Gå til innhold

Utbrenthet

Anbefalte innlegg

Gjest pådriveren
Skrevet

Hei! Jeg er en kvinne på 42 år, har "møt veggen" flere ganger. Det var vanlig med et sammenbrudd ca. 2 ganger i året når jeg var alenemor med 3 småbarn, full jobb og studerte på kveldstid. Etter som årene gikk startet jeg eget firma, har alltid vært en postitiv person og er kjent for å ha masse energi og pågangsmot. Fikk diagnosen utbrent for 4 år siden, begynte på cipramil og tok operasjon for struma. Var sykemeldt i nesten 1 år. Begynte i fast jobb innen et helt nytt område. Har nå jobbet siden januar, men driver 2 firma på si... ungene er tenåringer, men bor ikke lenger hos meg. Er alene, utslitt, finner liksom ikke tråden igjen. Var sykemeldt i 4 uker nettopp, prøver å gå på jobb - men jeg har dårlig konsentrasjon, hukommelsen svikter, er svimmel og slapp. prøver å presse meg selv til å ta opp jobben igjen. Legen sa jernlageret mitt var tomt, jeg tar nå Floradix og Cipraflex 10 mg. Tenker at jeg må ta meg sammen osv. Hva kan være galt? blir man fortere utbrent igjen etter tøffe tak tidligere? Jeg har ikke krefter igjen, og vil helst bare skru av knappen av og til. Uff dette er ikke meg. Takker for gode råd.

Fortsetter under...

Kizza1365380506
Skrevet

På meg høres det mer ut som om du har problemer med stoffskiftet ditt. Har du fått målt TSH. Når du sier at du har operert skjoldbruskkjertelen, hva mener du med det.

De symptomene du har hatt med utbrendthet, trøtthet, initiaviløshet osv er klassiske symptomer på stoffskifte feil.

Har du fått thyrxin tabletter. Hvis du vil vite mer kan du gå inn på http://www.stoffskifte.org

Her kan du lese om de forskjellige typene av stoffskifteproblemer og hva de forskjellige spesialistene sier om symptomer innenfor deres område. Med spesialister mener jeg psykiater, indremedisiner, hydlege, nevrolog osv. Du vil nok finne mange av dine "små plager" i disse listene. Og har du mange nok vil denne opphopingen gi en pekepinn på om du burde fått thyroxin.

Mvh

Gjest pådriveren
Skrevet

På meg høres det mer ut som om du har problemer med stoffskiftet ditt. Har du fått målt TSH. Når du sier at du har operert skjoldbruskkjertelen, hva mener du med det.

De symptomene du har hatt med utbrendthet, trøtthet, initiaviløshet osv er klassiske symptomer på stoffskifte feil.

Har du fått thyrxin tabletter. Hvis du vil vite mer kan du gå inn på http://www.stoffskifte.org

Her kan du lese om de forskjellige typene av stoffskifteproblemer og hva de forskjellige spesialistene sier om symptomer innenfor deres område. Med spesialister mener jeg psykiater, indremedisiner, hydlege, nevrolog osv. Du vil nok finne mange av dine "små plager" i disse listene. Og har du mange nok vil denne opphopingen gi en pekepinn på om du burde fått thyroxin.

Mvh

Takk for rådet vedr. Thyroxin. Jeg opererte bort halve kjertelen selv om stoffskifte var normalt. Har vært plaget lenge med mye hjertebank, hetebølger osv. Stoffskifteprøvene var ok hos meg. Skal for sikkerhetsskyld spørre legen om å sjekke innholdet av Thyroxin igjen.

Kizza1365380506
Skrevet

Takk for rådet vedr. Thyroxin. Jeg opererte bort halve kjertelen selv om stoffskifte var normalt. Har vært plaget lenge med mye hjertebank, hetebølger osv. Stoffskifteprøvene var ok hos meg. Skal for sikkerhetsskyld spørre legen om å sjekke innholdet av Thyroxin igjen.

Spør om du kan få hvite hva resultatet ble på de forskjellige TSH, fritt T4 og antistoffene. Mange er innenfor normalen men alikevel så høyt eller lavt at det kan være forsvarlig å gi medisin.

Når du har fått svarene så sammenligner du med de resultatene som refereres hos www.stoffskifte.org

Mvh

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Min erfaring er at de som er "utbrente" trenger minst 6 mnd sykmelding for å ta seg inn. Like viktig er at jobb-belastningen blir redusert betydelig når man kommer tilbake i jobb. Hva er motivene dine for å jobbe så mye? Er det nødvendig for deg? Det finnes flere gode bøker om utbrenthet; ta deg tid til å lese noen av disse.

Skrevet

Kjære lille pådriver.

Det er vel på tide at du at du prøver å legge om livet ditt litt.Kroppen din sier jo klart fra om det ikke sant?

Jeg har selv vært der, og måtte pent ta mer hensyn til megselv, roe ned tempoet osv.

Jeg fikk også vidunderlig god hjelp av akupunktur behandling, og går fortsatt i behandling i ny og ne. Bor du i oslo? Da kan jeg anbefale noen hvis du ønsker det.

Uansett må du prøve å være tolmodig med deg selv, dette tar tid som Dr Lindstad skriver.

Ta deg tid til å være ute i naturen. Du trenger ikke anstrenge deg så mye, det gjør like godt å f.eks sitte på en knaus å titte på vannet, eller hva det måtte være...

Lykke til så lenge. Gode tanker sendes...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...