Gå til innhold

Fortvilet

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en jente på 28 år som har et problem. Jeg har fått en antipsykotisk medisin av en lege og jeg er redd for at jeg egentlig ikke skulle ha denne medisinen. Han påstod at jeg kan ha snev av psykose noe jeg selv ikke tror. Jeg hverken ser eller hører lyder, jeg har ikke tvangsforestillinger eller liknende. Jeg føler meg oversett av legen og jeg har veldig lite lyst til å ta disse pillene. Jeg blir trøtt og har lagt på meg. Jeg har tatt 50 vekttall ved høyskole og universitet og jeg tror det ville ha vært umulig for meg å klare dette hadde jeg hatt noen psykose. Har gått perioder uten jobb og det har vært vanskelig. Har fått litt angst og problemer av det, men jeg synes det er alt for langt å kalle dette for en psykose. Jeg er redd at jeg vil ødelegge kroppen min med disse medisinene. Jeg tar 200 mg Solian og 300 mg Orfiril. Jeg er veldig i mot medisiner generelt og tar knapt en dispril.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125536-fortvilet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Nina

Jeg synes at du skal gå til en annen lege og da få en second opinion.

Ikke ta piller som du er skeptisk til.

Jeg foreslår også at du IKKE forteller den nye legen om hva din gamle lege har sagt.

Kun snakk om dine symtomer, da kan du se helt uavhengig hva denne andre legen sier..

Deretter kan du jo ta opp din gamle lege sine forslag..

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125536-fortvilet/#findComment-762654
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Du høres ressurs-sterk ut. Regner med at det er en psykiater du går hos; allmennleger pleier ikke å skrive ut slike medisiner. Det er svært viktig at du har et åpent og ærlig forhold til legen din. Det er viktig at dere har felles forståelse av plagene dine og hvorfor det skal behandles. Akkurat nå virker dere uenige...

De nye medisinene for psykiske lidelser er effektive. Derfor har de også bivirkninger. De kan brukes for andre plager enn det som står i Felleskatalogen. Orfiril er f.eks ikke bare en epilepsi-medisin, men kan også virke mot humørsvingninger. Solian er ikke bare mot klassiske psykoser, men kan virke litt "beroligende".

Det finnes svært mange muligheter for å kombinere medisiner; ofte må du og legen bruke tid på å finne ut det som passer for deg. Hvilke bivirkninger som er uakseptable osv. Du må ikke slutte med medisinene på egenhånd. Gå heller til jevnlige samtaler og diskuter problemet.

Etterhvert har du/dere kanskje kommet frem til en enighet. Og senere kan du lære mer om "sykdommen" , om hva du selv kan gjøre med generell livsstil, kost-tilskudd osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125536-fortvilet/#findComment-764419
Del på andre sider

Et lite tips er at det er et psykiatriforum på doktoronline hvor du kan få svar fra psykiater gratis.

Hvilke symptomer var det legen din mente at du hadde siden du fikk antipsykotika?

Antipsykotika kan også virke stemningsstabiliserende. Har du perioder hvor du er unormalt oppstemt?

Du bør ike slutet med medisiner uten oppfølging fra lege. Grunnen til det er blant annet at du kan få plagsomme bivirkninger om du slutter brått.

Som "Sove" skriver så kan du få en second opinion.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125536-fortvilet/#findComment-764494
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...