jjohnsen Skrevet 27. november 2003 Skrevet 27. november 2003 jeg har vært til rtg colon og fått påvist polypper. jeg er 30 år gammel og er ikke det veldig ungt å få polypper i tykktarmen. legen min sa at dette var et forstadium til kreft og jeg klarer ikke la vær å tenke om dette er kreft. jeg er redd for kreft. legen skal sende meg videre til koloscopi for å få fjernet polyppene. er det stor sjanse for at jeg kan ha fått tykktarmskreft i så ung alder?og hvordan er i tilfelle prognosen for denne krefttypen. har forresten store problemer med avføringen min stopper helt opp, og så plutselig får jeg innfall av diare. er slapp og trøtt må hvile masse, litt deprimert kan noen svare meg på om dette kan være kreft 0 Siter
snø Skrevet 27. november 2003 Skrevet 27. november 2003 Hei, Jeg vet ikke hvorfor DU har polypper i tykktarmen, men det er en sykdom som heter Familiær Polipose, som har som polypper i bl.a tykktarmen som symptom http://www.medgen.no/klinikk/polypose.htm Denne sykdommen har jeg, og jeg har på grunn av dette fjernet tykktarmen (da jeg var 10 år) og endetarmen da jeg var 25 år. Det hender altså at man oppdager polypper i tarmene tidligere enn 30 år også. Jeg aner ikke noe om hvorfor du har fått polypper i tykktarmen, og om det kan være samme sykdom som jeg har, regner med at det er andre årsaker også til at det kommer polypper i tykktarmen. Jeg ville bare fortelle at det går ann å leve et helt fint liv uten tykktarm - og endetarm for den saks skyld - og man trenger ikke ende opp med utlagt tarm, i dag har man andre måter å operere på. Selv er jeg ikke på noen som helst måte hemmet av sykdommen min. Jeg springer nok litt oftere enn gjennomsnittet på do, men det lærer man seg å leve med :-) Håper det ordner seg for deg, og at du snart finner ut hvorfor du har fått polypper i tarmen, og hva som må gjøres med dem. Husk, de _trenger_ ikke å være ondartet! Så lenge det er oppdaget FØR det har utviklet seg til kreft, er du veldig heldig :-) Lykke til! Beste hilsen fra 0 Siter
jjohnsen Skrevet 27. november 2003 Forfatter Skrevet 27. november 2003 Hei, Jeg vet ikke hvorfor DU har polypper i tykktarmen, men det er en sykdom som heter Familiær Polipose, som har som polypper i bl.a tykktarmen som symptom http://www.medgen.no/klinikk/polypose.htm Denne sykdommen har jeg, og jeg har på grunn av dette fjernet tykktarmen (da jeg var 10 år) og endetarmen da jeg var 25 år. Det hender altså at man oppdager polypper i tarmene tidligere enn 30 år også. Jeg aner ikke noe om hvorfor du har fått polypper i tykktarmen, og om det kan være samme sykdom som jeg har, regner med at det er andre årsaker også til at det kommer polypper i tykktarmen. Jeg ville bare fortelle at det går ann å leve et helt fint liv uten tykktarm - og endetarm for den saks skyld - og man trenger ikke ende opp med utlagt tarm, i dag har man andre måter å operere på. Selv er jeg ikke på noen som helst måte hemmet av sykdommen min. Jeg springer nok litt oftere enn gjennomsnittet på do, men det lærer man seg å leve med :-) Håper det ordner seg for deg, og at du snart finner ut hvorfor du har fått polypper i tarmen, og hva som må gjøres med dem. Husk, de _trenger_ ikke å være ondartet! Så lenge det er oppdaget FØR det har utviklet seg til kreft, er du veldig heldig :-) Lykke til! Beste hilsen fra det var en god oppmuntring takk skal du ha 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.