besk Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Grunnet alvorlig alveolitt med respirasjonssvikt har jeg gått på en stor og langvarig prednisolonkur. Startet des.99 med 60 mg. -avsluttet juni01. Startet på ny kur jan.02 med 40 mg.- avsluttet jan 03. og er nå frisk. la på meg 20 kg. i løpet av første kur-periode og som ennå vedvarer. Hver gang jeg startet eller avsluttet en kur fikk jeg sterke smerter i muskler og ledd (spes. i føttene)som ble behandlet med vanlig smertestillende.Disse smertene varte i ca. 3-4 uker. Disse smertene kom også som forventet i feb-mars i år men da med ryggsmerter nede i bekkenet på begge siden av hoftene men sterkere på høyre side ned mot kneet, videre til under hælen og av og til frem til stortåa.Smertene har ikke blitt noe bedre til tross for fysikalsk behandling.. Ct-rtg. og vanlig rtg. av bekken er u.a. Det er svært vanskelig å forklare smertene da de kan forandre seg eller variere i intensitet og utbredelse. De kjennes også som verking og sitter dypt inn i setet på begge sider. Er morgenstiv med bedring utover dagen, men for mye aktivitet gjør at smertene kommer tilbake. Jeg har en mistanke om at disse plagene kommer av at jeg har hatt kortisonkurer. Legene har ikke kunnet svare meg på dette spørsmålet( Har ingen fastlege) Jeg hadde ingen plager av noen slag før jeg fikk alveolitt. Kan prednisolon gi slike bivirkninger? Kan mine prednisolonkurer betraktes som store og langvarige? Hvor lenge må jeg regne med å ha disse plagene i så fall?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124537-bivirkninger-ved-prednisolonkurer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Kurene du har hatt må regnes som både kraftige og langvarige. Smertene du beskriver minner mest om isjas-smerter, eventuelt reumatiske smerter.Regner med at CT-bildet er tatt av korsryggen? Det er lite sannsynlig at plagene har kommet på grunn av Prednison-kurene; de fleste muskel/skjelett-smerter blir bedre av slike kurer. Synes du bør skaffe en fastlege. Kanskje bør du utredes mtp om det er tilgrunnliggende sykdom som kan gi både luftveisplager og plager fra skjelett/ledd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124537-bivirkninger-ved-prednisolonkurer/#findComment-756606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.