Gå til innhold

smertelindring

Anbefalte innlegg

janicke1365380514

hei, jeg er en dame på 31 år som nettopp har fått stilt diagnosen fibromyalgi. dette er jeg svært plaget med. har hatt smerte i ca 5år nå, men kun det siste året har smertene vært uutholdelig. livskvaliteten min er sunket til et minimumsnivå, og det igjen går utover livsutfoldelsen til barna mine. legen min ga meg tilbud om lett antidepressiva, noe jeg overhodet ikke vil bruke etter dårlig erfaring på flere fysiske områder. etter å ha vært inne på siden til norsk fibromyalgiforbund, ser jeg at det også kan gies muskleavslappende og smertestillende. dette var ikke et alternativ min fastlege ga meg. problemet er at jeg ikke kan skifte fastlege igjen før til januar. har vært igjennom flere leger som har beskrevet smertene mine som "psykiske". så til slutt fant jeg da en som tok meg på alvor, men som har prinsipp å ikke skrive ut medikamenter. hva kan jeg gjøre. hvor kan jeg henvende meg? jeg er nokså fortvilet. hver dag er et smertehelvete uten like. jeg føler meg for ung til å ha et slikt liv, og samvittigheten ovenfor barna bare øker.det må finnes en løsning for oss. kan du hjelpe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124767-smertelindring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

janicke1365380514

Du kan oppsøke f.eks. en homeopat som kan endel om ernæring. Det har nemlig vist seg at mange med fibromyalgi kan bli bedre ved kombinert behandling med homeopatisk middel og kostendring og bruk av kosttilskudd.

hei, ser du kaller deg homeopatica. er du homeopat? har dessverre ikke hatt noe god lindring av alternativ medisin for disse smertene.bare en slunken lommebok. men jeg kritiserer ikke. jeg holder på å gå til en healer, det hjelper der og da, men smertene er dessverre fort tilbake.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124767-smertelindring/#findComment-757525
Del på andre sider

Hei!

Kjenner meg igjen i beskrivelsene dine! Det er så furstrernde å ikke få noen hjelp....

Jeg har ikke fått noen diagnose, men fibromyalgi er nevnt som et "alternativ"....så ikke vet jeg. MEN:

Det gjelder å finne ut hva som hjelper for deg.

Jeg har nytte av:

Psykomotorisk fysioterapi - hjelper meg å bruke kroppen "riktigere", sette grenser, takle strss, kjenne igjen stress/når det er "nok", i tillegg lærer en avspenningsteknikker, og en øver opp evnen til å kjenne når kroppen har det bra.

Be legen din om en slik rekvisisjon, og ring rundt! Er det ikek klaff med den første , så prøv en ny! Er en såpass "tett" terapi at det er vitkig med personkjemi også!

Varme! Ullsokker (tynne fra Bogerud), trøye eller vest, eller et sjal over skuldrene.

Vann! Varmt vann, enten det er i dusjen eller badekar! Nå står jeg på venteliste på varmtvannstrening, og er spent på hvordan det vil gå!

Vin :-( Rødvin er en "dødare" på smertene mine. Holder meg derfor ganske mye unna! Dessuten er rødt kjøtt ikke bra, da merker jeg forverring. MEN - vil advare litt mot alskens alternative ting. Mange er ute etter å tjene penger, og tror livet tom kan bli MER strevsomt med svære regimer på dietter osv...

Vann! Føler meg bedre når jeg asser på å få i meg nok væske...

Lys! Jeg er mye bedre på sommeren. Om det er varmen eller lyset eller begge deler vet jeg ikke. Jeg har akuratt prøvet ut lysterapi, og merker at det hjelper litt på slitenheten om ikke annet. Det øker så vidt jeg har forstått serotonin-nivået, noe som også er effekten av lette antideppressiva (uten at det kan sammenliknes HELT)

Medisin: Jeg har god nytte av betennelsesdempende (Celebra)i perioder. Dette er ikke avhengighetsskapende, så kanskje legen din vil la deg prøve noe slikt?

Sengen! Har rigget sengen med et godt utvalg av puter, sånn atjeg støtter opp her og der når jeg ligger godt! I tillegg har jeg to tybe fiiine fleecpledd som jeg pakker inn vonde lemmer med.

Akutt: når kroppen gjør veeeeldig vont hjelper det å legge på en "hvetevarmer" - en pose fylt med hvetekorn som varmes i mikroen (kjøpes på Claes Ohlson). I tillegg smører jeg på "Orudis gel" - som virker mot betennelse. (den er på resept i noge, men reseptfri i sverige...)

Når vi har det sånn, tror jeg det er viktig finne ut hva som er bra for oss....Når jeg ser alle forslagene mine blir jeg helt matt...jeg gjør så mye, men er ofte slått ut av vondt...Men hva annet kan en gjøre enn ågjøre det bestre ut av ting? For tre år siden gjorde jeg ingenting mot smertene. Det er ikke mindre vondt nå, men det er ørlite lettere å leve med...

Lykke til!

(mail gjerne :-) [email protected])

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124767-smertelindring/#findComment-757752
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Fibromyalgi er en plage som vi ikke forstår helt og som ikke så lett lar seg påvise med rtg og blodprøver. Derfor finnes det mange teorier og holdninger til fibromyalgi blant behandlere. Smertestillende og lette antidepressiva som Tolvon kan ha en lindrende effekt, men er ikke helbredende for tilstanden. Min erfaring er at regelmessig trening, gjerne i varmt basseng og omlegging av kostholdet kan ha god effekt. Tonsåsen opptreningssenter har god erfaring med behandling av både ledd og muskelplager gjennom aktivisering av pasientene. Det er ingen alternative behandlingsformer som har dokumentert effekt ved fibromyalgi og derfor er det mange som prøver og feiler i det alternative landskap. Når jeg jobbet på et tverrfaglig medisinsk senter sammenlignet vi effekten av ulike behandlingsmetoder på en gruppe med fibromyalgi uten å kunne konkludere med at en behandlingsmetode var mer effektiv enn en annen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124767-smertelindring/#findComment-757991
Del på andre sider

Gjest homeopatica

hei, ser du kaller deg homeopatica. er du homeopat? har dessverre ikke hatt noe god lindring av alternativ medisin for disse smertene.bare en slunken lommebok. men jeg kritiserer ikke. jeg holder på å gå til en healer, det hjelper der og da, men smertene er dessverre fort tilbake.

Ja, jeg er homeopat. Og min erfaring er at endel blir mye bedre når de legger om kostholdet og får i seg nok vitaminer,mineraler og fettsyrer.

Men det krever dedikasjon og motivasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124767-smertelindring/#findComment-758615
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

hadde selv udefinerbare leddsmerter som legene ikke klarte å finne ut av..brukte Herbalife en stund..ble mye bedre...var nøye på at jeg tok alle prod. HELT regelmessig...kom meg ut av senga om morgenen uten å vri og vende på meg en halv time først...dette var et tips...ikke en anbefaling...lykke til videre

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124767-smertelindring/#findComment-771630
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Anbefaler boka "From fatigued to fantastic" (av Teitelbaum, Jacob) som omhandler kronisk tretthetssyndrom og fibromyalgi. Skrevet av en lege som tar for seg både tradisjonell medisin, alternativ medisin, kosthold, livsstilsendringer, kosttilskudd, etc. Mange gode tips!

Kan bla bestilles på http://www.mao.no/cust/cdeploy?ecaction=ecproditemview&ecpid=1767548&ecpiid=1770509&eccookie=PIQKZk%2Bv18gNIeoj4LFt%2BAAiP5RqAHkKJYFiwUo9nbe6OQRGX7nB8lHuduhFE4%2BjDa5JFLl92VcTHFwJngw%2F4Wc%2Bz%2FCMrCckiFbS9gErToXqY%2BdBHFnKqFPJJCJ7TBg97Q6tbVi2zUVKqA59YVdpEsFx605Y%2F5ebdioB1jit7Px8K3f8%2BD9xdOjc5rOfP7ZYf3U0gAx%2BHLY%3D

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124767-smertelindring/#findComment-862399
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...