Gå til innhold

NHD-beklager, men 3 spm.igjen...noen råd?

Anbefalte innlegg

Jeg er bare så usikker på hva jeg skal gjøre nå. Kort fortalt: jeg har hatt depresjon pga ytre påvirkninger som fysisk sykdom og dødsfall(min mor). Jeg begynte derfor på cipramil i februar. gikk på det i 3mnd og ble veldig bra. helt til nå. Fikk et lite tilbakefall pga ny studiesituasjon, men var usikker på om jeg skulle begynne på medisiner fordi det ikke var så alvorlig. Men begynte likevel på fontex (fordi jeg la på meg av cipramilen). Har gått på fontex 1 mnd, og har gått rett ned i depresjonen! Er mye verre enn jeg var før jeg begynte med medisinen. Legen min vet ikke hva hun skal gjøre, så jeg må vente til time hos psykiater. Det jeg lurer på er om jeg;

1) skal hoppe rett over til cipramilen (siden jeg vet den funker på meg), da blir jeg antaglig fortere frisk. har eksamen om 3 uker. men jeg vet at jeg ikke kommer til å orke å gå på cipramil mer enn et par måneder fordi jeg får bivirkninger iform av vektøkning, menstruasj. forstyrrelser etc. Men det kan jo hjelpe meg å komme over en kneik?

2) SLutte på fontex og ikke ta noe (jeg var tross alt mye bedre uten den, kanskje noen uker med hvile som jeg ihvertfall har fått pga fontexen som jeg ble så trøtt av, var det som skulle til?) Og heller vente. kanskje begynne med aurorix om 5 uker i såfall...som, hvis det funker, kan være en mer varig løsning.Jeg tok ikke fontex igår, eller idag, og ejg føler meg faktisk litt bedre allerede.

3) er det i orden å bytte rett fra fontex til cipramil? Og slipper jeg opptrapping da? Tar det kanskje ikke så lang tid før det funker?

jeg burde vel vente til jeg får snakket med en psykiater. men jeg er bare så utålmodig. og hvis jeg skal hoppe over til cipramil må jeg vel gjøre det nå med engang...

ebba

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125258-nhd-beklager-men-3-spmigjennoen-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Jeg tror ikke du er blitt verre pga Fontex, men på tross av Fontex.

2. Du kan gå direkte over på Cipralex 10 mg (den er bedre enn Cipramil, og kanskje får du ikke de samme bivirkningene).

3. Om Cipralex gjør deg i stand til å ta eksamen, men at du likevel får bivirkninger som ved Cipramil, kan du jo skifte til Aurorix på et senere tidspunkt.

1. Jeg tror ikke du er blitt verre pga Fontex, men på tross av Fontex.

2. Du kan gå direkte over på Cipralex 10 mg (den er bedre enn Cipramil, og kanskje får du ikke de samme bivirkningene).

3. Om Cipralex gjør deg i stand til å ta eksamen, men at du likevel får bivirkninger som ved Cipramil, kan du jo skifte til Aurorix på et senere tidspunkt.

Jeg har bare resept på cipramil. men kan jo spørre legen min om cipralexen. skjønner ikke helt hva som er forskjellen på de to. er veldig redd for uventede bivirkninger, så kanskje er det best å begynne på cipramilen, for den kjenner jeg til.Tusen takk for svar!

Jeg har bare resept på cipramil. men kan jo spørre legen min om cipralexen. skjønner ikke helt hva som er forskjellen på de to. er veldig redd for uventede bivirkninger, så kanskje er det best å begynne på cipramilen, for den kjenner jeg til.Tusen takk for svar!

PS. jeg kan skjønne at du synes det er rart at jeg ble verre ved bruk av fontex. men det er faktisk tilfelle. Før jeg begynte med den greide jeg ihvertfall å gå på skolen og lese, og var i aktivitet. Etter 3-4 uker med fontex orket jeg ingenting, og har bare ligget hjemme i en uke nå. Er det ingen mulighet for at fontexen sløvet meg helt ned?og den har ihvertfall ikke hevet stemningsleiet.heller motsatt.men det kan jo hende at jeg var på vei mot et "sammenbrudd" uansett..men jeg føler at fontexen utløste det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...