Gå til innhold

får ikke sove

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ikke sove. Det har vært i 7-8 år nå. Har mange oppvåkninger i løpet av natta, og synes vel egentlig at natta er noe drit! Bruker melatonin og imovane, men effekten av imovane svekkes vel etter langvarig bruk? Er det noen som har erfaring med lysbehandling og styring av døgnrytmen? Har post traumatisk stresslidelse, så jeg vet at det også kan spille inn. Nå er jeg desperat. Innspill mottas med takk

Skrevet

ikke det rette svaret sikkert dette, men passer du på å ikke drikke kaffe, te, brus eller alkohol de siste seks timene ca før du skal legge deg? for dette ødelegger mye nattesøvn.

det er ikke så smart å se tv før en legger seg heller. og så er et lurt å stå opp etter en åtte timer, sånn at man er trøtt på kvelden, og da får man etterhvert rutine.

Men såklart kan medisiner og slikt ha noe å si også da, og der har jeg ingen tips dessverre.

Skrevet

Jeg prøvde lysbehandling kombinert med melatonin. Melatoninet vente jeg meg til relativt raskt, ble trett etter bare en time, sov, og våknet et par timer senere. Lampa sovna jeg foran. Var mor til en baby også, så det fungerte ikke. Den eneste medisinen som har hjulpet meg, er Rivotril. Den gir en dypere søvn, mindre mareritt og mindre drømmer. Gjør også at man våkner færre ganger. Har du ikke prøvd, så burde du det. Fikk anbefalt Rivotril i små doser av en søvnekspert.

Gjest Windsong
Skrevet

ikke det rette svaret sikkert dette, men passer du på å ikke drikke kaffe, te, brus eller alkohol de siste seks timene ca før du skal legge deg? for dette ødelegger mye nattesøvn.

det er ikke så smart å se tv før en legger seg heller. og så er et lurt å stå opp etter en åtte timer, sånn at man er trøtt på kvelden, og da får man etterhvert rutine.

Men såklart kan medisiner og slikt ha noe å si også da, og der har jeg ingen tips dessverre.

Når du har hatt problemer så lenge har du kanskje prøvd det meste, men de alternativer jeg vet om er: Tolvon, Vallergan, Phenergan og Nozinan.

Selv bruker jeg å høre på lydbok på senga; det avleder tankene slik at jeg etter hvert sovner. Bruker også ellers Rivotril, 1mg før sengetid.

Kizza1365380506
Skrevet

Jeg prøvde lysbehandling i fjord og syntes det var helt ok. Det som er viktig er at du tar det etter den normale oppvåknings perioden din. Jeg fikk beskjed om å stå opp på samme tid hver dag og ta en halv time med lys. Det resulterte i at jeg forskjøv oppvåkingstiden min til ett senere tidspunkt. Har slitt med det siden.

Mvh

Gjest ikke undertegnet1
Skrevet

Immovane og Nonazin er to "lettere" innsovingsmedisiner som visstnok fungerer. Ellers finnes jo antidepressiva slik som Tolvon og Remeron ganske bra, bruker Tolvon selv og det fungerer rimelig greit.

Ellers regner jeg med at du har prøvd de fleste vanlige tips siden du har strevd med dette såpass lenge? som varm melk, ikke drikke kaffe på kvelden, fast døgnrytme, passelig temperatur i soverommet osv?

Kjenner til problemet og det er lite morsomt, men hør med legen om ikke det er noe å gjøre.

Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...