Gå til innhold

Hvorfor kan ikke x-brukere av narkotika gi blod??


thermos

Anbefalte innlegg

Jeg leste litt om blodgivning på www.giblod.no Og fant ut at dersom man tidligere har brukt narkotika kan man ikke gi blod... Hvorfor det??

Jeg har brukt narkotika før, men har endelig klart å slutte (et par måneder, noen uker siden...) Og jeg har lyst å gi blod...

Her er det utsnittet hvor det står om hvem som ikke kan gi blod:

- Følgende personer skal IKKE gi blod:

1. Menn som har eller har hatt seksuell kontakt med andre menn.

2. Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler eller dopingmidler.

3. Prostituerte og tidligere prostituerte.

4. Kvinner som har eller har hatt seksuell kontakt med personer i gruppe 1.

5. Personer som har eller har hatt seksuell kontakt med en person med AIDS eller hepatitt (gulsott), eller med person som har hatt positiv test relatert til disse sykdommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest høyrisikogrupper

Man ønsker selvsagt å utelukke personer som har høyere risiko enn gjennomsnittet for å ha sykdommer som kan smitte via blod.

Fordi det vil være vanskelig å lage veldig spesielle regler, alger man generelle, vide regler selv om man da uteluker en del givere som helt sikkert har fint blod.

Det er trygt, synes jeg.

Jeg er selv født i et land som gjør at jeg utelukkes som blodgiver. Føler meg ikke diskriminert av den grunn, jeg forstår hvorfor reglene er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ønsker selvsagt å utelukke personer som har høyere risiko enn gjennomsnittet for å ha sykdommer som kan smitte via blod.

Fordi det vil være vanskelig å lage veldig spesielle regler, alger man generelle, vide regler selv om man da uteluker en del givere som helt sikkert har fint blod.

Det er trygt, synes jeg.

Jeg er selv født i et land som gjør at jeg utelukkes som blodgiver. Føler meg ikke diskriminert av den grunn, jeg forstår hvorfor reglene er slik.

Men jeg har aldri brukt sprøyte for å ta dop... Så det er ikke mulig at jeg er smitta for noe gjennom det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke gitt blod dersom jeg nylig hadde tatt mye medisin.

Jeg fikk ikke gi blod jeg heller. Var visst noe om at sykehuset ikke hadde skjenkebevilgning...?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke gi blod jeg heller. Var visst noe om at sykehuset ikke hadde skjenkebevilgning...?...

Sykehuset hadde ikke skjenkebevilgning??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg har aldri brukt sprøyte for å ta dop... Så det er ikke mulig at jeg er smitta for noe gjennom det...

Det vet du ja, men sånn generelt vil man av hensyn til de som skal motta blodet, ikke legge alt for stor vekt på en narkotikabrukers ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet du ja, men sånn generelt vil man av hensyn til de som skal motta blodet, ikke legge alt for stor vekt på en narkotikabrukers ord...

Den skjønte jeg ikke helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier vel seg selv at de som skal gi blod ikke sal tilhøre såkalte høyrisikogrupper. Stoffmisbrukere eller x-stoffmisbrukere tilhører denne gruppa, da de kan ha delt sprøyter og blitt utsatt for HIV-, hepatitt- og annen smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier vel seg selv at de som skal gi blod ikke sal tilhøre såkalte høyrisikogrupper. Stoffmisbrukere eller x-stoffmisbrukere tilhører denne gruppa, da de kan ha delt sprøyter og blitt utsatt for HIV-, hepatitt- og annen smitte.

Men jeg har ikk ebrukt sprøyter, det er akkurat DERFOR jeg lurte på dette... At de som har brukt sprøyter ikke kan gi blod, synes jeg er mer forståelig jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har ikk ebrukt sprøyter, det er akkurat DERFOR jeg lurte på dette... At de som har brukt sprøyter ikke kan gi blod, synes jeg er mer forståelig jeg også.

Men det kan jo ikke Blodbanken vite helt sikkert! Skal man skille mellom tidligere stoffmisbrukere som har brukt/ikke brukt sprøyter da? Sikkerheten til dem som skal motta blodet må jo gå foran alt annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykehuset vet vel ikke om de som gir blod har brukt narkotiske stoffer for 20 år sida eller ikke?

Nei, og dersom det er 20 år siden en sist brukte stoff, og en ellers er frisk og rask, så er vel ikke risikoen ved å motta denne personens blod noe større enn for andre.

Men, dersom det bare er uker eller få måneder siden en sist brukte stoff, så vil det fortsatt finnes sporstoffer etter narkotikaen i blodet ditt. Det er ikke sikkert at det bekommer den pasienten som skal motta blodet like godt...

Sånn generellt så kan jo ikke blodbanken se på de som kommer inn om de overholder de reglene som gjelder, og derfor testes også alt blodet før det blir viderebehandlet og ev. brukt. Men, ved å innføre et forbud for enkelte grupper som blodgivere, får man i det minste luket ut en del av de man ikke ønsker som givere, og sparer seg for en del unødvendig arbeid, samt at giverne slipper å gi blod uten nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og dersom det er 20 år siden en sist brukte stoff, og en ellers er frisk og rask, så er vel ikke risikoen ved å motta denne personens blod noe større enn for andre.

Men, dersom det bare er uker eller få måneder siden en sist brukte stoff, så vil det fortsatt finnes sporstoffer etter narkotikaen i blodet ditt. Det er ikke sikkert at det bekommer den pasienten som skal motta blodet like godt...

Sånn generellt så kan jo ikke blodbanken se på de som kommer inn om de overholder de reglene som gjelder, og derfor testes også alt blodet før det blir viderebehandlet og ev. brukt. Men, ved å innføre et forbud for enkelte grupper som blodgivere, får man i det minste luket ut en del av de man ikke ønsker som givere, og sparer seg for en del unødvendig arbeid, samt at giverne slipper å gi blod uten nytte.

Takk for alle svar jeg har fått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke signert

Folk med tatovering burde også kommet på den listen.

Da jeg fikk tatovering, fikk jeg beskjed om å ikke gi blod innenfor de neste 5 årene, pga smittefaren gjennom "sprøyten" som brukes når tatoveringen lages.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...