Gå til innhold

Pankreatitt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en gutt på 29 år som ikke vet om jeg har fått pankreatitt. Jeg kjenner meg ikke igjen i alle symptomene dette gir. Jeg fikk plutselig vondt i øvre del av magen og følte at det var noe som rant over inni magen. Det var akkurat som det rant noe nedover i magen. Fikk deretter veldig vondt og oppsøkte lege. Amylase testen viste 642 og jeg ble lagt inn på Ullevål sykehus. De fant ikke noen ting på ultralyd i gallen og heller ikke på CT skanningen. Alle andre blodprøver var fine untatt amylase. Denne sank betraktelig mens jeg var inne. Jeg er som en vanlig gutt i denne alderen og tar en fest i ny og ne, kanskje toppen annenhver lørdag max. Jeg spiser sunt og spiser sjelden godis. Jeg har ikke vært kvalm, ikke kastet opp. Hva skal jeg gjøre. Må jeg kutte ut alkohol helt??????

Er det andre ting jeg skal være forsiktig med???

Blir veldig usikker, håper du kan gi meg et svar!

Hilsen Espen

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Amylase er en usikker test som ikke behøver å bety så mye. Du må da ha fått beskjed om hvordan du skal forholde deg videre? Hvis ikke bør du be om rapport fra sykehuset, deretter samtale med fastlegen din.

Du bør kanskje gå til litt jevnlige sjekker av blodsukker, fordøyelse og de prøvene du nevnte. Forsiktighet med særlig alkohol og paracet inntil du vet litt mer. Magesmerter skal alltid følges opp.. Smerter i bukspyttkjertel lindres ofte når du sitter foroverbøyd. Værre en stund etter måltider ( som mye annet).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...