Gå til innhold

Glucosaminsulfat og Chodroitin

Anbefalte innlegg

Hei Stig Bruset ! Jeg håper du ikke får denne henvendelsen to ganger. Jeg tullet nemlig med bankkortet mitt. Men her er altså budskapet: Min tidligere kollega og gode venn Ulf Nymoen - han har deg som fastlege - har henvist til deg. Jeg er 79 år og rimelig oppegående, men plages endel av artrose i knæren - særlig det høyre kneet. I flere år har jeg brukt Pirox (20 mg - 1 tabl.i 10 dager - så en uke uten osv.). Ulf fortalte at du anbefaler Glucosaminsulfat og Chondroitin. Jeg har spist Glucosaminen (500 mg - 3 kapsler/dag) siden 21.08.03 - fastlegen min kjente ikke til Chondroitin, men jeg har undersøkt - bl.a på internett om dette prepara-

tet - uten å finne noe om dosering. Fikk tips om at Chondroitin finnes i helsebutikk og fant Biorto Haibusk (740 mg/kapsel - 4 x 3 dagl.). Mitt spørsmål er da: HVOR STOR DOSE CHONDROITIN SAMMEN MED HVOR STOR DOSE GLUKOSAMINSULFAT ??

PS. Tilleggsopplysning: I 1985 ble jeg erklært benskjør og har siden spist østrogen (p.t. Aktivelle) og trent med vekter på helsestudio. Dette har hatt gunstig virkning på benmassen (benmineralanalyse).

På forhånd tusen takk for svar og med vennlig hilsen

Ingeborg von Heimburg

Industrig. 42 A

0357 OSLO

22.60.34.14

[email protected]

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124475-glucosaminsulfat-og-chodroitin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Når det gjelder Glucosamin(sulfat)er det gjort ca 40 kontrollerte undersøkelser og ca 15 av disse på kneleddartrose. Effekten er hovedsaklig mindre smerter og stivhet, men noen undersøkelser viser også at nedbrytningen av brusken bremses. Virkningen kommer etter 2-3 uker og den mest brukte dosering er 500 mgx3. Chondroitin er likeledes en nødvendig "byggesten" for normal brusk, men effekten er ikke så godt dokumentert og det samme gjelder dosering. Det vanligste er å ta 250-900 mg daglig. Det er viktig å lese på forpakningen hvor mange mg som er brusk og hvor mange som er chondroitin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...