downy Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Jeg har nå hatt magesmerter 2 år. Det begynte med svie. I de siste 4 månedene har jeg noen ganger hatt svie, andre ganger smerte med grønn fast avføring med slim. Noen ganger er den bare brun veldig klumpete hard med slim. Andre ganger grønn klumpete hard med slim. Og andre ganger igjen litt løs. Smerten sitter som regel rundt ved navell og litt over navell. Det gjør mange ganger litt vondt når jeg trykker på stedet. Har tatt en del prøver: Gastroskopi i desember 2002 da fant dem ingen ting. Han mente jeg hadde en reflux sykdom. Den ene måneden før denne testen hadde jeg fått nexium, og følte meg veldig bra etter det. smerten og svien forsvant. Men etter denne testen gikk jeg over til santax. Da rundt nyttår ble jeg mye værre. Begynte å svi midt i brystet voldsom. Og litt ubehag når jeg svelgte. Så i januer,februar 2003 gikk jeg til legen med dette. Han ville ikke ta noe ny gastroskopi. Men ga meg nexium 40 mg om dagen + santax 300 gr morgen og kveld. Sakte men sikkert gikk denne svien i brystet bort. Så jeg kuttet ut santaxen etter hvert men beholt nexium. Tok santax bare ved behov i tillegg.(Noen ganger kjenner jeg den ubehagen komme tilbake selv om jeg tar nexium. Derfor tar jeg santax ved behov i tellegg). Så i april 2003 fikk jeg plutselig diare i 8 dager. Etter de 8 dagene så merket jeg en forandring, da var avføringen grønn. Veldig ofte løs. Og do besøkene ble optill 3 ganger om dagen. Jeg som alltid har gjort det bare en gang om dagen. Etterhvert så la jeg merke til att avføringen var i tillegg slimete. Har også siden dette tatt en del bloprøver og prøver av avføringen: Avføringsprøven viste det seg at det ikke var noe blod i. Glutenprøve lå på grenseområdet første gang. Men neste gang jeg tok den var den normal. En anne prøve var alp de to forskjellige gangen var på begge gangen på 145. Den tredje gangen så hadde den synket til 125. Det var også flere prøver, men de var helt fine. I forbindelse med alp så tok de ultra lyd av nyrene, milten og galegangen. Men kunne ikke se noe unormalt. Han kunne ikke forklare noe om forfor galen ikke blandet seg ordentlig i tarmene. (Jeg glemte å si til ham at jeg hadde slim også). Alt han sa var at han mistenkte ingen infeksjon, og at tarmen var et stort og komblex system. Og alt jeg kunne gjøre var å endre på kostholdet. Har nå også tatt en test til: De målte trykket nede i magesekken + ph verdien i magesekken. Har ikke fått vite så mye enda. Det har nå gått to måneder fra jeg tok testen til de sendte den til fastlegen. Så jeg synes det tar litt tid. Men det jeg hvet fikk jeg vite av sykesøster som tok denne målingen. Hun sa at jeg hadde noe som de kalte Nutt cracker. Hvet ikke hva det er? En ting til. Hvet ikke om det har noe med dette å gjøre. Den siste måneden så har jeg merket 3-4 ganger at lymfeknyten under vær av armhulene var hovnet opp, Ikke mye. Og det var en del dagers mellom rom. Jeg merket det når jeg skulle tørke meg under armen. Fordi det var ømt. gikk til legen med det. Men hun sa at det antakelig bare var ett virus eller noe sånt. Har ikke vært forskjølet eller hatt feber eller noe sånt i den senere tid. Men nå er det ingen ting der mer. Kan du hjelp meg med noen ideer på hva dette kan være? Er det noen andre tester jeg burde ta? Jeg er så skeptisk til denne magespesialisten som tok denne ultrlyden. For jeg merker selv at det er noe galt nede i magen. Hvet bare ikke hva. Synes jeg ikke blir tatt alvorlig. Jeg plages hver eneste dag med smertene i magen. Synes det skulle være rart om dette bare skulle være pga av maten. Spiser nogenlunde sunt. Er en mann 34 år. 1.70 cm høy. Veier 90 kilo. Hvet at jeg veier for mye, og at det kan forårsake mage reflux. Har ingen problemer med å se det. Men grønnavføring, og slim er jeg mer skeptisk til. Derfor kan jeg bare ikke falle til ro med dette. Takker for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124933-magesmerter-og-gr%C3%B8nn-avf%C3%B8ring-med-slim/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Synes at et røntgenbilde av tykktarmen hører med i utredningen. Likeledes bør CT eller MR kanskje gjøres. magesmerter og avføringsendringer bør man finne årsak til. Grønlig avføring tyder oftest på galleveis-sykdom. Det finnes flere undersøkelser av gallesystemet; oftest sees sykdommer på blodprøvene ALP og GT. Fastlegen din bør trolig samarbeide med en magespesialist for å finne årsaken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124933-magesmerter-og-gr%C3%B8nn-avf%C3%B8ring-med-slim/#findComment-758542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.