Gå til innhold

Tuberkolose

Anbefalte innlegg

Gjest mistenksom

Da jeg gikk på skolen, ble vi tuberkolosetestet hvert skoleår med pirquet-prøve. Nå har jeg barn på skolen - i Oslo - og skolen er mildt sagt flerkulturell. Mange av klassekameratene kommer fra land som nevnes spesielt som utsatt for tuberkolose - Russland, Somalia, bl.a. - men til dags dato er ingen av barna mine blitt testet, den eldste går i 8.-klasse. Hans klasse skal vaksineres i løpet av skoleåret, om jeg ikke tar feil.

Hvorfor tester man ikke fra 1.klasse??? Det må da være mye mindre stigmatiserende for utsatte grupper at alle testes i hvert fall ved skolestart og siden med jevne mellomrom? Og hva gjør de om de plutselig oppdager at det er tuberkulose i en 8.-klassing? 8 år i et uvaksinert skolemiljø må da være alvorlig?

Dessuten - jeg synes det ikke er å ta tuberkulose alvorlig at man ikke tester - for det finnes jo tuberkulose iblant oss framdeles. Er det en medisinsk eller en økonomisk avgjørelse som ligger til grunn for å ikke teste rutinemessig, særlig i flerkulturelle miljøer?

Da mine barn ble født, fikk vi beskjed om å bcg-vaksinere dem siden faren er fra utenfor Europa. Så jeg er ikke særlig bekymret for egne barn. Det er i hvilken grad jeg skal reagere når foreldre til en somalisk klassekamerat har hostet og vist dårlig kondis i flere år, at jeg føler med usikker. Ikke bare, bare å spørre rett fram.

Jeg har snakket med helsesøster om det, men ingen ting er skjedd.

Kan du som infeksjonsmedisiner si noe om hvorfor man ikke tar pirquet-prøver lenger?

Jeg kan jo legge til at jeg har jobbet i flere år innen helsevesenet i Oslo kommune uten at verken pirquetprøve eller skjermbilde ble etterlyst. Det ble bedt om det da jeg ble ansatt, men aldri etterlyst (og jeg leverte det ikke). Bør ikke kontrollen være strengere, og ikke bare opp til den enkelte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128193-tuberkolose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg kan referere noen av gjeldende reglene for tuberkuloseundersøkelser:

Tuberkulinundersøkelser og regelmessige røntgenundersøkelser har vært benyttet inntil ganske nylig. Fra 1 januar 2002 er det innført nye forskrifter om tuberkulosekontroll. Det kan du lese i sin helhet på http://odin.dep.no/hd/norsk/regelverk/lover/042041-200002/index-dok000-b-n-a.html. Iflg dette opphører den rutinemessige tuberkuloseundersøkelse av visse yrkesgrupper. Der står det også om hvem som er pålagt kontroll:

"§ 3-1 Plikt til å gjennomgå tuberkuloseundersøkelse

Følgende personer har plikt til å gjennomgå tuberkuloseundersøkelse:

Personer fra land med høy forekomst av tuberkulose, som skal oppholde seg mer enn tre måneder i riket og som ikke er unntatt fra krav om arbeidstillatelse eller oppholdstillatelse, samt flyktninger og asylsøkere. Tuberkuloseundersøkelsen omfatter tuberkulintesting av denne gruppen og røntgenundersøkelse av personer som har fylt 15 år.

Personer som kommer fra eller har oppholdt seg i minst tre måneder i land med høy forekomst av tuberkulose, og som skal tiltre eller gjeninntre i stilling i helse- og sosialtjenesten, i lærestillinger eller i andre stillinger knyttet til barneomsorg. Plikten gjelder også personer under opplæring eller hospitering i slike stillinger.

Andre personer som det er medisinsk mistanke om er eller har vært i risiko for å bli smittet med tuberkulose."

Innvandrere etter dette skulle være undersøkt.

Når det gjelder BCG vaksinen var denne påbydt tidligere, men nå er den bare anbefalt.

Jeg er ikke uenig (og mange med deg og meg) at situasjonen tilsier ikke at man skal slappe av med kontrollen, snarere tvert imot.

Det er nå mye overlatt til kommunen. Jeg limer inn også den delen av forskriftene som sier noe om dette:

"§ 2-3 Nærmere om kommunens tuberkulosekontrollprogram

Kommunens tuberkulosekontrollprogram skal inneholde rutiner for:

tiltak for å oppdage personer som nevnt i § 3-1, samt rutiner for henvisning til spesialisthelsetjenesten av personer som det er mistanke om har tuberkulose,

oversendelse av resultat av tuberkuloseundersøkelsen og journal til kommunelegen i ny bopelskommune ved flytting av person jf 3-1 nr. 1,

diagnostikk, herunder tuberkulintesting i primærhelsetjenesten,

melding i henhold til gjeldende meldingspliktforskrifter,

smitteoppsporing,

gjennomføring av tuberkulintesting i grunnskolen,

gjennomføring av vaksinasjon mot tuberkulose,

informasjon til enkeltpersoner og befolkningen om tuberkulose og regelverket som gjelder for sykdommen,

oppfølging av pasienter som behandles utenfor sykehus med tuberkulosemedikamenter, herunder ved direkte observert behandling,

opplæring av personell."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128193-tuberkolose/#findComment-781807
Del på andre sider

Gjest mistenksom

Jeg kan referere noen av gjeldende reglene for tuberkuloseundersøkelser:

Tuberkulinundersøkelser og regelmessige røntgenundersøkelser har vært benyttet inntil ganske nylig. Fra 1 januar 2002 er det innført nye forskrifter om tuberkulosekontroll. Det kan du lese i sin helhet på http://odin.dep.no/hd/norsk/regelverk/lover/042041-200002/index-dok000-b-n-a.html. Iflg dette opphører den rutinemessige tuberkuloseundersøkelse av visse yrkesgrupper. Der står det også om hvem som er pålagt kontroll:

"§ 3-1 Plikt til å gjennomgå tuberkuloseundersøkelse

Følgende personer har plikt til å gjennomgå tuberkuloseundersøkelse:

Personer fra land med høy forekomst av tuberkulose, som skal oppholde seg mer enn tre måneder i riket og som ikke er unntatt fra krav om arbeidstillatelse eller oppholdstillatelse, samt flyktninger og asylsøkere. Tuberkuloseundersøkelsen omfatter tuberkulintesting av denne gruppen og røntgenundersøkelse av personer som har fylt 15 år.

Personer som kommer fra eller har oppholdt seg i minst tre måneder i land med høy forekomst av tuberkulose, og som skal tiltre eller gjeninntre i stilling i helse- og sosialtjenesten, i lærestillinger eller i andre stillinger knyttet til barneomsorg. Plikten gjelder også personer under opplæring eller hospitering i slike stillinger.

Andre personer som det er medisinsk mistanke om er eller har vært i risiko for å bli smittet med tuberkulose."

Innvandrere etter dette skulle være undersøkt.

Når det gjelder BCG vaksinen var denne påbydt tidligere, men nå er den bare anbefalt.

Jeg er ikke uenig (og mange med deg og meg) at situasjonen tilsier ikke at man skal slappe av med kontrollen, snarere tvert imot.

Det er nå mye overlatt til kommunen. Jeg limer inn også den delen av forskriftene som sier noe om dette:

"§ 2-3 Nærmere om kommunens tuberkulosekontrollprogram

Kommunens tuberkulosekontrollprogram skal inneholde rutiner for:

tiltak for å oppdage personer som nevnt i § 3-1, samt rutiner for henvisning til spesialisthelsetjenesten av personer som det er mistanke om har tuberkulose,

oversendelse av resultat av tuberkuloseundersøkelsen og journal til kommunelegen i ny bopelskommune ved flytting av person jf 3-1 nr. 1,

diagnostikk, herunder tuberkulintesting i primærhelsetjenesten,

melding i henhold til gjeldende meldingspliktforskrifter,

smitteoppsporing,

gjennomføring av tuberkulintesting i grunnskolen,

gjennomføring av vaksinasjon mot tuberkulose,

informasjon til enkeltpersoner og befolkningen om tuberkulose og regelverket som gjelder for sykdommen,

oppfølging av pasienter som behandles utenfor sykehus med tuberkulosemedikamenter, herunder ved direkte observert behandling,

opplæring av personell."

Takk for utfyllende og langt svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128193-tuberkolose/#findComment-782263
Del på andre sider

Jeg mistenke at jeg er blitt resmittet under hyppig samvær med våre nye landsmenn i alle varianter. En gang fikk jeg lungebetennelse som de angivelig ikke fant smittestoff etter, deretter fikk jeg perikarditt som ingen ville fortelle meg hvorfor jeg fikk.

Senere fikk jeg krystet ut av legen at de mistenkte sterkt at jeg fikk resmitte av tuberkulose.

Man tar vel ikke pirquetprøve av pasienter med lungebetennelse, og når utslaget er på 25 mm begge gangene, må det være noe, siden jeg ikke har fått mer enn 7-8 mm tidligere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128193-tuberkolose/#findComment-782280
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...