kzdazw Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Hei jeg er ei jente 34 år gammel. I de siste årene har jeg hatt et stadig tilbakevendene problem, nemlig sopp i skjeden. Jeg har prøvd det meste, cannesten i tabelettform både 200mg og 500mg, men problemet kommer hyppigere tilbake, spesielt etter menstruasjon og også etter samleie. Dette har blitt så ille nå at jeg er redd for at forholdet vårt kan bli ødelagt pga det. Har vært samboere i de siste 15 år med samme mann, men fikk sopp for første gang for ca 3 år siden, etter det har det gradvis blitt værre og værre. For etter en uke menstruasjon går jeg ofte 1 uke etter det med sopp, pluss tabbeletten (canesten 500mg) og etter samlie går jeg ofte utterligere 1 uke med tabbeletten pga sopp. Kan jeg få overført sopp fra min partner under samlie? eller kan det være spermen fra han som gjør at det bryter ut igjen? Er det noe jeg bare må leve med så godt jeg kan, eller finnes det andre behandlingsmåter som er mere langvarige? Er så utrolig fortvilet og frustrert pga dette. er meget nøye med renslighet, bruker også kun spesialsåpe og cansten krem av og til. Men uansett ser alt til bare å virke kortere perioder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127942-soppproblem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Dette er et vansskelig problem og du har tydeligvis prøvd det meste. En ting er klart at soppinfeksjon kan overføres ved samleie, og det skjer begge veier. Det er ikke sikkert at din partner får symptomer, eller at han er oppmerksom på det, selv om han bærer soppen. Det er derfor meget viktig at begge partnere behandles samtidig. Det er en teoretisk mulighet for at soppen som du har er blitt resistent mot de aktuelle antibiotika, men det skjer ikke ofte. Det er litt komplisert, men det lar seg undersøke. Jeg tviler på at spermen har noe med dine utbrudd. Min anbefaling er at dere begge blir undersøkt, og behandlet samtidig, eventuelt kontrolleres etter gjennomført behandling, og at du følger nøye opp med hygiene, vask, etc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127942-soppproblem/#findComment-779485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ærlighet Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Dette er et vansskelig problem og du har tydeligvis prøvd det meste. En ting er klart at soppinfeksjon kan overføres ved samleie, og det skjer begge veier. Det er ikke sikkert at din partner får symptomer, eller at han er oppmerksom på det, selv om han bærer soppen. Det er derfor meget viktig at begge partnere behandles samtidig. Det er en teoretisk mulighet for at soppen som du har er blitt resistent mot de aktuelle antibiotika, men det skjer ikke ofte. Det er litt komplisert, men det lar seg undersøke. Jeg tviler på at spermen har noe med dine utbrudd. Min anbefaling er at dere begge blir undersøkt, og behandlet samtidig, eventuelt kontrolleres etter gjennomført behandling, og at du følger nøye opp med hygiene, vask, etc. Min samboer å har vært plaget med sopp i over 1 år. Hun har brukt båder Dr. greve, å dove såpe nedentil... Men etter at henne glemte såpen på ett ferieopphold, ble soppen borte. Når hun kom hjem å begynnte å bruke såpen igjen, kom soppen tilbake. Henne bruker nå, så å si aldri såpe nedentil. Kun rikelig med rent vann. Hun var redd jeg ville kjenne ubehag når hun ikke brukte såpe, men jeg syntes alt bare er bedre nå. PS. Hørte å i mediea for en stund siden at intimsåper ikke alltid er så bra alikevel. å da var der snakk om noe som lactasid... el l. Men prøv masse rent vann etter neste cannestenkur... Tror du kommer over det.... PS. hadde vært fint med en tilbakemelding her senere.. Bjørn 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127942-soppproblem/#findComment-780357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjkdffklhklrta Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Hei du. Jeg hadde samme problem i mange år. Så kuttet jeg ut såpe og begynte med intimsåpe. I tillegg skylte jeg med eddikkvann. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127942-soppproblem/#findComment-780395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trudehelene Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Jeg har akkurat det samme problemet. Jeg føler jeg har kronisk soppinfeksjon jeg tar canesten-kur nesten annenhver mnd, og har i tillegg fått diflucan hver 6. mnd av fastlegen min, men det går ikke mange dagene uten symptomer. har tatt vivag oxo etter endt soppkur. Hva skal jeg gjøre? må jeg venne meg til å leve med dette problemet eller? er utrolig frustrert! jeg benytter meg jo av alle råd jeg får, men det hjelper ikke. klarer ikke å nyte sexlivet, og jeg er bare 23 år... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127942-soppproblem/#findComment-780764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebjan Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Vet du dette er akkurat som å høre meg selv...Jeg er møkklei alt som heter canesten og diflucan...Bruker kun lactasyd såpe nedentil.uten parfyme.har begynt å drikke surmelk hver dag,i håp om at dette skal hjelpe,drikke massssssse vann...Prøver også disse melkesyre kapslene,men det funker jo ikke...:-( rebjan 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127942-soppproblem/#findComment-785611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane28 Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Som om det skulle vært meg selv. Har vært plaget i snart 3 år, og synes jeg har prøvd alt. Eddikskylling, bomullstruser, cultura, canesten, diflucan, lite sukker osv. Ofte har det kommet etter litt sårhet i skjeden. Etter samleie så har dette blomstret opp igjen. For ca 4-5 måneder siden så sluttet jeg med p-pillen, og da var soppen borte helt frem til nå for 2 uker siden. Så det hjalp nok sikkert. Bruker vivag-såpe som jeg kjøper på apoteket. Synes ihvertfall den er bedre enn asan og dr.greve. Det er lett å komme inn i en ond sirkel hvis partneren er bærer smitten også. Tror jeg har fått det fra han også av og til - selv om ikke han har de merkbare tegnene på infeksjon som jeg har.. Viktig at også han smører seg. Ellers må jeg si at jeg har verdens mest tålmodige partner, som har holdt ut dette styret i 3 år. Har vært redd for å miste han opp i det hele. Har ikke vært rare sexlivet i disse periodene. Jeg har også tenkt på om spermen kan ha noe å si - om det er noe jeg ikke tåler i den, men det er det vel sikkert ikke. Er veldig flink til å "tømme" meg etter samleie. Legen min nevnte at gjær-produkter også kan spille en rolle. F.eks. øl. Vet ikke om du fikk noen tips, eller om jeg bare fortalte om mine egne plager Lykke til videre 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127942-soppproblem/#findComment-788821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ugga Bugga Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Dette er et vansskelig problem og du har tydeligvis prøvd det meste. En ting er klart at soppinfeksjon kan overføres ved samleie, og det skjer begge veier. Det er ikke sikkert at din partner får symptomer, eller at han er oppmerksom på det, selv om han bærer soppen. Det er derfor meget viktig at begge partnere behandles samtidig. Det er en teoretisk mulighet for at soppen som du har er blitt resistent mot de aktuelle antibiotika, men det skjer ikke ofte. Det er litt komplisert, men det lar seg undersøke. Jeg tviler på at spermen har noe med dine utbrudd. Min anbefaling er at dere begge blir undersøkt, og behandlet samtidig, eventuelt kontrolleres etter gjennomført behandling, og at du følger nøye opp med hygiene, vask, etc. Hei. Jeg har lagt merke til at du Miklos Degre skriver at sopp er smittsomt, mens Mette Moen på Gynekologi-forumet skriver at det ikke er smittsomt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127942-soppproblem/#findComment-792718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.