Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 59 år og har fått vite at jeg er i farsonen for å utvikle osteoporose. jeg har lest boken "helse på grønn respept og fått flere gode råd der. Gikk på apoteket for å kjøpe vitaminer, og fikk beskjed der at hvis man er disponert for ostoperose bør man ikke ta Vit.A. Stemmer det?

Jeg har tatt østrogentilskudd intil for 2 år siden, men ønsker ikke å fortsette med det. Har tatt tran i alle år.

Vil gjerne ha svar på dette med Vit- A og om det er andre ting utover det som står i boken jeg kan gjøre for å stoppe, forsinke utviklingen av osteoporose. I samsvar med legen min går tar jeg en ny måling om 2 år.

Takk og vennlig hilsen WEnche Undrum

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125916-kosttilsudd-ved-benskj%C3%B8rhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Det er noen undersøkelser som tyder på at et høyt inntak av vitamin A kan være ugunstig ved lav benmasse og derfor har flere tranprodusenter redusert mengden vitamin A i tran. På den annen side viser ikke befolkningsstudier, så vidt jeg vet, at eskimoer og folkeslag med høyt inntak av vitamin A har mye benskjørhet. Jeg tror derfor mangelen på vitamin D er et større problem og ganske utbredt blant kvinner. Det ideelle kosttilskuddet burde inneholde vitamin D & K, samt kalsium, magnesium og sink. Slike tilskudd finnes i salg gjennom helsekostforretninger. Vitamin K fremstilles blant annet fra gjæret soya og er et av japans mest populære kosttilskudd mot benskjørhet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...