Gjest den sorte dame Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Hei! Har så lyst til å imponere med noen fine blomstergrupper til jul... Sviblene er så fine, men hvordan gjør man dette om mn skal lage gruppe på et fat? Må det mye jord til? Eller kan man bare bruke fuktig mose? Er det løk på disse blomstene? Noen som har andre gode ideer til blomstergrupper? Linker til noen gode sider om tips til blomsterdekorajoner og lignende man kan gjøre selv? Ble litt rotete men jeg håper noen kan hjelpe meg? Hvor lenge varer sviblene forressten? Noen dager eller uker? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128146-blomstersp%C3%B8rsm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest selje Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Sviblene kommer med løk, og det er den "maten" de trenger! Men det må jo stå i noe. Jeg pleier å ha jord. De springer fort ut i stuevarmen, og da står de kanskje ei uke. Så ikke sett dem inn før lille Julaften! Jeg pleier å ha mine "på vent" ute i yttergangen, der det ikke er så varmt, og heller ikke så lyst. Noe annet som er veldig pent, er korte, mørkerøde tulipaner på løk. De åpner seg fort, og er gule og svarte inni. Tulipanene er fine sammen med granbar, edelgran, for eksempel, eller furukvister. Ellers kan du dekke med grå mose, grønn mose, pynte med stor, rød sløyfe, eller gå ut i skauen og finne en fin sølvgrå grein, eller en med mose på, og ha som hovedelement og bakgrunn for f.eks sviblene. Sjøl planter jeg fire hvite svibler med løk i litt jord, i fire like, blå glass, og setter dem tett sammen i det vinduet der julestjerna henger. Det er min tradisjon! Jeg p leier å vanne ørlite i løpet av jula, bare så det holder seg fuktig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128146-blomstersp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-780591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
molli Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Svibler er løkblomst, og man får dem ferdig preparerte i alle blomsterbutikker nå før jul. Det betyr at de har fått "kuldebehandling" og er klare til å settes i jorden før spiring. Svibelløken har opplagret næring i selve rotløken, så de krever ikke stort. Jord må de dog ha. Skal du sette dem i en pen kurv eller lignende, må du dekke med plast først. Vann så forsiktig, ikke for mye, slik at det ikke danner seg en vannpøl nederst i kurven. Da råtner løken nedenfra. Nå vet jeg ikke hvor mange uker en svibel trenger på å gro til før de blomstrer, men selv har jeg plantet Amaryllis (Ridderstjerne). Den skal visstnok blomstre 6-10 uker etter planting. Det slo feil her:-) Den ene jeg har plantet, blomstrer med to kjempedigre blomster akkurat nå, fire uker etter planting:-) Siden det nå er knappe fire uker til jul, tror jeg du må forte deg veldig dersom du skal få noe i blomst til jul. Kanskje du ikke rekker det, det er kanskje like greit å kjøpe dem ferdig med knopper? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128146-blomstersp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-780597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.