Gå til innhold

NHD, Medisinering?

Anbefalte innlegg

Gjest twisted83

Spørsmålet mitt er enkelt og greit om du tror jeg trenger medisinering eller ikke. Står veldig fast in real life skjønner du, fordi legen min mener det eneste han kan gjøre for meg (og det beste som kan gjøres) er å skrive ut resept på antidep. mens psykologen min derimot, hun er ikke enig med legen min i det hele tatt, og mener at mine problemer (depresjoner, (bipolar?) sf, angst, traumer) er noe som kan bearbeides i terapien.

Vet ikke for eller i mot jeg, vil ikke bli avhengig eller få bivirkninger av medikamenter, men samtidig har det gått kraftig nedover det siste halvåret. Har til og med fått sykemelding fra jobben...

What to do? Alle råd motttas med takk, for jeg er helt rådløs nå....

(Har aldri blittt medisinert før)

MVH

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124155-nhd-medisinering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest svartildeg

Jeg kan nok ikke hjelpe deg så mye, men jeg har det samme problemet!

Jeg aner ikke om jeg skal begynne på SSRI eller ikke. Psykologen min mener at det er det beste, men jeg er redd for bivirkninger/avhengighet. Sliter med depresjoner og SF. Aner ikke hva jeg skal gjøre.

Det jeg kan råde deg til, er å snakke med så mange som går på medisiner som mulig, slik at du kan danne deg et bilde av hvordan det er.

Men det jeg har funnet ut, er at det er veldig individuelt hvordan medisiner virker. Noe som ikke fungerer for andre kan fungere utmerket for deg. Man må bare våge å prøve!

Det gjør ikke jeg, ihvertfall ikke ennå! Men så er jeg typen som trenger noen til å dytte meg veldig i en retning når jeg står fast...

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124155-nhd-medisinering/#findComment-752894
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dersom du har en bipolar lidelse, er det helt sikkert at du trenger medisiner.

Dersom din depresjon er så alvorlig at du ikke greier å studere/arbeide og eller psykoterapien har vart i mer enn 3 mnd uten at du er blitt bedre, er det overveiende sannsynlig at du bør ha medisiner.

For de andre lidelsene/plagene er psykoterapien åpenbart viktigst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124155-nhd-medisinering/#findComment-752924
Del på andre sider

Gjest Windsong

Jeg aner ikke om jeg skal begynne på SSRI eller ikke. Psykologen min mener at det er det beste, men jeg er redd for bivirkninger/avhengighet. Sliter med depresjoner og SF. Aner ikke hva jeg skal gjøre.

Det jeg kan råde deg til, er å snakke med så mange som går på medisiner som mulig, slik at du kan danne deg et bilde av hvordan det er.

Men det jeg har funnet ut, er at det er veldig individuelt hvordan medisiner virker. Noe som ikke fungerer for andre kan fungere utmerket for deg. Man må bare våge å prøve!

Det gjør ikke jeg, ihvertfall ikke ennå! Men så er jeg typen som trenger noen til å dytte meg veldig i en retning når jeg står fast...

Lykke til!

SSRI/SNRI er ikke vanedannende. Noen får dessverre plagsomme bivirkninger, men for de fleste går disse over i løpet av de første par ukene når man venner seg til medikamentet.

Har du bipolar lidelse, må du ha medisiner. Psykoterapi kan ikke ta knekken på det aleine.

Jeg var også skeptisk til å begynne med medisiner for mine psykiske problemer, men min depresjon ble så sterk at jeg ikke klarte å følge opp skole, eller den minste daglige nødvendighet for den saks skyld. Dermed trosset jeg skepsisen og begynte på medisiner. Det har hjulpet meg til en viss grad, men har ikke vært noen mirakelkur heller.

I alle fall har jeg ikke hatt plager med bivirkninger. Eneste var at jeg hadde veldig dårlig matlyst i oppstartsfasen, men det kan vel så gjerne ha kommet av depresjonen.

Slik jeg ser det som utenforstående, vil jeg anbefale deg å forsøke antidepressiva.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124155-nhd-medisinering/#findComment-752938
Del på andre sider

Jeg har en depresjon - den begynner å lette betraktelig. Og jeg er er plaget av traumer, men bruker ikke medisiner, selv om fastlegen min i utgangspunktet foreslo SSRI. Det var før jeg begynte i behandling hos psykiater, som mener at jeg klarer meg uten, foreløpig. Vi evaluerer jo dette fortløpende. Og så lenge jeg blir bedre, ser jeg ingen grunn til å begynne på medisiner.

Du må jo egentlig selv kjenne på om du blir bedre av terapien.

Men, det er ikke lett å gi andre råd, da det som fungerer for meg ikke nødvendigvis er det beste for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124155-nhd-medisinering/#findComment-752966
Del på andre sider

Gjest twisted83

Lykke til!

Ok.... Hmm.... Skal, skal ikke?

Takk for svar i hvert fall!! Og lykke til til deg også!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124155-nhd-medisinering/#findComment-753031
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...