Gå til innhold

Epilepsimedisin

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lider av epilepsi og har noen spørsmål. Da jeg er dansk (med norsk personnummer og flerårig tilknytning til Norge)er jeg usikker på om jeg kan få den samme typen medisin som tidligere. Jeg har fått Lamictal med en daglig dosis på 150mg. Finnes det på norske apoteker og hva er prisen? Hvor stor er egenandelen og finnes det noen tilskudd? I Danmark er medisinen er gratis fordi det betegnes som livsnødvendig medisin.

Hvordan er praksis for oppfølging og kontroll? Blir jeg som bosatt i Oslo etter hvert sluset videre til nevrologisk avdeling på Ullevål sykehus?

Håper på snarlig svar.

Vennlig hilsen-og takk for hjelpen-

Anne Bitsch

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124183-epilepsimedisin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Heisann!

Lamictal er ikke noe problem å få ta på i Norge. Jeg har brukt det selv. Her fungerer det slik med betaling at du får medisinen på såkalt blå resept. Maks egenandel pr. blåe resept er 360 kr (utover dette dekker folketrygden kostnadene). Samtidig fyller man etter hvert som man benytter helsetjenerster/kjøper blåresept-medisiner ut et egenandelskort. Når man har betalt til sammen en viss sum (inneværende år er dette egenandelstaket 1350kr), sender man det utfylte egenandelskortet og evt. løse kvitteringer til trygdekontoret. Så får man tilsendt et frikort som du viser ved legebesøk og kjøp av blåreseptmedisin. Med frikort får du dette gratis. Frikort dekker legetjenester, psykolog og blåresept.

Om du har bodd i Oslo en stund, har du ve antagelig en fastlege. Denne vil kunne henvise deg videre til en nevrolog enten ved "riksen" eller privatpraktiserende (hvis privatpraktiserende må du sjekke om spesialisten har en refusjonsordning, slik at du kan føre egenandeler for denne på egenandelskortet/få gratis hjelp når du har frikort). Så vil vel nevrologen vurdere hvilket behandlingsopplegg og kontrollrutiner som passer for deg.

Håper dette besvarte noen av spørsmålene dine :-)

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124183-epilepsimedisin/#findComment-753540
Del på andre sider

Heisann!

Lamictal er ikke noe problem å få ta på i Norge. Jeg har brukt det selv. Her fungerer det slik med betaling at du får medisinen på såkalt blå resept. Maks egenandel pr. blåe resept er 360 kr (utover dette dekker folketrygden kostnadene). Samtidig fyller man etter hvert som man benytter helsetjenerster/kjøper blåresept-medisiner ut et egenandelskort. Når man har betalt til sammen en viss sum (inneværende år er dette egenandelstaket 1350kr), sender man det utfylte egenandelskortet og evt. løse kvitteringer til trygdekontoret. Så får man tilsendt et frikort som du viser ved legebesøk og kjøp av blåreseptmedisin. Med frikort får du dette gratis. Frikort dekker legetjenester, psykolog og blåresept.

Om du har bodd i Oslo en stund, har du ve antagelig en fastlege. Denne vil kunne henvise deg videre til en nevrolog enten ved "riksen" eller privatpraktiserende (hvis privatpraktiserende må du sjekke om spesialisten har en refusjonsordning, slik at du kan føre egenandeler for denne på egenandelskortet/få gratis hjelp når du har frikort). Så vil vel nevrologen vurdere hvilket behandlingsopplegg og kontrollrutiner som passer for deg.

Håper dette besvarte noen av spørsmålene dine :-)

Mvh

Hei!

Tusen takk for svar. Har du noen ide om hvor mye medisinen koster? Hvordan opplever du selv at oppfølging fungerer? Selv er jeg litt skeptisk til å gå på medisin som påvirker sentralnervesystemet over tid. Har du erfaring med såkaldt alternativ medisin?

På forhånd takk for hjelpen!

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124183-epilepsimedisin/#findComment-754248
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...