Gå til innhold

Hvor mye koster en hund?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Det kommer helt sikkert an på rasen. Er det noen som vet hvor mye en bokser-valp koster?

Hvor mye koster det ellers i året med fôr, veterinær, evt dressurkurs og evt andre kostnader?

Det er ikke vi som tenker på hundehold. Derimot min søster og mannen. De har lånt et ganske stort beløp av oss i forbindelse med huskjøp, og har problemer med tilbakebetaling. Jeg synes det er rart om de har råd til å kjøpe hund når de visstnok bare så vidt får det til å gå rundt økonomisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En renraset hund koster vanligvis 7-8000 kr.

OI! Det var enda mer enn jeg trodde! Regnet med 4000-5000 kr. Hvor mye i andre kostnader pr år da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund koster mellom 6000-8000 ;

Fast pris uansett rase/blanding, ung/voksen - kr 3.000,- i året.

Dette inkluderer kurs/bok/bøker, helse-, vaksine og hundefôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund koster mellom 6000-8000 ;

Fast pris uansett rase/blanding, ung/voksen - kr 3.000,- i året.

Dette inkluderer kurs/bok/bøker, helse-, vaksine og hundefôr.

Altså 9000-11000 kr for første året...

Ja, da synes jeg faktisk at de heller kunne betale oss tilbake.

Men hvordan sier en det? Ikke lett med sånne økonomiske intriger inad i familien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså 9000-11000 kr for første året...

Ja, da synes jeg faktisk at de heller kunne betale oss tilbake.

Men hvordan sier en det? Ikke lett med sånne økonomiske intriger inad i familien!

Sant det!

Det beste er som regel at en aldri låner penger til venner og slektninger.

Men lettere sagt enn gjort ;o)

Har selv dummet meg ut på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt sikkert an på rasen. Er det noen som vet hvor mye en bokser-valp koster?

Hei prust. En hund kan være gratis dersom den ikke er egnet for utstilling evt ikke kan brukes i avl. Du kan også være 'forvert' og det inngåes av og til avtaler om at du overtar hunden etter et hvalpekull. Mange muligheter til å få en hund 'gratis' med andre ord. Når det gjelder rasen boxer så er disse ikke godkjente for utstilling dersom de hvite markeringene i pelsen overstiger 1/3 av pelsfargen. Da er hunden 'ubrukelig' og selges ofte til 'selvkost' dvs; veterinærutgiftene før overtakelse.

Hvor mye koster det ellers i året med fôr, veterinær, evt dressurkurs og evt andre kostnader?

Forutgifter til en boxer kan variere fra 500 - 200 pr mnd. (tørrfor)

Veterinærutgifter pr år; her kommer det helt an på om du har forsikring eller ei. Har du forsikring betaler du kun egenandel ved sykdom/skade. Ellers er det kun noen hundrelapper til vaksinering.

Kort sagt, dersom du kutter fire pakker røyk i måneden skulle du kunne holde en boxer for den prisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasehunder ligger vanligvis på mellom 6000 og 10000 kroner. Vi har en brun Labrador retriever, den betalte vi 7000 for i 2001. Den hadde da veterinærattest og var forsikret første året.

Vet ikke hva en boxervalp koster, må neste ta kontakt med rasehundklubben og få navn på oppdrettere.

Å fôre en hund av Jørgen's size koster ca 6000 i året. Da har vi kjøpt Eukanuba eller Hills. Det er veldig viktig å gi skikkelig fôr hvertfall frem til hunden er utvokst. Forsikring koster fra 900 hos Gjensidige (forsikret som selskapshund siden den ikke blir brukt til jakt) til over 2000 hos If der det gikk på rasen. Det var da med dødsforsikringssum tilsvarende kjøpesum samt dekking av veterinærutgifter opp til kr 6000. Dette varierer nok endel, dette er som sagt priser for vår hund.

Det er ikke billig å ha hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasehunder ligger vanligvis på mellom 6000 og 10000 kroner. Vi har en brun Labrador retriever, den betalte vi 7000 for i 2001. Den hadde da veterinærattest og var forsikret første året.

Vet ikke hva en boxervalp koster, må neste ta kontakt med rasehundklubben og få navn på oppdrettere.

Å fôre en hund av Jørgen's size koster ca 6000 i året. Da har vi kjøpt Eukanuba eller Hills. Det er veldig viktig å gi skikkelig fôr hvertfall frem til hunden er utvokst. Forsikring koster fra 900 hos Gjensidige (forsikret som selskapshund siden den ikke blir brukt til jakt) til over 2000 hos If der det gikk på rasen. Det var da med dødsforsikringssum tilsvarende kjøpesum samt dekking av veterinærutgifter opp til kr 6000. Dette varierer nok endel, dette er som sagt priser for vår hund.

Det er ikke billig å ha hund!

Ups! Det var mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annette

Hvor mye en hund koster,vet jeg ikke,men det er noen tusen kroner.Hvorfor ikke være frekk nok å konfrontere de med at dere trenger pengene?Har dere en kontrakt/nedbetalingsplan på beløpet?Si det slik det er,at dere trenger penger,og at du heller ville imøtese penger til evt. hund går først til deg,så får de heller kjøpe hund når de har betalt dere.Dere har krav på pengene,og stå på for å få de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt sikkert an på rasen. Er det noen som vet hvor mye en bokser-valp koster?

Hei prust. En hund kan være gratis dersom den ikke er egnet for utstilling evt ikke kan brukes i avl. Du kan også være 'forvert' og det inngåes av og til avtaler om at du overtar hunden etter et hvalpekull. Mange muligheter til å få en hund 'gratis' med andre ord. Når det gjelder rasen boxer så er disse ikke godkjente for utstilling dersom de hvite markeringene i pelsen overstiger 1/3 av pelsfargen. Da er hunden 'ubrukelig' og selges ofte til 'selvkost' dvs; veterinærutgiftene før overtakelse.

Hvor mye koster det ellers i året med fôr, veterinær, evt dressurkurs og evt andre kostnader?

Forutgifter til en boxer kan variere fra 500 - 200 pr mnd. (tørrfor)

Veterinærutgifter pr år; her kommer det helt an på om du har forsikring eller ei. Har du forsikring betaler du kun egenandel ved sykdom/skade. Ellers er det kun noen hundrelapper til vaksinering.

Kort sagt, dersom du kutter fire pakker røyk i måneden skulle du kunne holde en boxer for den prisen...

Da burde de egentlig få valget:

Enten slutte å røyke og få seg hund + betale oss tilbake

eller

Fortsette å røyke + betale oss tilbake og vente med hund.

Men ut fra det de sier så går ikke noen av alternativene fordi det såvidt går rundt økonomisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye en hund koster,vet jeg ikke,men det er noen tusen kroner.Hvorfor ikke være frekk nok å konfrontere de med at dere trenger pengene?Har dere en kontrakt/nedbetalingsplan på beløpet?Si det slik det er,at dere trenger penger,og at du heller ville imøtese penger til evt. hund går først til deg,så får de heller kjøpe hund når de har betalt dere.Dere har krav på pengene,og stå på for å få de!

Ja, jeg har snakket med dem. Vi har ikke laget noen nedbetalingsplan, men de skulle komme med et forslag. Det er ett år siden lånet ble gitt.

Ikke så lett. Men jeg tror nok jeg kommer til å ymte noe om det du sier....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte min boxer for 4000 kroner. Det er ca halv pris, fordi at den var allerede 4 måneder gammel da jeg fikk han, og det er litt eldre enn hva som er vanlig når man skaffer seg en hvalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min boxer for 4000 kroner. Det er ca halv pris, fordi at den var allerede 4 måneder gammel da jeg fikk han, og det er litt eldre enn hva som er vanlig når man skaffer seg en hvalp.

OK. Takk for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de behøver en humørspreder i huset hvis de har det "trangt" ?

Leste et sted at de som har hund ofte er i bedre psykisk form enn de som ikke har, og det tror jeg faktisk på !

En hund er ALLTID blid og en utrolig god venn å ha i hus

:o)

ca. 6000-10000 for rasehunder...men man kan jo få hunder gratis også da :-)

Små hunder spiser jo ikke så mye som store og prisen på hundefor er jo svært variabel. Styrer man unna veterinær-mat og heller kjøper på butikken behøver det ikke være dyrt.

Og andre kostnader kommer jo an på om hunden er frisk.. Det er ikke så voldsomt dyrt da...litt for vaksiner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...