Gå til innhold

Tynne tenner


Gjest Tanntrollet

Anbefalte innlegg

Gjest Tanntrollet

Hei! Helt siden jeg var liten, har jeg hatt veldig tynne fortenner. Så tynne at de veldig lett knekker. Jeg har aldri skjært tenner, så det er ikke en av grunnene. Har vært hos tannlegen min opptil flere ganger, og fått lagt på et plastlag bak tennene, men dette har smuldret opp hver eneste gang. Mitt spørsmål til deg, Erik, er hva i alle dager kan jeg eller en tannlege gjøre for å gjenoppbygge tykkelsen på tennene???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei Tanntrollet.

Jeg stusser litt ved det du skriver. *Har hatt tynne tenner siden jeg var liten.....* Du fikk dine siste tenner en gang i tenårene.

Det er arvelige sykdommer som kan gi tenner som oppleves som tynne og skjøre.

Det er også naturlig å tenke på slitasje selv om du ikke aktivt skjærer tenner. Sur diett, hyppig drikking av jus eller leskedrikker kan også gi slike skader. Til sist, men ikke minst, kan oppkast ved spiseforstyrrelser være årsaken.

Dersom ikke konvensjonell plombering fører frem kan det bli nødvendig å lage kroner på tennene.

Ved arvelige sykdommer og spiseforstyrrelser kan det søkes bidrag til behandling ved trygdekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...