cathlin Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Hei, her kommer en del spørsmål. Hvilke rettigheter har jeg når jeg har psykosomatiske plager som krever livslang behandling? Det går for det meste på høye spenninger i kroppen, som gir muskelsmerter, og smerter i rygg og nakke. Jeg har også en skjevhet i ryggen som kan gi smerte. Bruker ca 1200 kr i måneden hos fysioterapeut, psykomotorisk. Har fått beskjed om at jeg må regne med at jeg kommer til å ha behov for fysioterapi resten av livet. Jeg vet ikke hvor jeg kan plassere denne sykdommen i systemet. Er det et handikap? Har jeg noen rettigheter, muligheter for å søke om støtte? Jeg har også noe sosial angst. Får fort vondt i ryggen og puster overfladisk, spenner meg hvis det blir mange folk rundt meg, stress, eller jeg føler meg presset. Jeg måtte slutte i jobben på grunn av at jeg ikke klarte mer. Ble sliten. Nå er jeg sykemeldt for depresjon. Er ganske ung og uten utdannelse. Hvilke muligheter har jeg videre? Jeg kunne ha tenkt meg å ta en utdannelse, og ha en jobb jeg kan mestre. Men har jeg rett på tilrettelegging og noen form for støtte? På forhånd takk for svar! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127533-psykosomatisk-sykdom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Her er det viktig å ha en fastlege som du samarbeider med, og som har litt interesse for psykiatri. Du vil trolig ha krav på rehabiliteringspenger; du bør i samtaler med trygdekontoret. Fysioterapi kan være viktig, men egentrening vil kunne gi samme resultat, om du orker... Vil tro at det er gunstig for deg med samtaleterapi hos psykolog; du stiller sterkere overfor trygdekontoret når du er "under behandling". Noen i din situasjon har svært god nytte av medikamenter mot depresjon og angst en periode. Det hjelper trolig på smertene, og vil kunne få deg til å tørre og orke mer trening og egen-innsats. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127533-psykosomatisk-sykdom/#findComment-777591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.