Gå til innhold

Kjønnsvorter

Anbefalte innlegg

Gjest vestlandsjento

Jeg fikk påvist kjønnsvorter for et halvt år siden, vet ikke hvem som smittet meg og er ganske fortvilet over dette. Jeg har fått fjernet vortene, men føler at sexlivet mitt er ødelagt...Jeg holder på å innlede et forhold,men vegrer meg mot å ha sex med han fordi jeg ikke vil risikere å smitte vedkommende og frykter at han ikke vil ha sex med meg dersom jeg forteller han det, pluss at jeg ikke vet hvordan jeg skal fortelle det...Jeg vet det ikke er farlig,men det er jo noe man ikke ønsker å ha...Derfor vet jeg ikke hva jeg skal gjøre?? Er dette viruset noe jeg må leve med hele livet? Og smitter dette ved munnsex også? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126661-kj%C3%B8nnsvorter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Kjønnsvorter skyldes et virus som heter Papillomavirus. Dette overføres, som rgel ved sex kontakt, men kan også overføres indirekte, f. eks ved håndkjær, hender, osv. De fleste infeksjoner forløper uten symptomer, og det er derfor gode muligheter til overføring (smitte) yten at smittekilden vet om dette. Viruset kan forbli i organismen og av og til, men ikke hele tiden kan viruset multiplisere og da kan det overføres. Når du har fått dine vorter fjernet, så stiller du på linje med de fleste av dine medsøstre som ikke ved om de har infeksjon. Sannsynligheten for virusproduksjon og smitte er ikke nevneverdig større fra deg enn fra de andre. Viruset kan bli borte, og det skjer hos relativt mange. Faren for overføring ved munnsx er mye mnindre enn ved vanlig sex, fordi cellene i munnslimhinnen er mye mindre mottagelig enn celler i genitalia,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126661-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-770168
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...