Gå til innhold

Et praktisk spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest sånn er det

Hvis det er flere enn meg som bruker rullestol her inne. Hvordan i all verden klarer dere helgehandelen med 4 bæreposer og stol. Jeg har en sekk bak på stolen og så klarer jeg en pose på fanget og det er det,

Jeg har en liten aktiv stol med lett tippepunkt så jeg kan ikke ha mer bak. Har ikke tenkt å gå på bakhodet heller :)Ikke lett når man skal handle til en hel familien

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126496-et-praktisk-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare noen tanker...

Er det ingen løsning å handle litt oftere istedenfor stor helge-handel?

Hva med muligheten for taxi hjem, slik at du slipper frakte alt på rullestolen?

Eller som Soleil er inne på, en vogn til rullestolen, er det mulig? http://www.hamarprodukter.no/ (Rocky heter den, koster 3000, så den er litt dyr da kanskje...)

Ang. det å vippe bakover i rullestolen, har du ikke mulighet til å få festet vippestøtter bak på rullestolen?

Du kan ikke be betjeningen om å bære ut varene dine til bilen? Har forøvrig sett at de på noen kjøpesentre har egne handlevogner for rullestolbrukere, men har ikke sett den i bruk. Hvis den funker så kan du jo kjøre handlevognen helt ut til bilen.

Mange velger vel å bruke elektrisk stol når man handler mye - men det funker jo bare hvis butikken er stor...

Gjest sånn er det

Du kan ikke be betjeningen om å bære ut varene dine til bilen? Har forøvrig sett at de på noen kjøpesentre har egne handlevogner for rullestolbrukere, men har ikke sett den i bruk. Hvis den funker så kan du jo kjøre handlevognen helt ut til bilen.

Mange velger vel å bruke elektrisk stol når man handler mye - men det funker jo bare hvis butikken er stor...

Handlevognene til rullestoler er beregnet for fete damer med brede, kompakte rullestoler som er dobbelt så tung og bred som min.

Har spurt om hjelp et par ganger men de er ikke så villige alltid. Dessuten er det et like stort problem når jeg kommer hjem og skal fra bilen og opp i leiligheten. Et par tunge dører og høye terskler er også vanskelig. Du vet hjelpemiddelsentralen maler langsomt, det tar et års tid å gjøre rette på dette.

Handlevognene til rullestoler er beregnet for fete damer med brede, kompakte rullestoler som er dobbelt så tung og bred som min.

Har spurt om hjelp et par ganger men de er ikke så villige alltid. Dessuten er det et like stort problem når jeg kommer hjem og skal fra bilen og opp i leiligheten. Et par tunge dører og høye terskler er også vanskelig. Du vet hjelpemiddelsentralen maler langsomt, det tar et års tid å gjøre rette på dette.

Storinnkjøp fra ICA-rett hjem? Da er det ikke så dyrt...

Annonse

Gjest sånn er det

Bare noen tanker...

Er det ingen løsning å handle litt oftere istedenfor stor helge-handel?

Hva med muligheten for taxi hjem, slik at du slipper frakte alt på rullestolen?

Eller som Soleil er inne på, en vogn til rullestolen, er det mulig? http://www.hamarprodukter.no/ (Rocky heter den, koster 3000, så den er litt dyr da kanskje...)

Ang. det å vippe bakover i rullestolen, har du ikke mulighet til å få festet vippestøtter bak på rullestolen?

Jeg har vippepinner men de kommer i veien når man skal over terskler og fortauskanter så det går ikke an å ha dem på.

Jeg handler hver dag men likevel skal man gjerne ha litt ekstra til helgen + at det er stengt på søndag.

Jeg har så lett stol, 8 kg, at det egner seg ikke å ha noe vogn bak. Dessuten er jeg ikke så råsterk at jeg hadde klart å få den over høye kanter. Syntes det er vanskelig å vippe over 10 cm kanter uten noe bak :)

Og så er det de tunge dørene med terskler inn hit og matvarer på fanget. Det er vanskelig

Gjest sånn er det

Jeg syns du burde skaffe deg en skikkelig henger! ;)

Dø, jeg er ikke noe strikkekjerring heller da :)

Se'kke no særlig elegant ut da. Jeg som har den lille, snerte stolen som er lynrask. Jeg skal jo ha den ut og inn av bilen da så en tyngre stol er ikke aktuelt.

Gjest sånn er det

Går det an å få hjelp fra et menneske til dette da? Lønnet gjennom kommunen eller en frivillig hjelper fra Frivillighetssentralen feks?

Det skal ikke være slik at du ikke kan gå ut. Du skal få handle og komme ut slik som andre folk. (I teorien)

Det er i teorien, jeg har akkurat fått flere avslag i dag igjen så livet er så kjekt.

Men jeg må se mens jeg handler, klarer ikke å handle sånn på liste. Men det er en ide det altså.

Ja, er sånn jeg også, må både se og ta på ting ;-) Men i en periode jeg var veldig sliten, bestilte jeg alle tunge ting hjem, sånn som poteter, bruskasser o.s.v.

Gjest sånn er det

Ja, er sånn jeg også, må både se og ta på ting ;-) Men i en periode jeg var veldig sliten, bestilte jeg alle tunge ting hjem, sånn som poteter, bruskasser o.s.v.

Men dette er ikke bare for en periode, og hvis jeg ikke får handlet sjøl er morroa borte. Jeg er av dem som liker å handle :o)

Annonse

Men dette er ikke bare for en periode, og hvis jeg ikke får handlet sjøl er morroa borte. Jeg er av dem som liker å handle :o)

Joda, jeg også, men cola og farris er både tungt og uspennende. Det samme forholdet har jeg til poteter, hermetikk og øl ;-)

Endel ordner handling via hjemmehjelpsordning. Er man heldig er hjemmehjelpen villig til både å handle og gjøre rent mens man selv er på jobb. Andre steder forlanger de at folk skal være tilstede selv, og det gjør det jo vanskeligere for folk i jobb. En annen mulighet er BPA.

Jeg kjenner ingen som klarer å få med seg mye i manuell stol, så hvis du skal gjøre all handlingen selv så må du vel handle annen hver dag...

Gjest sånn er det

Endel ordner handling via hjemmehjelpsordning. Er man heldig er hjemmehjelpen villig til både å handle og gjøre rent mens man selv er på jobb. Andre steder forlanger de at folk skal være tilstede selv, og det gjør det jo vanskeligere for folk i jobb. En annen mulighet er BPA.

Jeg kjenner ingen som klarer å få med seg mye i manuell stol, så hvis du skal gjøre all handlingen selv så må du vel handle annen hver dag...

Jeg har BPA men har for få timer til at vi får tid å handle. Det går mest i husarbeid og rydding etter ungene og andre praktiske ting som å skifte dekk på bilen.

Søren også, jeg som trodde en eller annen hadde en kjempeide :) Venninnen min rapper handlekurven hvis hun handler mye og har den på fanget hjem men det blir så mange kurver etterhvert!!

Jeg har BPA men har for få timer til at vi får tid å handle. Det går mest i husarbeid og rydding etter ungene og andre praktiske ting som å skifte dekk på bilen.

Søren også, jeg som trodde en eller annen hadde en kjempeide :) Venninnen min rapper handlekurven hvis hun handler mye og har den på fanget hjem men det blir så mange kurver etterhvert!!

Men hvis det hjelper med en handlekurv (den tar jo ikke så veldig mye), så koster ikke slike så mye enkelte steder. Men du kommer vel ikke over terskler med en handlekurv på fanget?

Søke etter flere timer BPA? Eller ringe frivillighetssentralen og spørre om de har noen som gidder å være med å handle hver fredag?

Gjest sånn er det

Men hvis det hjelper med en handlekurv (den tar jo ikke så veldig mye), så koster ikke slike så mye enkelte steder. Men du kommer vel ikke over terskler med en handlekurv på fanget?

Søke etter flere timer BPA? Eller ringe frivillighetssentralen og spørre om de har noen som gidder å være med å handle hver fredag?

Jeg har akkurat søkt flere timer og fått avslag. 3 timer forsvinner til han som skal på skolen og så har vi fire igjen,

Joda med handlekurv går det greit over dørterskler, med pose ramler garantert varene ut. Men jeg kan liksom ikke se meg selv med en rød handlekurv på fanget uten varer gjennom byen, litt av et syn :) Jeg har ikke håndtak bak på stolen engang, den er nemlig ribbet etter mitt ønske. Så jeg kan ikke henge poser der engang.

Kjenner stort sett bare gutter som sitter i stol og de er jo så innmari storforlangende. Tror de kan sitte der som sjefer og andre gjør jobben. Det er stor forskjell altså. Så de vet ingenting når jeg spør om slike ting.

Gjest sletthei

Dø, jeg er ikke noe strikkekjerring heller da :)

Se'kke no særlig elegant ut da. Jeg som har den lille, snerte stolen som er lynrask. Jeg skal jo ha den ut og inn av bilen da så en tyngre stol er ikke aktuelt.

Ser du får mange gode råd men ingen som fungerer for deg. Skjønner at du vil greie det, men ikek har kommet på den ultimate løsningen enda. Håper bare du kommer dit og at helgehandelen kan gjøres enklere på et vis...

Men jeg må se mens jeg handler, klarer ikke å handle sånn på liste. Men det er en ide det altså.

Kan du ikke få kjøpt inn basisting som er tunge eller tar stor plass via ICA rett hjem da, og så kjøpe mindre og mer spesielle ting når du er ute og handler sjøl? :-)

Men er du sikker på at frivillighetssentralen ikke kan hjelpe?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...