Gå til innhold

Er det snobbete å legge til eller bytte navn?

Anbefalte innlegg

Gjest venninne til Nilsen

Jeg har en venninne som alltid het Kari Nilsen. (Navnet er selvsagt gjort om på, men noe i den "stilen"...)

Så ble hun gift og fikk et fancy etternavn - la oss i f-eks : Rosenkranz.

Kari syns da at å "bare" hete Kari var for kjedelig og lite flott. Hun hadde jo tross alt blitt giftet inn i "Rosenkranz"-familien.

Så hun fant ut hun ville bytte navn til "Isabell".Etter at vi venner nektet å plutselig kalle henne Isabell og glemme vår gamle gode Kari, så gikk hun med på å vurdere å ta Isabell som mellomnavn og heller presneter seg som Isabell til nye venner etc..

Så nå heter hun Kari Isabell Rosenkranz, og vi gamle kaller henne Kari (og forbinder henne med Nilsen), mens hun selv presnterer seg som Isabell Rosenkranz til nye...

Hva mener dere om dette? Er det helt ok å bytte navn?

Og er det snobbete eller er det ikke...?

jeg sier selvsagt ikke hva jeg mener om saken ;-)

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det er snobbete å bytte navn. Ikke alle liker navnet sitt, og dèt er helt ok. Jeg selv hadde et langt og kronglete etternavn. Jeg ble rimelig lei av å stave ommatt og ommatt dette navnet, så jeg tok min morfars slektsnavn. Litt vittig var det da ei venninde ringte meg på mobilen og ikke var klar over at jeg hadde tatt av røret. Mens hun ventet på at jeg skulle svare, stod hun og pratet med ei annen venninde som lurte på hvem jeg var, og da svarte min venninde at det er hun '....' men hun har byttet etternavn fordi '......' var ikke bra nok.

:-)

Kommer an på. En jeg kjenner hadde to fornavn og to etternavn, og kuttet bort ett av hvert, for å få et enklere og kortere navn. Dessuten kjenner jeg folk som har skiftet etternavn fordi et annet navn i slekten var i ferd med å dø ut, og de ville bevare det. Jeg kjenner også flere mennesker som har skiftet fornavn til noe mer sjeldent, fordi de var lei av å hete det samme som alle andre. (de hadde alle veldig vanlige fornavn). Synes ikke det er så ille jeg. Man har jo ikke valgt navnet sitt selv.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...