Gå til innhold

Har du erfaring med grand danois?

Anbefalte innlegg

Jeg har selv hatt schnauzer før, og vurderer nå å anskaffe meg en grand danois. Jeg blir imidlertid litt skeptisk når jeg leser at dersom man ikke kan være hjemme om dagen og passe på hunden selv, så bør man skaffe en "hundevakt" som kan være hjemme med den... Nå vet jeg også at mange slike "tips" fra hundeklubber etc. fint kan ignoreres uten at hunden tar noen skade av den grunn, men jeg lurer likevel på om noen her har erfaring med denne rasen. Trenger den virkelig å passes på hele dagen lang, eller kan den overlates til seg selv mens man er på jobb, dvs. 8 timer?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128151-har-du-erfaring-med-grand-danois/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt på sidelinjen, vet du gjennomsnittsalder på disse hundene? Jeg mener å huske at de omtales som 'gamle' når de runder fem år... Litt trist å ha en hund så kort tid.

Har lest at normal levetid er mellom 6-7 og 10 år...så veldig gamle blir de jo ikke.

Litt på sidelinjen, vet du gjennomsnittsalder på disse hundene? Jeg mener å huske at de omtales som 'gamle' når de runder fem år... Litt trist å ha en hund så kort tid.

Store hunder lever desverre ikke så lenge som små/middels hunder. Jeg har hatt tre generasjoner med Irsk ulvehund, ingen av dem ble så mye som 8 år. Ingen hund trivest alene, men en stor hun gjør mer "av seg" hvis han flipper ut og begynner å halse. Men jeg har bare gode minner, bort sett fra at de døde tidlig.

Store hunder lever desverre ikke så lenge som små/middels hunder. Jeg har hatt tre generasjoner med Irsk ulvehund, ingen av dem ble så mye som 8 år. Ingen hund trivest alene, men en stor hun gjør mer "av seg" hvis han flipper ut og begynner å halse. Men jeg har bare gode minner, bort sett fra at de døde tidlig.

Nei, hunder er jo sosiale og liker å være med andre, men schnauzeren jeg hadde, som forøvrig ble 13 år, klarte fint å være alene hjemme om dagene når vi var på jobb. Han hadde stor hundegård med stort hundehus han kunne være i, og det gikk helt fint. Så kanskje det går bra, bare man venner hunden til det fra den er valp, eller?

Nei, hunder er jo sosiale og liker å være med andre, men schnauzeren jeg hadde, som forøvrig ble 13 år, klarte fint å være alene hjemme om dagene når vi var på jobb. Han hadde stor hundegård med stort hundehus han kunne være i, og det gikk helt fint. Så kanskje det går bra, bare man venner hunden til det fra den er valp, eller?

Det går helt sikkert bra.

Annonse

Slik jeg husker Grand Danios, er det rolige, store hunder, med et bedagelig lynne. Hannhundene kan kanskje tøffe seg litt, men det gjelder vel alle raser?

Jeg har "kjent" et par hunder av den rasen før, og slik jeg oppfatter dem, så er det godt gemytt og flotte familiehunder. Men dessverre, som de fleste større hunderaser lider de ofte av arvelige sykdommer, og er i risikosonen for belastningsskader og -sykdommer. Stor kropp=stort, hardtpumpende hjerte, og stor belastning på skjelettet. Store hunderaser lever generelt flere år kortere enn små hunderaser av disse grunnene.

Les litt her:

http://www.ngdk.no/Klubb/Ngdk.htm

Dumper du Schnauzer til fordel for Grand Danois?!! *sjokkert*

:-)

Kan ikke skjønne at de ikke skal kunne være alene hjemme på lik linje med andre hunder. Grand Danois-eiere jobber vel dem også?? Mye skal man høre..

Nei, det er som du er inne på: man får maaaaange råd, men man siler ut meningene og lytter til de man mener er fornuftige som ikke er fullt så kategoriske.

Det jeg ville bekymre meg mer om når det gjelder store raser som Grand Danois og Blodhund er leveladeren og sykdommer. Hvor stort utbredt er hjertefeil hos Grand Danois f.eks.?

Ellers så må jeg si at de kan være veldig fine. Fikk sett alle fargevariantene på Vikingskipet forrige helg. Den beige med sort maske er penest

Dumper du Schnauzer til fordel for Grand Danois?!! *sjokkert*

Kan ikke skjønne at de ikke skal kunne være alene hjemme på lik linje med andre hunder. Grand Danois-eiere jobber vel dem også?? Mye skal man høre..

Nei, det er som du er inne på: man får maaaaange råd, men man siler ut meningene og lytter til de man mener er fornuftige som ikke er fullt så kategoriske.

Det jeg ville bekymre meg mer om når det gjelder store raser som Grand Danois og Blodhund er leveladeren og sykdommer. Hvor stort utbredt er hjertefeil hos Grand Danois f.eks.?

Ellers så må jeg si at de kan være veldig fine. Fikk sett alle fargevariantene på Vikingskipet forrige helg. Den beige med sort maske er penest

Har en samboer som synes mellomschnauzer blir for lite, og jeg vil gjerne ha en hund som modnes litt fortere enn en schnauzer, så vi satser på en GD nå, men man vet jo aldri. Schnauzere er jo herlige hunder!

Har en samboer som synes mellomschnauzer blir for lite, og jeg vil gjerne ha en hund som modnes litt fortere enn en schnauzer, så vi satser på en GD nå, men man vet jo aldri. Schnauzere er jo herlige hunder!

Hehe, jeg har Riesenschnauzer, så jeg vet hva du mener med å modnes litt sent ja.. Får enda spørsmål om "hun er ikke gammel vel?" på min 6år gamle tispe.

Sjekk litt ang sykdommer ihvertfall. Hva med å dukke opp på en utstilling og snakke med noen oppdrettere? :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...