Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste månedene slitt med vektøkning, og jeg forstår ikke hvorfor jeg legger på meg! Det dreier seg ikke om mer en 3-4 kg, men jeg er under 160cm høy, og det er svært ubehagelig. Jeg veier nå ca.60kg og trener 3 ganger i uka. Stillesittende jobb, men aktiv ellers. Verken matinntak eller trening har forandret seg i perioden jeg har lagt på meg. Nå føler jeg at det er litt ute av kontroll, siden jeg ikke har noe clue om hvorfor de ekstra kiloene kommer. I samme periode har jeg også fått fetere hud og jeg får raskere fett hår. Kan det ha noe med hormoner å gjøre? Jeg er kvinne og 30 år. Til opplysning sluttet jeg å røyke for 2 år siden, og la da også på meg et par kilo (og det uten å trøstespise noe som helst - det var snarere mer trening og mindre spising enn før)

Fortsetter under...

Kizza1365380506
Skrevet

At de er 60 kilo gjør deg jo ikke overvektig. Men du bør holde kontroll med vekten og om du legger mer på deg ville jeg ha tatt en prøve av stoffskifte om jeg var deg. Det er ganske vanlig at det er vektøking som er det første symptomet på stoffskifteproblemer.

Mvh

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Tror ikke det har noe med røykeslutt å gjøre, medmindre du nå har en åperiode der du småspiser LITT mer enn før..

Det kan være hormoner. Synes du i første omgang bør få sjekket særlig stoffskiftet. Noen ganger må prøven gjentaes etter flere måneder, for å se etter endringer.

Dersom mensen er regelmessig har det neppe noe med endringer i kjønnshormonene å gjøre, men du kan eventuelt få tatt blodprøvene på ca. dag 20 i mens.-syklus, da kan legen din sjekke dette også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...