wpu Skrevet 10. november 2003 Skrevet 10. november 2003 Jeg er 59 år og har fått vite at jeg er i farsonen for å utvikle osteoporose. jeg har lest boken "helse på grønn respept og fått flere gode råd der. Gikk på apoteket for å kjøpe vitaminer, og fikk beskjed der at hvis man er disponert for ostoperose bør man ikke ta Vit.A. Stemmer det? Jeg har tatt østrogentilskudd intil for 2 år siden, men ønsker ikke å fortsette med det. Har tatt tran i alle år. Vil gjerne ha svar på dette med Vit- A og om det er andre ting utover det som står i boken jeg kan gjøre for å stoppe, forsinke utviklingen av osteoporose. I samsvar med legen min går tar jeg en ny måling om 2 år. Takk og vennlig hilsen WEnche Undrum 0 Siter
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 11. november 2003 Skrevet 11. november 2003 Det er noen undersøkelser som tyder på at et høyt inntak av vitamin A kan være ugunstig ved lav benmasse og derfor har flere tranprodusenter redusert mengden vitamin A i tran. På den annen side viser ikke befolkningsstudier, så vidt jeg vet, at eskimoer og folkeslag med høyt inntak av vitamin A har mye benskjørhet. Jeg tror derfor mangelen på vitamin D er et større problem og ganske utbredt blant kvinner. Det ideelle kosttilskuddet burde inneholde vitamin D & K, samt kalsium, magnesium og sink. Slike tilskudd finnes i salg gjennom helsekostforretninger. Vitamin K fremstilles blant annet fra gjæret soya og er et av japans mest populære kosttilskudd mot benskjørhet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.