Gå til innhold

brus og små tenner


marheg

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en datter på 2 år som har flotte tenner. Jeg er derimot engstelig for de mengdene med brus hun får i seg. Vi er i den situasjonen at hun ofte må ligge over hos besteforeldre, grunnet kveldsskole og jobb. Dette vil pågå i ett år til og der nede drikker de brus til alt. Det er light-brus, men sitronsyre nivået er vel like høyt her som i sukkerholdig brus. Jeg og min samboer er fortvilet for dette, vi er jo selvfølgelig opptatt av at hun starter livet med flotte tenner. Har tatt det opp med dem, men de ser ikke til å ta dette noe særlig alvorlig. De er jo vandt med at brus drikkes som vann og melk og ser ingen skade med det. Den hjelpen jeg kunne tenke meg er at du kunne skrive ned noen ord om hvorvidt dette er uheldig eller ikke. Kunne jeg visen dem det, så ville de tatt det mye mer alvorlig og kanskje sluttet og "ødlegge" tannhelsen til barnebarnet dems. Vi pusser imidlertid tenner morgen og kveld, da med tannkrem uten noe særlig fluor. Erstatter fluoren med fluortablett om kvelden etter kveldspussen.

Da venter jeg spent på svar.

Vennlig hilsen en bekymret mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde bekymret meg for e-stoffene i lightbrusen jeg! Og vanen med å drikke brus til alt. Hadde blitt forbannet om "barnevaktene" hadde helt i mine unger brus (være seg lett eller vanlig) hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Hei marheg.

Dersom brus inntas hyppig er det skadelig for tennene. Dette gjelder vanlig brus og lightbrus.

Når ikke spyttet får tid til å nøytralisere syren i brusen mellom hver slurk, kan det gå hardt ut over tennene.

Jeg synes heller ikke det er riktig å venne toåringer til å drikke brus som er helt uten næringsverdi og ikke på noen måte helsebringende.

Desverre er alt for mange snille barnevakter misforstått snille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...