Gå til innhold

Kryssallergi og magekramper om sommeren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har pollenallergi; bjørk, hassel, or, timotei og burot. I forbindelse med dette har jeg en rekke kryssallergier, bl.a nøtter,løk(gir kløe i svelget og i huden uten utslett) og alle stenfrukter(gir nyserier).

I sommer fikk jeg fra tidlig juli sterke magekramper/smerter i øvre mageregion etter noen måltider(det ble verre og verre utover sommeren og til slutt nesten hver dag). Jeg hadde litt av dette i fjor sommer også(da ble jeg undersøkt for cøliaki og testet negativt på det), men i år var det direkte invalidiserende. Dersom jeg ikke stakk fingeren i halsen og kastet opp med en gang, oppførte magen seg etterhvert som om det var opprørt hav der inne og hele magen ble oppblåst og veldig vond, men fremdeles med mest smerter i øvre mageregion. Jeg kunne bare ligge i fosterstilling med en varmeflaske på magen. Ingen sterke smertestillende hjalp. Jeg har vanligvis høy smerteterskel da jeg er vant til store mens-smerter, men dette var langt verre enn det jeg har opplevd tidligere.

Nå er det høst og jeg har ingen slike plager i det hele tatt. Jeg bruker Aerius tabletter 2 pr dag i den verste sesongen og 1 hver deg utenom sesong og Nasonex nesespray hver dag i sesongen og når det trengs utenom sesongen. Jeg har kommet fram til at magekrampene må komme av matvarer jeg er kryssallergisk mot, men hvilke? Jeg har forsøkt på egenhånd å kutte ut melkeprodukter, så melprodukter, så egg etc. Men, det var umulig å finne noen regel på det. Håper på noen gode råd, for jeg gruer meg allerede til neste sommer.

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi
Skrevet

Kjære Desire

De voldsomme magesmertene du får har neppe med kryssallergier å gjøre, men kan ha sammenheng med at du er allergiker og har et ømfindtlig tarmsystem. Det er lite sannsynlig at det er en enkelt matvare du reagerer mot, men urtekrydder kan være et problem for burotallergikere, likeledes selleri som finnes i mye krydderblandinger og buljongterninger. Bruker du endel slike ting kan det kanskje gi slike symptomer som du beskriver selv om det ikke er vanlig.

Matvarer som kryssreagerer med pollen, særlig bjørk, gir nesten alltid de symptomene du nevner, kløe, hevelser i munn og svelg. Du svelger neppe matvarer som gir sånt ubehag.

Du bør kontakte legen din og få en skikkelig undersøkelse av mage og tarm for å utelukke en tarmsykdom som årsak til plagene dine.

Lykke til.

• 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...