Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lenge vært plaget av forkjølelsessår i munnen (ca. 5 mnd). Disse kommer som blemmer og blir så krater som gjør svært vondt. Tror dette er herpes. Men den senere tiden har jeg også fått blemmer som er gjennomsiktige og veksefylte, når disse sprekker blir det ikke krater og sår og de gjør ikke vondt. Hva kan dette være? Jeg har også noen blemmer under tunga som ikke ser ut til å sprekke, de bare er der. Gjør ikke vondt, men det bekymrer meg en del. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126035-munns%C3%A5r-og-blemmer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg ville tatt meg en tur på apoteket jeg. De har midler for slikt. Ellers kan du også få en salve av legen. Så vidt jeg vet er herpes stort sett sår utenpå munnen, på leppene, på kinnet, under nesa, inni nesa... så dette er nok rett og slett munnsår, noe svært mange er plaget med. Første tips kan være å skifte til en tannkrem som heter zendium og fåes på apoteket. Dette er den eneste tannkremen uten såpe i, og såpe gjør at du får munnsår. Det kan også være et tips å kutte ned på melk og ost eksempel, det vet jeg har hjulpet for noen. Men gå på apoteket du!

Gjest kråketrollet

det beste du kan bruke mot forkjølelsesår(herpes)er en salve som heter Zovirax.Med en gang du kjenner antydning til utbrudd,smører du den på et par ganger,og da forhindrer du utbruddet.Var selv svært plaget med munnsår,men har nå ikke hatt det på tre år.Jeg tror du må ha resept for å få den i norge,men i utlandet(iallefall europa)selges den reseptfritt til ca 20 kr.Jeg pleier å kjøpe et par når jeg er ute og reiser.

Lykke til,dette funker!

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

De ømme "kraterne" ( ofte hvite i midten og rødt rundt) kan være "aftøse munnsår". Herpes-munnsår kan ikke utelukkes; eneste måten å stille diagnosen sikkert på er at legen din stikker hull på en fersk blemme. Synes du skal få gjort en generell helsesjekk hos fastlegen din..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...