Epikur Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Hei, Jeg er en gutt/mann på 23. For ca en måned siden kjøpte jeg et par nye sko. Ikke uventet var resultatet at jeg umiddelbart fikk gnagsår av disse. I tillegg til et lite et på hælen, har jeg fått gnagsår på storetåen på høyre fot. I tillegg til dette har jeg den siste tiden fått en del smårifter på fingrene/hendene ifm bygging av en leilighet. Det har slått meg merkelig at disse sårene ikke gror "som de skal", dvs ikke som jeg forventer. I stedet danner det seg hard hud, og det er ømt. Det ser ut som ferdiggrodde brannskader slik du ser dem på film. Jeg opplever også at de øker i størrelse (enn ikke veldig mye kanskje) samt at det "sprer seg", kanskje forbundet med at det kommer nye uten at jeg oppdager det - det er jo i prinsippet småsår det er snakk om. I tillegg har jeg oppdaget små hvite prikker på den ene fingeren hvor jeg har et slikt et sår, som nesten ser ut som små kviser eller fett-ansamlinger i huden. Jeg har str. 45 i sko og har alltid blitt småertet for fotstørrelsen, noe jeg er dermed litt fintfølende på - derfor synes jeg dette med gnagsår osv er svært ubehagelig. Kostholdet mitt er normalt dårlig og jeg planlegger å sette i gang med kortholdsdiett innen kort tid - kostholdet er dog ikke annerledes nå enn det har vært de siste ti årene. Jeg er så vidt jeg vet ikke i kontakt med stoffer jeg reagerer allergisk mot ifm jobb eller hobby, selv om det kan se ut som om det er noe slikt. Jeg er ikke bekjent med at jeg har noen form for allergi, eksem eller hudsykdom. Min "forklaring" er at kroppen ikke har nok tid til å restituere grunnet stor arbeidsmengde. Jeg har for tiden to jobber og jobber dermed 60-70 timers uker. Håper jeg kan få et godt svar her, og gjerne tips om et eller annet apotekmiddel som kan hjelpe meg å bli kvitt dette. På forhånd takk, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125894-sm%C3%A5s%C3%A5r-forsvinner-ikke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Mange av svarene har du tydeligvis tenkt over selv.. Høydose C-vitamin og zink skal være bra. Gjerne tran også. Ikke begynn på noen diett før du vet hva dette innebærer; konferer med fagfolk ( Dr Bruset her i DOL f.eks) Lapis-stift er ypperlig på små-sprekker. Huden må holdes myk med fet fuktighetskrem. Enkelte psoriasis-former og eksemer kan "spre seg" slik du nevner. Enkelte hormon-endringer KAN være årsak. En hudlege vil kunne hjelpe deg om ting ikke bedres. Mindre jobbing vil ikke skade på noen måte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125894-sm%C3%A5s%C3%A5r-forsvinner-ikke/#findComment-767412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.