Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg lurer på en ting. Jeg kan ha hatt herpes i munnen (herpes type 1?) en god stund uten å vite om det. Men plutselig fikk dama mi blemmer nedentil og på leppa, og hun fikk konstatert herpes type 1 infeksjon av legen. Jeg lurer da på om herpes type 1 kan smitte til "kjønnsherpes"? (eller hva det nå heter) og hvordan kan jeg sjekke om jeg har herpes eller ikke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126393-herpes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Herpes type 1 og 2 er to forskjellige men meget beslektede virus. De forårsaker litte forskjellige sykdommer, men det er svært vanskelig å differensiere mellom dem på grunnlag av klinisk undersøkelse. De har en relativt sterk tendens til å smitte ved noe ulike deler av kroppen, grovt sett type 1 over og type 2 under beltestedet. Men det er på ingen måte absolutt. Ca 20 prosent av infeksjoner nedentil forårsakes av type 1, og endel av infeksjoner i munnregionen er type 2. Type 1 kan godt overføres til kjønnsorganene.

Dette med å"ha herpes" er ikke så lett å undersøke. De fleste av oss, 70-90% har en eller annen gang i løpet av livet vært infisert med herpes (type 1 eller 2) med symptomer eller uten. Det viktige poenget er at etter at vi har fått en førstegangsinfeksjon forblir viruset i kroppen, og ligger "latent", dvs. arvestoffet gjemmer seg i cellene uten symptomer. Men fra tid til annet, kan de bli reaktivert og produsere nye virus. Det er det som skjer når du får munnsår etter å ha vært på fjellet i Påsken. Det hender også at en slik reaktivering foregår uten symptomer, men allikevel kan utskille virus. Som du skjønner dette er ganske komplisert. Man kan ta blodprøve og se om du har vært infisert med herpes ("har herpes"), men for å vise at du utskiller virus må det tas prøve fra utbruddet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126393-herpes/#findComment-769041
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...