Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en bestemor som har fått koldbrann i stortåa. hun har også liten blodsirkulasjon i leggen og i fotbladet. i forrige uke hadde hun også veldig vondt i leggen hvor hun har en god del åreknuter. hva slag behandling gis ved koldbrann? er det kun amputasjon som er altetnativet, evt hvor vil det da bli amputert? svar meg er du snill...

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Skrevet

Jeg er redd for at jeg er ikke den riktige personen som kan svare best om det du spør. Koldbrann i sitt ytterste endelig form resulterer i dødt vev og ingen sirkulasjon, uten mulighet til å gjenvinne levende form. Når det er kommet så langt er det, etter det jeg vet kun amputasjon som medisinen har å tilby. Hvor en eventuell amputasjon skal utføres er det en kirurgisk vurdering. Som generell prinsipp skal man ikke være alt for forsiktig for å forsøke å beholde mest mulig, fordi det øker faren for at koldbrannen sprer seg videre. Sannsynligvis må man regne med at hele stortåen må fjernes, men det er ren gjetting fra min side og bør ikke si mer uten å ha sett pasienten. Men før det er kommet så langt er det i noen tilfelle muligheter til å behandle og forbedre blodsirkulasjon, men slett ikke alltid. Om dette er indremedisinere og kirurger kan si mye mer enn jeg. Det jeg kan tilføye fra mitt ståsted, at infeksjoner er ingen sjeldne komplikasjoner og de er da naturligvis vanskelig å behandle, ikke minst p.g.a den dårlige blodsirkulasjonen.

Skrevet

Jeg er redd for at jeg er ikke den riktige personen som kan svare best om det du spør. Koldbrann i sitt ytterste endelig form resulterer i dødt vev og ingen sirkulasjon, uten mulighet til å gjenvinne levende form. Når det er kommet så langt er det, etter det jeg vet kun amputasjon som medisinen har å tilby. Hvor en eventuell amputasjon skal utføres er det en kirurgisk vurdering. Som generell prinsipp skal man ikke være alt for forsiktig for å forsøke å beholde mest mulig, fordi det øker faren for at koldbrannen sprer seg videre. Sannsynligvis må man regne med at hele stortåen må fjernes, men det er ren gjetting fra min side og bør ikke si mer uten å ha sett pasienten. Men før det er kommet så langt er det i noen tilfelle muligheter til å behandle og forbedre blodsirkulasjon, men slett ikke alltid. Om dette er indremedisinere og kirurger kan si mye mer enn jeg. Det jeg kan tilføye fra mitt ståsted, at infeksjoner er ingen sjeldne komplikasjoner og de er da naturligvis vanskelig å behandle, ikke minst p.g.a den dårlige blodsirkulasjonen.

men hvordan stiller det seg med en evt amputasjon når hun er 81 år gammel å har pacemaker. den har hun hatt i ca 6år. beinet hennes slik det ser ut nå så er det blå/lilla,nesten som en stor blod utredelse. det ser ikke pent ut ellers heller. jeg er bekymret for hvordan det vil gå med henne ved en evt operasjon!!!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...