Gjest stadacone Skrevet 27. november 2003 Skrevet 27. november 2003 Jeg vaksinerte meg denne gangen. Har gjort det en gang før (4-5 år siden), og har ikke hatt flonsa etter det. Men det er mange som sier at de ikke vil vaksinere seg for de tror det ikke er heldig; sånne ting som at det kan foringe immunforsvaret for andre tilfeller senere, at kroppen helst skal gjennomgå flonsa av og til for at immunforsvaret skal styrkes/herdes. At man kan bli sterkere avhengig av vaksine i fremtiden (blir vel sider av samme sak i så fall). Det høres jo ut som det kan være noe i det. Vet ikke, hva mener andre? 0 Siter
Kizza1365380506 Skrevet 27. november 2003 Skrevet 27. november 2003 Leste i avisen i dag at de er gått tom for vaksine samt at de har fått mindre enn de har bestilt. Mvh 0 Siter
Gjest stadacone Skrevet 27. november 2003 Skrevet 27. november 2003 Leste i avisen i dag at de er gått tom for vaksine samt at de har fått mindre enn de har bestilt. Mvh jo, det har jeg også hørt. Det var jo litt på siden av hva jeg spurte om da, men ok MVH 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 27. november 2003 Skrevet 27. november 2003 Les på http://www.folkehelsa.no og spør så legen din, da skjønner du bedre hva han snakker om og vet bedre hva du skal spørre om. Det blir sagt at friske og raske mennesker under 65 år ikke trenger hvis ikke folkehelsa eller legen sier noe annet. Det kan komme en s k pandemi, og da må alle vaksineres, men håper det blir lenge til. I år er den visst ikke så effektiv, fordi man ikke har rukket å få med rette genetiske varianter av virusene for årets "cocktail". 0 Siter
Gjest stadacone Skrevet 27. november 2003 Skrevet 27. november 2003 Les på http://www.folkehelsa.no og spør så legen din, da skjønner du bedre hva han snakker om og vet bedre hva du skal spørre om. Det blir sagt at friske og raske mennesker under 65 år ikke trenger hvis ikke folkehelsa eller legen sier noe annet. Det kan komme en s k pandemi, og da må alle vaksineres, men håper det blir lenge til. I år er den visst ikke så effektiv, fordi man ikke har rukket å få med rette genetiske varianter av virusene for årets "cocktail". Ok, det med at det vaksinen blir oppbrukt, eller at det ikke blir nok til risiko-grupper , er en annen sak. Der er jeg helt enig. Hadde jeg hatt den minste anelse om det da jeg tok den, hadde jeg ikke tenkt på det i det hele tatt! Det er 3 uker siden jeg vaksinerte meg. Saken er at jeg tror jeg angrer litt på at jeg tok den. Og at det kanskje ikke er så bra for friske folk å ta det? (jfr. det jeg skriver i start-innlegget.) Kan spørre lege selvsagt, men jeg tar ikke alltid det de sier som den beste fisk heller da, så jeg tenkte kanskje noen her hadde litt innsiktsfulle oppfatninger om det med immunforsvaret etc som jeg berørte.. MVH 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 27. november 2003 Skrevet 27. november 2003 Ok, det med at det vaksinen blir oppbrukt, eller at det ikke blir nok til risiko-grupper , er en annen sak. Der er jeg helt enig. Hadde jeg hatt den minste anelse om det da jeg tok den, hadde jeg ikke tenkt på det i det hele tatt! Det er 3 uker siden jeg vaksinerte meg. Saken er at jeg tror jeg angrer litt på at jeg tok den. Og at det kanskje ikke er så bra for friske folk å ta det? (jfr. det jeg skriver i start-innlegget.) Kan spørre lege selvsagt, men jeg tar ikke alltid det de sier som den beste fisk heller da, så jeg tenkte kanskje noen her hadde litt innsiktsfulle oppfatninger om det med immunforsvaret etc som jeg berørte.. MVH Du sa ikke om du har lest noe av det jeg nevnte. http://www.fhi.no/tema/smittevern/haandbok/influensa.html#TopOfPage http://www.eiss.org/html/faq_influenza.html 0 Siter
Gjest stadacone Skrevet 27. november 2003 Skrevet 27. november 2003 Du sa ikke om du har lest noe av det jeg nevnte. http://www.fhi.no/tema/smittevern/haandbok/influensa.html#TopOfPage http://www.eiss.org/html/faq_influenza.html Jo jeg har sett over det, og det står masse om influensa, men det står vel egentlig ikke noe om akkurat det jeg lurte på, eller gjorde det det? 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 27. november 2003 Skrevet 27. november 2003 >>sånne ting som at det kan forringe immunforsvaret for andre tilfeller senere Har ikke lest noe om at det skjer. Kanskje noen med lege- mediesin- og sprøyteskrekk har lurt på deg noen myter? >>at kroppen helst skal gjennomgå influensa av og til for at immunforsvaret skal styrkes/herdes. Ikke syke eller gamle mennesker, de rekker kanskje ikke bli friske før en komplikasjon tar livet av dem. Lungebetennelse f eks. I slikte tilfeller vil vaksinen redde liv. Noen bør samtidig også vaksineres mot pnevmokokker står det. >>At man kan bli sterkere avhengig av vaksine i fremtiden (blir vel sider av samme sak i så fall). Ingenting som tyder på det. Det står at både vaksinen og sykdommen gir immunitet på samme måte. det er en ganske eksakt vitenskap egentlig. Igjen vil jeg oppfordre om å snakke med legen din. Om du vil vaksineres eller ikke blir ditt valg og ansvar. 0 Siter
Gjest stadacone Skrevet 27. november 2003 Skrevet 27. november 2003 >>sånne ting som at det kan forringe immunforsvaret for andre tilfeller senere Har ikke lest noe om at det skjer. Kanskje noen med lege- mediesin- og sprøyteskrekk har lurt på deg noen myter? >>at kroppen helst skal gjennomgå influensa av og til for at immunforsvaret skal styrkes/herdes. Ikke syke eller gamle mennesker, de rekker kanskje ikke bli friske før en komplikasjon tar livet av dem. Lungebetennelse f eks. I slikte tilfeller vil vaksinen redde liv. Noen bør samtidig også vaksineres mot pnevmokokker står det. >>At man kan bli sterkere avhengig av vaksine i fremtiden (blir vel sider av samme sak i så fall). Ingenting som tyder på det. Det står at både vaksinen og sykdommen gir immunitet på samme måte. det er en ganske eksakt vitenskap egentlig. Igjen vil jeg oppfordre om å snakke med legen din. Om du vil vaksineres eller ikke blir ditt valg og ansvar. "Igjen vil jeg oppfordre om å snakke med legen din. Om du vil vaksineres eller ikke blir ditt valg og ansvar." Som sagt; jeg gjorde det for noen uker siden, så jeg har dessverre ikke noe valg lenger 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 27. november 2003 Skrevet 27. november 2003 "Igjen vil jeg oppfordre om å snakke med legen din. Om du vil vaksineres eller ikke blir ditt valg og ansvar." Som sagt; jeg gjorde det for noen uker siden, så jeg har dessverre ikke noe valg lenger Hvis du overlevde, så blir du kanskje ikke syk. Jeg er vaksinert 12.10 og fikk to virus rett etter hverandre de siste to ukene og lå rett ut, men ingen av dem er influensa, så jeg har det til gode. Hunan viruset har ikke kommet hit enda. Alle elevene var på skolene i går/ enda. 0 Siter
mauren Skrevet 28. november 2003 Skrevet 28. november 2003 jo, det har jeg også hørt. Det var jo litt på siden av hva jeg spurte om da, men ok MVH I utgangspunktet er det sunt for unge, friske mennesker å være syk en gang i blant. Det er bra for immunforsvaret og styrker det. Den vaksinen som er i år beskytter bare delvis, synes jeg har hørt noe om at de laget den for tidlig eller noe. Dette betyr at de som er vaksinert likevel kan få influensaen, muligens litt mildere. Men, jeg vet ikke. Det går som regel mange virus på en gang. Her omkring går det enormt med influensalignende sykd. Mye mer av det enn selve influensaen, og de beskytter ikke vaksinen mot. Så den er nok litt falsk trygghet. 0 Siter
Sør Skrevet 28. november 2003 Skrevet 28. november 2003 I utgangspunktet er det sunt for unge, friske mennesker å være syk en gang i blant. Det er bra for immunforsvaret og styrker det. Den vaksinen som er i år beskytter bare delvis, synes jeg har hørt noe om at de laget den for tidlig eller noe. Dette betyr at de som er vaksinert likevel kan få influensaen, muligens litt mildere. Men, jeg vet ikke. Det går som regel mange virus på en gang. Her omkring går det enormt med influensalignende sykd. Mye mer av det enn selve influensaen, og de beskytter ikke vaksinen mot. Så den er nok litt falsk trygghet. Du skriver: "I utgangspunktet er det sunt for unge, friske mennesker å være syk en gang i blant." Hvor har du det fra at det er "sunt" å være syk? Med vennlig hilsen 0 Siter
mauren Skrevet 28. november 2003 Skrevet 28. november 2003 Du skriver: "I utgangspunktet er det sunt for unge, friske mennesker å være syk en gang i blant." Hvor har du det fra at det er "sunt" å være syk? Med vennlig hilsen Det jeg mener med at det er sunt å være syk en gang i blant er at ved å av å til være syk, bygger en opp motstand, immunforsvaret slk at en "har mer å kjempe med" dersom en får en alvorlig infeksjon. Da blir en gjerne ikke fult så syk. Hvis en tar barnehagebarn som eksempel; det første året er de mye syk...deretter har de bygget seg opp bra immunforsvar til å stå i mot en del smitte. 0 Siter
Sør Skrevet 28. november 2003 Skrevet 28. november 2003 Det jeg mener med at det er sunt å være syk en gang i blant er at ved å av å til være syk, bygger en opp motstand, immunforsvaret slk at en "har mer å kjempe med" dersom en får en alvorlig infeksjon. Da blir en gjerne ikke fult så syk. Hvis en tar barnehagebarn som eksempel; det første året er de mye syk...deretter har de bygget seg opp bra immunforsvar til å stå i mot en del smitte. Jo, men influensavaksine virker jo ved at den fremprovoserer en reaksjon fra imunforsvaret, slik at den allerede får den treningen det skal ha. Når den virkelige influensaen kommer, så er kroppen forbredt og ødelegger viruset. Du må ikke overse hvor skadelig det er for hjertet (og sikkert andre organer) med feber og sykdom. Feber er tøft for hjertet. Med vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.