Gå til innhold

Alternativ medisin for dyr?

Anbefalte innlegg

Regner ikke med at du kan svare på mitt spørsmål, og dette er neppe rette sted - men i mangel av noe annet her på nettet, tar jeg likevel sjansen;

Broren min har en 5 år gammel harehund-hann, som av dyrlegen har fått diagnosen lavt stoffskifte. Hunden får Tyroksin. Dette er imidlertid en dyr behandling, og broren min lurer derfor på om det er mulig å finne noe innen alternativ medisin for hunden hans? Jeg aner jo ikke om mennesker kan dra nytte av alternativ behandling når det gjelder stoffskifteproblemer engang, men det kan de kanskje til en viss grad, eller...??

Hunden blir brukt jevnlig i jakt, og det var nok derfor broren min merket så tidlig at noe var galt - den jaget ikke som den pleide. Den har dessuten mistet endel pels (enkelte områder er fullstendig hårløse), og han lurer også på om dette kommer av det lave stoffskiftet?

Et skudd i blinde, dette her, men det kunne jo tenkes at du vet noe om dette - eller har kontakter som kanskje vet??

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12497-alternativ-medisin-for-dyr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære anom.

Dette er som du skriver ikke mitt område, men i og med at jeg er ivrig hundeeier og optatt av hunders kosthold skal jeg prøve å svare deg. Lavt stoffskifte skyldes nedsatt produksjon av stofskiftehormoner i skjoldbruskkjertelen. Dette kan ha flere årsaker som en betennelse, aldersbetinget svikt (ikke hos en 5 år gammel hund) eller også mangel på jod. Sistnevnte er en nødvendig ingrediens for produksjonen av stoffskiftehormoner og finnes i store mengder i tang og tareprodukter. Sjekk om dyrlegen har målt jodnivået i blodet. Hvis dette ikke lar seg gjøre, eller er lavt så kan man tilsette en teskje taremel i foret i noen uker. Stoffskifteproblemer kan såvidt jeg vet også gi forandringer i pelsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...