Nick25 Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Hei! Jeg er en 25 år gammel jente, fysisk veldig aktiv, men som har hatt store problemer med nakken siden jeg var 12 år. Det hele begynte med to lange og særdeles smertefulle runder med kink, og siden det har jeg gått til behandling hos alt fra fysioterapi til akupunktur. Jeg bor for tiden i San Francisco, og for tre uker siden låste nakken min seg helt. (Noe den gjerne gjør to-tre ganger i året) Ble rekvirert til et privat sykehus som heter Spine Center, hvor de etter å ha tatt MR og røntgen, mente jeg burde prøve radiofrequency neurotomy, altså å varme opp nervene i fasettene ved hjelp av nåler. Jeg har daglige problemer med nakken, og selv etter flere treningsprogram, blir den ikke bedre. MR viste ikke spesifikke skader, men han mente det ikke var normalt at en aktiv jente hadde så store smerter til daglig. Har vært flere ganger hos legen med dette problemet.Smerten sitter først og fremst på høyre side av nakken, og kommer særlig til syne ved smerter ut i høyre arm (nummen prikkete følelse) og i pannen. Lurer mest på hva den generelle meningen hos norske leger er om denne behandlingsformen, og om den er utbredt i Norge? Og hvilke fordeler/ulemper vil den gi? Takk for hjelpen! Helene 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127416-radiofrequency-neurotomy/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Behandlingen er omdiskutert i ortoped- og nevrolog-miljøer. Det er få klinikker som driver med dette i Norge. behandlingen er kostbar,såvidt jeg vet dekkes det ikke av det offentlige. Jeg har vært på foredrag med legene som utfører behandlingen, de er selv svært entusiastiske. Pga prisen har jeg kun henvist få ( 3-4 )pasienter til dette. Disse har blitt forbigående bedre, for så etter ca, 1 år ha de samme plagene. Det aller viktigste er nok at utvelgelsen av de pasientene som skal behandles er riktig; for i teorien er behandlingen svært interessant. Man bør kanskje ha flere uavhengige behandleres vurdering av om man egner seg for behandling. Du kan eventuelt ta kontakt med Norsk nakke- og rygglinikk i Oslo; de har drevet med dette lengst i Norge. Dette ble en allmennpraktikers svar. Jeg tar forbehold om at jeg ikke er helt oppdatert på området.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127416-radiofrequency-neurotomy/#findComment-777558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.