Gå til innhold

Kosthold og psykiske lidelser

Anbefalte innlegg

Gjest kosthold

Er det mulig å få kostholdsveiledning hvis man sliter psykisk. Nå mener jeg ikke vanlig veiledning i å spise sunt, men å legge opp et kosthold som kan virke bra i forhold til de problemene man har. Har hørt at omega 3 skal være bra. Kan en matintoleransetest være noe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125353-kosthold-og-psykiske-lidelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Homeopatica

Det er ikke så mange som kan noe om dette, men Dr. Anna Kathrine Ljøgodt (Oslo eller Akershus et sted) og Dr. Roald Strand (Kilden Helse i Oslo) kan mye.

Det er flere homeopater rundt om i landet som kan endel, men langt fra alle.

Så du bør nok ta en ringerunde.

Vanlige ernæringsrådgivere og leger kan ingenting om slik behandling.

En vanlig lege skal som et minimum ta tre blodprøver: jernlagre (ferritin, ikke bare blodprosent) og vitaminene B9 og B12 ved psykiske plager. Ikke alle leger er oppdatert på dette.

Selv har jeg også merket bedre psyke av omega 3 (vanlig tran er billigst og bra) og C vitamin (minst 200 mg pr dag). C-vitamin merker du effekt av raskt, omega-3 må du holde på dager og kanskje uker for effekt.

Noen blir bedre psykisk av B-vitaminer, men noen blir kjempegiret av det. Du kan prøve ulike preparater, jeg har vel ikke lov å nevne her det eneste som jeg ikke reagerer negativt på.

Utover dette synes jeg selv at jeg blir piggere av mat av ferske/frosne råvarer i stedet for posemat og hermetikk. Slitsomt å lage mat når man er i dårlig form, prøv å finne noen veldig enkle oppskrifter.

Noen naturbehandlere vil prøve ut mange ulike intoleranser, særlig melk og gluten. Siden disse (særlig gluten) finnes i utrolig mye mat er dette en krevende oppgave, jeg ville begynt med de andre punktene først og samle krefter på det.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...