Gå til innhold

schizoaffektiv lidelse og fremtiden

Anbefalte innlegg

Jeg har vært gjennom en tre års rehabiliteringsperiode og vil gjerne prøve meg i jobb og leve ett så normalt liv som mulig. Det er imidlertid noen ting jeg lurer på.

1) Hvis jeg vil stifte familie, må jeg da slutte med medisiner under graviditet? Jeg er tidligere blitt rådet til å ikke få barn, men min psykiater sier at det er bare tull og at jeg selvsagt kan ta meg av barn.

2) Er det virkelig slik at man med min lidelse må belage seg på å ta medisiner hele livet? Psykiateren min sier av og til det ene og av og til det andre. Noen ganger sier han at jeg er veldig frisk, mens andre ganger sier han at jeg ikke må slutte med medisiner.

3)Er det noen der ute med schizoaffektiv lidelse som har fått lidelsen under kontroll og som kan gi meg tips og råd?

For å skryte litt av meg selv må jeg si at jeg har klart å bygge meg hus helt alene mens jeg har vært under rehabilitering. Jeg har også fått meg en hund som jeg går tur med to ganger om dagen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124334-schizoaffektiv-lidelse-og-fremtiden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mia-veronica

Om du er flink til å ta medisinene, og ellers tar hensyn til dine sårbarhetsfaktorer, kan du bli ganske bra av denne lidelsen. Du kan kalle deg frisk så lenge du fungerer bra? Hvis du har funnet ut hva som lett kan gjøre deg værre, feks. dårlig søvn og stress, så forsøk å ta hensyn til det når du legger opp dagen din.

Jeg har også denne sykdommen. I perioder ser jeg på meg selv som frisk, jeg jobber og har mine venner og er veldig sosial. Men det er veldig viktig at jeg får sove nok, ellers blir jeg veldig hyperaktiv, som igjen kan tippe over i mani/psykose.

For å lindre angst og depresjon, har jeg god nytte av daglig trening. Jeg rir og i tillegg trener jeg på et treningssenter flere ganger i uken. Jeg har hestene mine, som også er jobben min, de må jeg jo bare stå opp for å stelle.

Et annet viktig poeng er fast døgnrytme. Jeg forsøker å unngå nattevåk og står også opp til fast tid hver dag, helg som hverdag. Det høres dønn kjedelig ut, jeg vetdet, men jeg syns det fungerer veldig bra.

Jeg er gravid med førstemann. Ikke helt planlagt og jeg kom litt utpå til å begynne med. Men nå føler jeg at det går veldig bra. Du skriver jo ikke noe om hva du går på av meds, så det må du nesten snakke med legen din om.

Jeg føler meg ganske trygg på at dette kommer til å gå bra. Kan sikkert få mine perioder nå også, men jeg er jo heller ikke alene om ansvaret for barnet. Med god legehjelp, støtte fra mine nærmeste og stor egeninnsats ser jeg lyst på fremtiden. Og gleder meg veldig til den lille kommer! :))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...