien gått ned til 0,03. T4 ligger på 15,7. Hva kan det bety at mitt TSH har blitt så lavt? Har ellers hatt mange plager det siste halve året; glemsomhet, hodepine, mangel på overskudd, stivhet i muskler, lett depresjon og nedstemthet. Håper noen har kunnskaper om lavt TSH... :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124077-stoffskifteproblemer-lavt-tsh/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Jeg har også lavt stoffskifte. Grunnen til at du har det er at skjoldbrusk kjertelen ikke produserer nok thyroxin. Thyroxin må produsere for å påvirke stoffskifte/metabolismen i cellene. Når dette ikke fungerer vil alt i kroppen din gå veldig sent. Jeg pleier å forklare det for venner at det er som en bil som kjører i 2. gir på motorveien. Da går motoren helt i stå og blir utslitt. De symptomene du beskriver er helt normale for denne sykdommen. Du bør gå til en indremedisiner/endokrinolog og få operert vekk knutene dine. Du bør også bli satt på thyroxin så snart som mulig. Jo lenger det går før du får thyroxin jo lenger tid tar det før symptomene dine blir bedre. I noen tilfeller, der det har gått for lang tid, vil disse plagene aldri forsvinne. Mange er også uøretrygdet pga dette. Du bør også melde deg inn i Norsk thyrodea forbund. Vi er også medlem av Norsk hedikaperforbund. Du finner sidene her http://www.stoffskifte.org/ Er det mer du lurer på må du bare ta kontakt. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124077-stoffskifteproblemer-lavt-tsh/#findComment-752375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Binke Skrevet 23. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2003 Jeg har også lavt stoffskifte. Grunnen til at du har det er at skjoldbrusk kjertelen ikke produserer nok thyroxin. Thyroxin må produsere for å påvirke stoffskifte/metabolismen i cellene. Når dette ikke fungerer vil alt i kroppen din gå veldig sent. Jeg pleier å forklare det for venner at det er som en bil som kjører i 2. gir på motorveien. Da går motoren helt i stå og blir utslitt. De symptomene du beskriver er helt normale for denne sykdommen. Du bør gå til en indremedisiner/endokrinolog og få operert vekk knutene dine. Du bør også bli satt på thyroxin så snart som mulig. Jo lenger det går før du får thyroxin jo lenger tid tar det før symptomene dine blir bedre. I noen tilfeller, der det har gått for lang tid, vil disse plagene aldri forsvinne. Mange er også uøretrygdet pga dette. Du bør også melde deg inn i Norsk thyrodea forbund. Vi er også medlem av Norsk hedikaperforbund. Du finner sidene her http://www.stoffskifte.org/ Er det mer du lurer på må du bare ta kontakt. Mvh Takk kizza for tilbakemelding! Kjenner ingen andre med disse problemene, så det er greit å høre noens erfaringer. Jeg har lest at man lavt stoffskifte kun dersom en lav TSH kombineres med en høy T4. Jeg har jo normal T4. Var på endokrinologisk avdeling for et år siden. De tok ultralyd og biopsi av et par av kulene. Jeg fikk beskjed om at så lenge kulene er godartet og ikke vokser, trenger de ikke å gjøre noe med det. Men legen sa også at de kunne operere raskt dersom jeg fikk problemer. Jeg snakket også med en tysk lege som sa at i Tyskland fjernet de alltid skjoldbruskkjertelen i slike tilfeller. Jeg blir sånn i tvil. Jeg planlegger å forsøke å bli gravid på nyåret, og tenker at det er dumt at stoffskiftet ikke er i orden da. Medisinering eller operasjon er jo ikke noe særlig når man har en liten i magen. Bør jeg be om operasjon tro? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124077-stoffskifteproblemer-lavt-tsh/#findComment-752689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Takk kizza for tilbakemelding! Kjenner ingen andre med disse problemene, så det er greit å høre noens erfaringer. Jeg har lest at man lavt stoffskifte kun dersom en lav TSH kombineres med en høy T4. Jeg har jo normal T4. Var på endokrinologisk avdeling for et år siden. De tok ultralyd og biopsi av et par av kulene. Jeg fikk beskjed om at så lenge kulene er godartet og ikke vokser, trenger de ikke å gjøre noe med det. Men legen sa også at de kunne operere raskt dersom jeg fikk problemer. Jeg snakket også med en tysk lege som sa at i Tyskland fjernet de alltid skjoldbruskkjertelen i slike tilfeller. Jeg blir sånn i tvil. Jeg planlegger å forsøke å bli gravid på nyåret, og tenker at det er dumt at stoffskiftet ikke er i orden da. Medisinering eller operasjon er jo ikke noe særlig når man har en liten i magen. Bør jeg be om operasjon tro? Min endokrinolog sa at jeg kunne velge selv om jeg ville operere, ta radioaktiv jod behandling eller kun ta thyroxin. Jeg valgte det siste i første omgang da det ikke er påvist antistoffer eller andre problemer med min skjoldbrusk kjertel. Jeg kan ikke skjønne at du ikke skal få thyroxin behandlig. Om jeg var deg ville jeg ringt til en i den støttegruppen som er i ditt nærområde eller til Norsk thyrodea forening og spurt. Jeg hadde i allefall ikke slått meg til ro med det svaret du har fått. Dersom du leser andres erfaringer med å ha gått for lenge med lavt stoffskifte før noe ble gjort, vil du se at de fleste har fått problemer med å bli kvitt symptomene sine. Og det er så abslutt ikke nødvendig å legge byrde til hverdagslivet. Å ha konsenrasjonsproblemer og lite overskudd til annet enn det daglige er ikke å ha ett fullverdig liv. Jeg føler endelig at jeg har fått mer energi, men nå er jeg altså 50% sykemeldt og lurer på om jeg ikke bør søke om uføretrygd. Vil vente ennå 6-12 mnd da jeg kun har gått på thyroxin i ett og ett halvt år. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124077-stoffskifteproblemer-lavt-tsh/#findComment-753701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Binke Skrevet 26. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2003 Min endokrinolog sa at jeg kunne velge selv om jeg ville operere, ta radioaktiv jod behandling eller kun ta thyroxin. Jeg valgte det siste i første omgang da det ikke er påvist antistoffer eller andre problemer med min skjoldbrusk kjertel. Jeg kan ikke skjønne at du ikke skal få thyroxin behandlig. Om jeg var deg ville jeg ringt til en i den støttegruppen som er i ditt nærområde eller til Norsk thyrodea forening og spurt. Jeg hadde i allefall ikke slått meg til ro med det svaret du har fått. Dersom du leser andres erfaringer med å ha gått for lenge med lavt stoffskifte før noe ble gjort, vil du se at de fleste har fått problemer med å bli kvitt symptomene sine. Og det er så abslutt ikke nødvendig å legge byrde til hverdagslivet. Å ha konsenrasjonsproblemer og lite overskudd til annet enn det daglige er ikke å ha ett fullverdig liv. Jeg føler endelig at jeg har fått mer energi, men nå er jeg altså 50% sykemeldt og lurer på om jeg ikke bør søke om uføretrygd. Vil vente ennå 6-12 mnd da jeg kun har gått på thyroxin i ett og ett halvt år. Mvh Takk for tilbakemelding! :-) Skal snakke med legen min til uka, men problemet er at han sier at det er normalt å ha en TSH på 0,03. Jeg kan ikke fatte det, når jeg leser og finner informasjon om at verdien ideelt sett bør ligge på 1,0 og at 0,2 er den laveste grenseverdien. Tror jeg også vil be om å få komme til endokrinolog, spesielt i og med at jeg ønsker å bli gravid om ikke lenge.En endokrinolog har sikkert kunnskaper som fastlegen ikke er inne på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124077-stoffskifteproblemer-lavt-tsh/#findComment-754416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Takk for tilbakemelding! :-) Skal snakke med legen min til uka, men problemet er at han sier at det er normalt å ha en TSH på 0,03. Jeg kan ikke fatte det, når jeg leser og finner informasjon om at verdien ideelt sett bør ligge på 1,0 og at 0,2 er den laveste grenseverdien. Tror jeg også vil be om å få komme til endokrinolog, spesielt i og med at jeg ønsker å bli gravid om ikke lenge.En endokrinolog har sikkert kunnskaper som fastlegen ikke er inne på. Jeg er enig med deg i det. Jeg har nå TSH på 2 og min endokrinolog sier at det er helt perekt. 0,02 høres unektelig veldig høyt (eller blir det lavt) ut. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124077-stoffskifteproblemer-lavt-tsh/#findComment-754434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.